Skip to main content

Handel rzeczami używanymi w Wielkopolsce

| tablica.pl | Różne

Przepełnione piwnice czy zagracone poddasza powoli przechodzą do przeszłości. Jak wynika z badania serwisu Tablica.pl, wykonanego przez TNS Polska, aż 78 proc. Polaków pozbywa się nieużywanych przez siebie przedmiotów. Część z nich trafia w ręce nowych właścicieli – tylko w ubiegłym roku internauci wystawili ponad 10 mln ofert dotyczących sprzedaży rzeczy z „drugiej ręki”, a najaktywniejszymi sprzedawcami okazali się mieszkańcy Wielkopolski.

W dobie nadmiernego konsumpcjonizmu coraz więcej Polaków zaczyna dostrzegać potrzebę porządkowania swojej przestrzeni i regularnego uwalniania się od zbędnych rzeczy. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez TNS Polska dla serwisu Tablica.pl. Wynika z niego, że aż 38 proc. badanych bez bólu rozstaje się z nieużywanymi już meblami, ubraniami czy sprzętami zalegającymi w różnych zakamarkach ich domów i chętnie oddaje je znajomym lub sąsiadom. Tyle samo osób wybiera prostsze rozwiązanie, czyli wyrzuca to co zbyteczne na śmietnik. Innym, równie popularnym sposobem jest przekazywanie rzeczy potrzebującym np. poprzez Caritas – takiej odpowiedzi udzielił co trzeci badany (34 proc.). Tylko co piąty (22 proc.) rozbudowuje skład w piwnicy, mając nadzieję, że to co odkłada, jeszcze ujrzy światło dzienne.

Do tej pory w świadomości Polaków pokutowało przekonanie z czasów, kiedy sklepowe półki świeciły pustkami, że nieużywany fotel czy za mały sweter jeszcze kiedyś okażą się przydatne. Tym sposobem wiele osób potrafiło zagracić piwnicę, poddasze czy komórkę lokatorską do granic możliwości – mówi Przemek Klemczak z serwisu Tablica.pl. – Wyniki badania pokazują jednak, że podejście społeczeństwa do dóbr materialnych zaczyna się zmieniać, a potrzeba pozbywania się nieużywanych rzeczy jest u Polaków silna. Tu też daje o sobie znać żyłka handlowca, bo korzystając z serwisów internetowych, część z tych przedmiotów udaje się spieniężyć – dodaje.

Skala tego zjawiska okazuje się ogromna – tylko w ubiegłym roku użytkownicy najpopularniejszego serwisu ogłoszeń lokalnych Tablica.pl wystawili ponad 10 mln rzeczy „z drugiej ręki”. Najbardziej aktywnymi sprzedawcami w 2012 roku okazali się mieszkańcy Wielkopolski – aż 26 proc. z nich w ten sposób pozbyło się nietrafionego prezentu, za małej sukienki czy nieużywanego już telefonu. W podobnym stopniu, zalety sąsiedzkiego handlowania docenili także mieszkańcy Kujaw i Pomorza oraz województwa lubuskiego, gdzie z serwisów ogłoszeniowych korzysta odpowiednio 25 i 24 proc. internautów.

W Wielkopolsce sprzedają samochody, kupują rowery

Numerem jeden w rankingu najpopularniejszych rzeczy używanych są samochody – w 2012 roku internauci w kategorii „Motoryzacja” zamieścili ponad 2,5 mln ogłoszeń, z czego najwięcej w  Wielkopolsce (240 tys.). Jak wynika z analizy ofert w serwisie Tablica.pl, najpopularniejszą marką

wśród samochodów poszukujących nowego właściciela w tym regionie jest Opel (14 proc.), a następnie Volkswagen (12 proc.) i Ford (9 proc.). Sprzedający najczęściej oferowali samochody, których średnie ceny oscylowały w granicach od 5 tys. do 17 tys. zł. Co ciekawe, w serwisie znajdziemy także blisko 3 800 ofert dotyczących zamiany samochodu na inny model.

Mieszkańcy Wielkopolski równie chętnie co samochodami, handlują także ubraniami. W ubiegłym roku można było wybierać spośród blisko 120 tys. ogłoszeń dotyczących sprzedaży butów, sukienek czy kurtek, które znudziły się dotychczasowym właścicielom. Serwisy ogłoszeń lokalnych mogą śmiało konkurować ze sklepami typu second hand, ponieważ same tekstylia stanowiłą 58 proc. wszystkich ofert w kategorii „Moda”. Robiąc porządki w swoich szafach internauci pozbywają się również butów (15 proc.), dodatków (7 proc.) oraz biżuterii (5,5 proc.).

Niewiele mniej co w przypadku ubrań, bo 110 tys. ogłoszeń dodali mieszkańcy Wielkopolski w ramach kategorii „Dla dzieci”. Tu prym wiodą ubranka dla najmłodszych (45 proc.) i zabawki
(17 proc.), których ceny zaczynają się już od kilku złotych. W ostatnim czasie na popularności zyskują także meble i sprzęty do domu oraz ogrodu (99 tys. ogłoszeń), a także elektronika (76 tys. ogłoszeń).

Ciekawe spostrzeżenia dało także sprawdzenie, jakich przedmiotów z drugiej ręki poszukują internauci. – Najczęściej wpisywaną w wyszukiwarkę frazą był… rower. W ubiegłym roku tego przedmiotu szukano prawie 340 tys. razy. Kolejnymi, pożądanymi z perspektywy kupujących przedmiotami był quad  i laptop – mówi Przemysław Klemczak.

Pozostaje pytanie, czy zainteresowanie handlem rzeczami z drugiej ręki to tylko chwilowy trend czy zjawisko, które na stałe wpisze się w naturalne, społeczne zachowania. Na przykładzie danych serwisu Tablica.pl można powiedzieć, że ta tendencja jest wzrostowa. W styczniu 2012 roku internauci zamieścili w serwisie 722 tys. ogłoszeń, natomiast w ostatnim miesiącu roku dodali ich niemal 30% więcej. W handlu rzeczami używanymi można również zaobserwować okresowe zainteresowanie poszczególnymi kategoriami. Związane jest to np. z porą roku (nadejście wiosny a wraz z nią sezonu rowerowego) lub rozpoczęciem roku szkolnego (handel używanymi podręcznikami).

Informacje o badaniu

Badanie wykonała firma TNS Polska na zlecenie serwisu ogłoszeń lokalnych Tablica.pl. Badanie zostało wykonane techniką wywiadu bezpośredniego (CAPI), na próbie 1000 Polaków. Grupa osób badanych była zróżnicowana pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Ponadto, powyższy  materiał prasowy zawiera analizę przeprowadzoną na podstawie ogłoszeń wystawionych w serwisie Tablica.pl w przedziale czasowym 01.01-31.12.2012 r.

ASG staje się coraz bardziej popularnym sposobem na aktywne spędzanie czasu. Ale o co tak naprawdę chodzi w tej formie rozrywki? Czy to tylko zabawa dla miłośników militariów, czy może coś więcej? Przyjrzyjmy się bliżej temu fascynującemu zjawisku, które zyskuje na znaczeniu w całym kraju oraz po...
Chcesz, aby Twoja żywność była zawsze świeża, pełna wartości odżywczych i smaku? Kluczem do tego jest umiejętne przechowywanie w lodówce. Jak to zrobić, by jedzenie nie lądowało w koszu?
Dobór odpowiedniego opakowania do wysyłki może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo produktu oraz na to, jak zostanie on odebrany przez klienta.
Czy marzysz o tworzeniu własnej, unikalnej biżuterii? Sznurek makramowy to idealny materiał, aby to zrealizować.
Recepcja to wizytówka każdej firmy — miejsce, które jako pierwsze wita gości i klientów. Dlatego wybór odpowiednich mebli do tego pomieszczenia jest kluczowy. Warto zwrócić uwagę na estetykę — aby podkreślała prestiż marki, trwałość materiałów, które przetrwają codzienne użytkowanie oraz na właśc...
Czy zastanawiasz się, jak wyróżnić swoją firmę w oczach klientów? Jakie luksusowe prezenty firmowe mogą podkreślić Twoją dbałość o szczegóły i wyjątkowość oferty? Oto lista 10 ekskluzywnych upominków, które z pewnością zrobią wrażenie na Twoich klientach.
Kawa w Polsce coraz częściej staje się nie tylko sposobem na poranne pobudzenie, ale także swego rodzaju rytuałem. Podejście do kultury jej picia i parzenia różni się w zależności od kraju czy kontynentu. W Etiopii, gdzie rośnie sporo gatunków kaw, ceremonia parzenia potrafi trwać nawet kilka god...