Zastój i przebodźcowanie. Co pedagodzy zauważają u dzieci?

Współczesne dzieci nie są skore do zagłębiania przedawnionych informacji. Ciężko skupić im się na czynnościach niewymagających ruchu, jednocześnie nie chcąc robić rzeczy, które wymagają od nich wysiłku. W dzisiejszych czasach większość maluchów ma dostęp do ekranów telewizorów, tabletów czy laptopów od wczesnego dzieciństwa. Pochłanianie cyfrowych bodźców odbija się na psychice młodego człowieka, czyniąc je zdezorientowanym. Emocje ukazywane w telewizji często są sztuczne, tymczasem maluch pochłania je i naśladuje. Pedagodzy notorycznie zauważają negatywne skutki, jakie wywołuje zakodowany świat Internetu. Dlatego też stale myślą nad alternatywnymi sposobami komunikowania się z najmłodszymi, dzięki którym lepiej poznają ich własne emocje i pomogą rozwinąć skrzydła.
Kreatywne rozwiązanie – klocków układanie. Fenomen LEGO u dzieci
Jednym z narzędzi mogących umożliwić dziecku rozwój i sprawić, że wykaże się ono większą aktywnością, są właśnie klocki LEGO. Ich zalet jest wiele, jednak największą z nich jest otwarcie furtki do kreatywnego myślenia i tworzeniu własnych projektów. Własne projekty dzieci wpływają na ich kreatywność o wiele bardziej niż z góry rozplanowane zestawy; bez ograniczeń mogą rozpocząć architektoniczną podróż i stworzyć awangardowe budynki. Możliwości zestawów klocków nie ograniczają się tylko i wyłącznie do budowli. Z klocków tworzyć można to, co tylko się chce. W przypadku projektów własnych dziecko nabiera pewności siebie i motywacji, a także buduje podwaliny do wejścia w dorosłość. Dzieci rozwijające się w sposób nastawiony przede wszystkim na ich własną wyobraźnię są w dorosłym życiu bardziej zaradne i potrafią szybko wpadać na pomysły, jak wyjść z codziennych problemów czy stresowych sytuacji. Podczas zabawy rozwijają się również umiejętności manualne – to różni klocki od aplikacji mobilnych; dziecko może swobodnie wziąć je do ręki, zapoznać się z kolorem i strukturą, aby później połączyć je z resztą konstrukcji. Kształtuje to ich wyobraźnię przestrzenną, dając nowe spojrzenie na otaczający je świat. Pedagodzy sięgają po rozwiązania, szukając ich w układankach – odnosząc przy tym doskonałe efekty. Z tego wynika zaś, że warto znaleźć dziecku coś innego niż elektroniczną rozrywkę, która jedynie osłabia jego umiejętności.
Dziecko rozwinąć się może również podczas odpowiednio zaaranżowanej sytuacji. Może być nią zaplanowane spotkanie z kolegą lub koleżanką czy zabawa z własnym rodzeństwem – wtedy maluch zdobywa kompetencje emocjonalne i społeczne. Inteligencja emocjonalna jest bardzo ważna, gdyż niewykształcona w dzieciństwie finalnie przysporzyć może spory kłopot wtedy, gdy dziecko będzie dorosłe. Współpraca z innymi osobami, ustalenie planu i realizowanie go krok po kroku wymaga konwersacji – przez to zacieśniają się więzi, a także nabywa się wcześniej wspomniane umiejętności. Doskonałym przykładem klocków dla małych i tych większych są LEGO Duplo. Dostępne między innymi w sklepie Klocki Dwa specjalne zestawy nie zawierają w sobie planu, dając tym samym dziecku dowolność w wyborze i obraniu własnej koncepcji kreatywnej. Inwestycja ta nie wymaga sporego wkładu pieniężnego, zaś kolejne zestawy można dowolnie dokupywać i łączyć w całość. Liczy się przede wszystkim dobra zabawa!