Przejdź do głównej treści

Czy asertywność przydaje się w pracy?

| Artykuł sponsorowany | Różne

Asertywność polega na umiejętności otwartego wyrażania własnych poglądów i ich obrony z zachowaniem szacunku do zdania innych osób. To również sztuka stawiania osobistych granic.

Często wiążemy ją z umiejętnością odmawiania, jednak nie tylko na tym polega bycie osobą asertywną. Bez wątpienia postawa asertywna jest w pracy dużą zaletą. W jakich sytuacjach przydaje się asertywność?

 

Postawa asertywna a pochwały lub krytyka

Osoba asertywna potrafi zarówno pochwały, jak i krytykę przyjąć w sposób naturalny. Nie dramatyzuje, ani nie zasłania się fałszywą skromnością. Konstruktywna krytyka jest dla asertywnego pracownika sygnałem, co powinien poprawić w swojej pracy. Nie ma on również problemu sam wyrażać krytyki, jeśli w jego ocenie coś dzieje się nieprawidłowo. Asertywność sprawia, że negatywna ocena nie jest odbierana personalnie, lecz traktowana jako nieodłączny element dążenia do doskonałości. Pochwała dla osoby asertywnej jest potwierdzeniem, że dobrze zajmuje się swoimi obowiązkami i sygnałem, że podąża w dobrym kierunku.

Gdy ktoś próbuje nas wykorzystać w pracy

Postawa asertywna przydaje się w walce z biurowymi osobami o naturze bluszczu. Ludzie szukają sobie ofiar, na które chętnie zrzucają część swoich obowiązków oraz odpowiedzialność za trudne przedsięwzięcia. Aby nie zostać wciągniętym w wyświadczanie przysług takim osobom, warto postawić wyraźne granice pomocy pracowniczej. Asertywność jest skutecznym sposobem przed byciem wykorzystanym.

Obrona swojej pracy

W firmie może zdarzyć się, że ktoś będzie próbował zbierać pochwały i nagrody za pracę, którą w rzeczywistości wykonałeś Ty. Nie możesz na to pozwolić. Jako osoba asertywna poradzisz sobie z niemiłą sytuacją. Rzeczowo wyjaśnisz, że odniesiony sukces był Twoją zasługą. Jednocześnie nie będziesz poniżał osoby, która próbowała sobie go przywłaszczyć. Osoba asertywna potrafi zachowywać opanowanie i wysoką kulturę osobistą.

Asertywność a relacje z przełożonym

Znasz sytuację, kiedy szef prosi Cię o dłuższe zostanie w pracy, a Tobie akurat wyjątkowo nie pasuje przyjęcie nadgodzin. Ile razy zrezygnowałeś z ważnych planów, aby zgodzić się na propozycję szefa? Oczywiście bezpośredni przełożony jest osobą, której poleceniom powinieneś się podporządkowywać, jednak w takiej sytuacji jak przedstawiona powinieneś odmówić, by pozostać w zgodzie z sobą. Sztuka polega na tym, by zrobić to w sposób umiejętny, rzeczowy i kulturalny. Dobry menager z pewnością zrozumie Twoje argumenty.

Kubki to prezenty, które nigdy nie wychodzą z mody. Nie wymagają dużego budżetu, potrafią sprawić radość, zwłaszcza dobrze dobrane. Jednak kubki nie są uniwersalne – nie każdy pasuje na dowolną okazję, dlatego warto się zastanowić, zanim dokonamy zakupu. Poniżej krótka ściąga, jak dobierać kubki do…
System LOTO stanowi zespół procedur i urządzeń technicznych, mających na celu całkowite odizolowanie źródeł energii od maszyn lub urządzeń podczas ich konserwacji, napraw czy czyszczenia. Jego podstawowym założeniem jest uniemożliwienie przypadkowego uruchomienia maszyny lub uwolnienia energii, któ…
Kupno materaca to decyzja, która wpływa na kręgosłup, regenerację i samopoczucie przez lata. Chcesz wyspać się lepiej bez przepłacania i bez czekania tygodniami? Bezpośredni zakup u producenta daje przewagę, której nie zapewnia typowy sklep. W tym przewodniku pokazuję realne korzyści, konkretne lic…
W nocy z 25 na 26 października 2025 r. cofniemy zegarki z godziny 3:00 na 2:00. To właśnie dziś śpimy o godzinę dłużej, ale popołudnia znów staną się ciemniejsze. Polska – podobnie jak większość krajów Europy – wraca do tzw. czasu zimowego, zwanego też astronomicznym lub środkowoeuropejskim (CET).
Zieleń we wnętrzach biurowych to nie tylko modny akcent, ale przede wszystkim element poprawiający komfort pracy, estetykę przestrzeni i samopoczucie pracowników.
Lubisz odzież, która sprawdza się w każdych warunkach? Zastanawiasz się, dlaczego spodnie taktyczne cieszą się tak dużą popularnością nie tylko wśród pasjonatów militariów, ale także wśród osób aktywnych na co dzień? Jeśli chcesz dowiedzieć się, co je wyróżnia i dlaczego uchodzą za jedne z najbardz…
Organizacja wesela to nie tylko wielkie decyzje – sala, menu czy suknia. To też te mniejsze elementy, które sprawiają, że uroczystość zostaje w pamięci na długo. Jednym z nich może być… wata cukrowa. Choć brzmi to trochę nietypowo, coraz więcej par decyduje się na tę słodką atrakcję. I nie ma się c…