Czy asertywność przydaje się w pracy?

Asertywność polega na umiejętności otwartego wyrażania własnych poglądów i ich obrony z zachowaniem szacunku do zdania innych osób. To również sztuka stawiania osobistych granic.
Często wiążemy ją z umiejętnością odmawiania, jednak nie tylko na tym polega bycie osobą asertywną. Bez wątpienia postawa asertywna jest w pracy dużą zaletą. W jakich sytuacjach przydaje się asertywność?
Postawa asertywna a pochwały lub krytyka
Osoba asertywna potrafi zarówno pochwały, jak i krytykę przyjąć w sposób naturalny. Nie dramatyzuje, ani nie zasłania się fałszywą skromnością. Konstruktywna krytyka jest dla asertywnego pracownika sygnałem, co powinien poprawić w swojej pracy. Nie ma on również problemu sam wyrażać krytyki, jeśli w jego ocenie coś dzieje się nieprawidłowo. Asertywność sprawia, że negatywna ocena nie jest odbierana personalnie, lecz traktowana jako nieodłączny element dążenia do doskonałości. Pochwała dla osoby asertywnej jest potwierdzeniem, że dobrze zajmuje się swoimi obowiązkami i sygnałem, że podąża w dobrym kierunku.
Gdy ktoś próbuje nas wykorzystać w pracy
Postawa asertywna przydaje się w walce z biurowymi osobami o naturze bluszczu. Ludzie szukają sobie ofiar, na które chętnie zrzucają część swoich obowiązków oraz odpowiedzialność za trudne przedsięwzięcia. Aby nie zostać wciągniętym w wyświadczanie przysług takim osobom, warto postawić wyraźne granice pomocy pracowniczej. Asertywność jest skutecznym sposobem przed byciem wykorzystanym.
Obrona swojej pracy
W firmie może zdarzyć się, że ktoś będzie próbował zbierać pochwały i nagrody za pracę, którą w rzeczywistości wykonałeś Ty. Nie możesz na to pozwolić. Jako osoba asertywna poradzisz sobie z niemiłą sytuacją. Rzeczowo wyjaśnisz, że odniesiony sukces był Twoją zasługą. Jednocześnie nie będziesz poniżał osoby, która próbowała sobie go przywłaszczyć. Osoba asertywna potrafi zachowywać opanowanie i wysoką kulturę osobistą.
Asertywność a relacje z przełożonym
Znasz sytuację, kiedy szef prosi Cię o dłuższe zostanie w pracy, a Tobie akurat wyjątkowo nie pasuje przyjęcie nadgodzin. Ile razy zrezygnowałeś z ważnych planów, aby zgodzić się na propozycję szefa? Oczywiście bezpośredni przełożony jest osobą, której poleceniom powinieneś się podporządkowywać, jednak w takiej sytuacji jak przedstawiona powinieneś odmówić, by pozostać w zgodzie z sobą. Sztuka polega na tym, by zrobić to w sposób umiejętny, rzeczowy i kulturalny. Dobry menager z pewnością zrozumie Twoje argumenty.