Karta debetowa. Poznaj systemy, które sprawiają, że płacisz nią bezpiecznie

Kartą debetową płaci się szybko i wygodnie. Ten mały plastik, który dostajemy przy zakładaniu konta bankowego, można spotkać w niemal wszystkich portfelach.
Sprawił, że coraz rzadziej płacimy gotówką. Dzięki karcie możemy bezgotówkowo zapłacić w sklepie, zrobić zakupy w Internecie czy wybrać pieniądze z bankomatu. Czy jednak korzystanie z takiej formy płatności jest bezpieczne? Jak najbardziej tak. Zwłaszcza, ze nad bezpieczeństwem naszych transakcji czuwa szereg systemów zabezpieczeń.
MasterCard i Visa - autoryzacja płatności
W pierwszej kolejności nad bezpieczeństwem transakcji wykonywanych za pomocą karty debetowej czuwają różne organizacje płatnicze, jak MasterCard czy Visa. Dzięki nim możemy płacić w różnych miejscach i o każdej porze do wysokości środków, jakie posiadamy na rachunku. Banki współpracując z nimi wydają karty do zakładanego konta bankowego.
Karta debetowa jest zabezpieczona poprzez tzw. autoryzację w momencie dokonywania płatności czy wypłaty gotówki w bankomacie. Polega to na tym, że w momencie jej użycia, weryfikowane są dane karty i stan posiadanych środków na koncie, do którego została wydana. Następuje jeszcze autoryzacja właściciela karty poprzez podanie tzw. kodu PIN, który wpisujemy w terminalu płatniczym, co ma zabezpieczyć gotówkę na koncie bankowym przed kradzieżą. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, transakcja dojdzie do skutku.
Od kilku lat możemy dokonywać również transakcji zbliżeniowych, które przeprowadza się bez wkładania karty do terminalu płatniczego. Przy płatnościach do 50 zł nie musimy nawet podawać kodu PIN. To zdecydowanie ułatwia i przyspiesza zakupy. Podajemy go dopiero po przekroczeniu tej kwoty. Możliwe jest to dzięki wbudowaniu w kartę nowoczesnego układu scalonego z wbudowaną małą anteną radiową. W systemie Visa karty są oznaczone napisem PayWave, natomiast w systemie MasteCard mają nazwę PayPass.
Usługa „ChargeBack”
„ChargeBack” to możliwość dokonania reklamacji za produkty lub usługi kupione za pomocą karty debetowej z logo Visa i MasterCard. Z usług możemy skorzystać, jeśli znajdziemy się w jednej z poniższych sytuacji:
- nie dostaniemy kupionego produktu czy usługi
- towar nie będzie zgodny z zawartą umową lub będzie uszkodzony
- zostaniemy obciążeni podwójną kwotą transakcji
- transakcja nie doszła do skutku, jednak nasze konto zostało obciążone
- nie dostaniemy z powrotem pieniędzy w przypadku odwołania lub zwrotu towaru czy usługi
W przypadku zaistnienia takiej sytuacji, składamy reklamację do swojego banku, którego kartą płaciliśmy. Całą procedurę reklamacji zrealizuje w takim przypadku nasz bank. Jeśli reklamacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, wówczas w ciągu kilkudziesięciu dni dostaniemy zwrot pieniędzy na konto. Dotyczy to wyłącznie transakcji dokonanych bezpośrednio kartą, a nie przelewów internetowych dokonanych bez jej użycia.
Usługa „3dSecure”
Usługa „3D Secure” zwiększa bezpieczeństwo transakcji dokonywanych kartą przy transakcjach internetowych. Od kilku lat karta debetowa pozwala na dokonywanie zakupów w Internecie. Możemy więc kupić produkt czy usługę bez wychodzenia z domu, wszędzie tam, gdzie sklepy internetowe lub firmy usługowe akceptują płatność kartą. Dla potwierdzenia płatności wysyłany jest na nasz telefon komórkowy jednorazowe hasło (cyfrowy kod). Jeśli nie potwierdzimy transakcji tym kodem sms, nie dojdzie ona do skutku.
Po drugie, przy transakcjach internetowych musimy dokonać dodatkowej autoryzacji. Polega ona na podaniu danych z karty takich jak: numer karty, data ważności oraz kod weryfikacyjny CVV2 dla kart Visa lub CVC2 dla kart MasterCard.
Na koniec warto wspomnieć o ustawowym zabezpieczeniu w przypadku utraty karty. Jeśli zostałaby skradziona i dokonano by nią transakcji, wówczas odpowiadamy za stratę finansową do równowartości 150 euro. Jednak musimy udowodnić, że nie doszło do zaniedbania z naszej strony. Czyli: nie podaliśmy nikomu PIN-u do karty, nie zapisaliśmy go w żadnym dokumencie, który mieliśmy razem z kartą w momencie utraty, czy w przypadku jej kradzieży lub zagubienia od razu zastrzegliśmy ją w swoim banku.