Po czym poznać zużycie sprzęgła oraz kiedy je wymieniać?

Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Zestaw sprzęgła to mechanizm odpowiadający za przerwanie przekazywania momentu obrotowego w celu umożliwienia zmiany biegów. Dochodzi do tego za każdym razem po wciśnięciu sprzęgła. Niestety jak każdy inny podzespół, również ten ulega zużyciu i awariom. Jak je rozpoznać? Co jaki czas konieczna jest wymiana sprzęgła?
Sprzęgło uniemożliwia przyspieszanie
Jednym z podstawowych objawów zużycia sprzęgła jest problem z przyspieszaniem. Wielu kierowców niestety nie utożsamia tych kłopotów z niesprawnością właśnie tego elementu. Jednak jeśli tarcza sprzęgła się ślizga, a tak jest, gdy dojdzie do jej zużycia, osiągi silnika spadają. Jest to zauważalne nawet na prostej drodze, jednak szczególnie uwidacznia się podczas wyjazdów pod górkę. Nie sposób nie dostrzec trudności z wyjazdem pod górkę w przypadku auta, w którym sprzęgło nie jest już w pełni sprawne. Ponadto problemy są bardzo dobrze widoczne już podczas ruszania z miejsca. Chodzi o to, że samochód nie reaguje, nie rusza z miejsca pomimo wciskania gazu i powolnego puszczania hamulca sprzęgła. Do ruchu, niestety bardzo gwałtownego, dochodzi dopiero w momencie całkowitego puszczenia sprzęgła.
Klasyczne i niespecyficzne objawy zużycia sprzęgła
Istnieją pewne objawy awarii, które dotyczą wielu różnych podzespołów. Jest to nieco problematyczne, ponieważ w pierwszej chwili trudno się zorientować, czego dotyczy problem. Jest tak w przypadku dźwięków wydawanych przez zużyte sprzęgło. Zwłaszcza jeśli dojdzie do wytarcia łożyska, dźwięki są bardzo dobrze słyszalne. Mowa głównie o szumach. Przeważnie słychać je, kiedy pedał sprzęgła jest wciśnięty. Nawet w takiej sytuacji dźwięk nie zawsze musi dotyczyć awarii sprzęgła, choć zwykle tak właśnie jest. Niestety czasami dochodzi do odwrotnego zjawiska, a mianowicie szum słychać wtedy, kiedy sprzęgło nie jest wciśnięte. W tej sytuacji dźwięk może oznaczać awarię różnych podzespołów. Należy wspomnieć również o nieprzyjemnym zapachu, który można poczuć w przypadku zużytej okładziny.
Zakłada się, że wymiana poprawnie użytkowanego sprzęgła nie powinna być konieczna szybciej niż po przejechaniu 100 tys. kilometrów. Niektóre podzespoły doskonale spisują się nawet po przejechaniu 200 tys. kilometrów. Niemniej jednak od każdej reguły zdarzają się wyjątki, co oznacza, że niektóre sprzęgła funkcjonują o wiele krócej, a są też takie, które sprawują się bardzo dobrze nawet po przejechaniu 300 tys. kilometrów. Aby w porę dostrzec zużycie lub awarię sprzęgła, trzeba po prostu poddawać go regularnym przeglądom.