Podstawy BHP w pracy — dlaczego są tak istotne dla pracowników i pracodawców?
Zasady BHP, czyli Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, opisać można jako profilaktykę zapobiegania zagrożeniom zawodowym. Zasady te powinny być przestrzegane w każdym zakładzie pracy. Są tak istotne, że czuwa nad tą kwestią prawo pod postacią związanych z BHP ustaw i rozporządzeń. Dlaczego podstawy BHP są takie bardzo ważne, zarówno z punktu widzenia pracowników, jak i pracodawców?
Co obejmują zasady BHP?
Ogólne zasady BHP obejmują wytyczne dotyczące takich obszarów jak:
- Budynki, w tym takie kwestie jak przeglądy budowlane, gazowe, elektryczne itp.
- Pomieszczenia pracy.
- Oświetlenie na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Temperatura odpowiednia do rodzaju wykonywanej pracy.
- Obsługa maszyn i urządzeń.
- Transport i magazynowanie.
- Ocena ryzyka zagrożeń.
Każdy zakład pracy charakteryzuje się właściwymi dla siebie obszarami, które wymagają przyjrzenia się im pod kątem przepisów BHP. Bezpieczeństwo i higiena pracy odgrywa kluczową rolę w każdym miejscu pracy, od biur i urzędów, przez centra handlowe, aż po hale produkcyjne. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają ogromny interes w utrzymaniu bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy. Wpływa to bowiem na ochronę zdrowia pracowników, pomaga zapobiegać nieszczęśliwym wypadkom w miejscu pracy, a także zwiększa produktywność pracowników.
Komfort pracowników
Ważnym powodem, dla którego BHP jest istotne, jest ochrona zdrowia i komfortu pracowników. Bezpieczne warunki pracy mają kluczowe znaczenie dla zachowania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej osób zatrudnionych w danym zakładzie. W środowisku pracy, w którym nie spełniano by wymogów BHP, komfort pracy prawdopodobnie pozostawiałby wiele do życzenia. Niezależnie, czy mowa o halach, magazynach, parku maszynowym czy małych biurach, pomieszczenia pracownicze i ich wyposażenie powinno zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania obowiązków zawodowych.
Przykład:
W pomieszczeniach biurowych lub gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna, temperatura powietrza nie może być niższa niż 18°C, w pozostałych przypadkach nie niższa niż 14°C. Niższa od tych wartości temperatura w pomieszczeniu mogłaby na tyle zaburzyć zdrowotne funkcjonowanie pracowników biurowych, że praca stałaby się niekomfortowa, a przebywanie w zbyt niskiej temperaturze bezpośrednio naraziłoby pracowników na uszczerbek na zdrowiu.
Zapobieganie wypadkom i obrażeniom
Poprawa bezpieczeństwa pracy to również kluczowy element w zapobieganiu wypadkom i obrażeniom. Bez odpowiednich środków ochrony i procedur bezpieczeństwa, pracownicy są bardziej narażeni na różnego rodzaju ryzyko związane ze zdrowiem fizycznym. Pracodawcy mają obowiązek dostarczania odpowiedniego sprzętu ochronnego, zaoferowania szkolenia z zakresu BHP oraz jasnego wyłożenia informacji o potencjalnych zagrożeniach. Dzięki temu pracownicy są w stanie lepiej zrozumieć potencjalne ryzyko i nauczyć się odpowiednich sposobów unikania wypadków.
Przykład:
Praca w przemyśle chemicznym niejednokrotnie naraża pracowników na działanie czynników szkodliwych, takich jak ciekłe i lotne substancje chemiczne, substancje aktywne biologicznie itp. Pracodawca powinien ocenić ryzyko, które występuje przy wykonywaniu obowiązków zawodowych swoich pracowników. Idzie za tym wyposażenie stanowisk pracy w środki ochronne czy wprowadzenie zmianowej organizację pracy, aby nie narażać pracowników na zbyt długotrwały kontakt z substancjami chemicznymi.
Zwiększenie produktywności
Bezpieczne i zdrowe środowisko pracy przekłada się również na zwiększenie produktywności. Kiedy pracownicy czują się bezpiecznie i mają zapewniony komfort pracy, bardziej skoncentrowani są na wykonywaniu swoich obowiązków. Brak niepokoju o własne bezpieczeństwo czy o sprzyjające warunki wykonywania obowiązków pozwala im skupić się na efektywnej pracy, co przekłada się na lepsze wyniki i wydajność.
Przykład:
Praca w biurze z otwartym planem przestrzennym, gdzie brakowałoby wygłuszenia, skutkowałaby nadmiernym hałasem i rozpraszaniem. Pracownicy dekoncentrowani są wówczas rozmowami, dzwonkami telefonów, odgłosami drukarek itd. Mają więc trudności w skupieniu się na swoich zadaniach. Ciągłe rozpraszanie przez hałas odbija się negatywnie na ich produktywności. Muszą poświęcać chwilę na ponowne skupienie się i powrót do zadania po każdym zakłóceniu, co prowadzi do straty czasu i spadku wydajności.
Stosując się do zasad BHP w rezultacie doprowadza się do poprawy warunków pracy. Jeżeli jesteś pracodawcą i chcesz przeprowadzić w swojej firmie szkolenie BHP czy pragniesz wykonać odpowiedni audyt, wystarczy, że wyszukasz w internecie hasło BHP i dodasz miasto, np. BHP Katowice. Tym sposobem wyszukasz profesjonalistów, którzy zadbają o bezpieczeństwo pracowników w twojej firmie. Działając zgodnie z sugestiami ekspertów, spełnisz też wymogi, które na ciebie jako pracodawcę nakłada prawo.