Skip to main content

Projekt ustawy o OSP budzi niepokój posła Paszyka

| fb.com/Krzysztof Paszyk | Polityka

Przedstawiony przez Prawo i Sprawiedliwość projekt ustawy o OSP ocenia obornicki poseł Krzysztof Paszyk.

Ochotnicy w  całej Polsce zastanawiają się nad losem swoich jednostek.  Interpelację poselską skierował do Ministra Spraw Wenętrznych i Administracji obornicki poseł Krzysztof Paszyk.  Pytania kierowane do Mariusza Kamińskiego dotyczą m. in. planowania ograniczenia liczby jednostek OSP, ale także o umundurowanie, odznaczenia, czy limitu finansowania dla strazaków.

Poniżej treść interpelacji poselskiej:

 

Poseł na Sejm RP                                                                                                                                                   Oborniki, dnia 14.05.2021 rok

     Krzysztof Paszyk

     Klub Parlamentarny

     Koalicja Polska – PSL,

     UED, Konserwatyści

 

Sz. Pani

Elżbieta Witek

Marszałek Sejmu RP

              Na podstawie art. 191 i 192 Regulaminu Sejmu RP wnoszę interpelację poselską skierowaną do Pana Mariusza Kamińskiego –Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie projektu ustawy o ochotniczej straży pożarnej.

Z wyrazami szacunku

   /-/ Krzysztof Paszyk

 

Sz. Pan

Mariusz Kamiński

Minister Spraw Wewnętrznych

i Administracji

 

Interpelacja poselska

w sprawie projektu ustawy o ochotniczej straży pożarnej

29 kwietnia 2021 r. w siedzibie MSWiA, podczas konferencji prasowej ogłoszono założenia projektu ustawy o ochotniczej straży pożarnej. Obecnie projekt podlega konsultacjom społecznym. Przedmiotowy projekt ustawy budzi liczne zastrzeżenia i obawy ze strony członków OSP i ZOSP                 w całym kraju. W ich ocenie przyczyni się on do likwidacji znacznej części jednostek OSP. Wedle szacunków ZOSP RP w nowym systemie przetrwa zaledwie 1/3 istniejących dzisiaj jednostek,                 a wiele gmin zostanie faktycznie pozbawionych opieki i ochrony strażaków ochotników. Jednostki które przejdą do nowego systemu zostaną poddane ścisłej kontroli ze strony władz państwowych                i samorządowych, co będzie oznaczało faktyczną likwidację ponad stuletniej autonomii OSP.

Najważniejsze zagrożenia dla funkcjonowania i autonomii OSP wynikające z projektu ustawy:

- OSP, które nie będą w stanie utworzyć JRG OSP przestaną być jednostkami ochrony przeciwpożarowej i nie będą mogły brać udziału w działaniach ratowniczo-gaśniczych. Będą mogły funkcjonować na zasadach określonych wyłącznie w Prawie o stowarzyszeniach, tak jak działają np. stowarzyszenia kulturalne, edukacyjne, numizmatyczne, czytelnicze. Utracą możliwość finansowania OSP przewidzianego obecnie w ustawie o ochronie przeciwpożarowej. Sama wola utworzenia JRG OSP nie wystarczy, ponieważ by to uczynić trzeba będzie spełnić m.in. minimalne wyposażenie JRG OSP w pojazdy gaśnicze i specjalne oraz sprzęt i środki techniczne, minimalne standardy zdolności operacyjnej, minimalne standardy gotowości operacyjnej, które określić ma minister właściwy do spraw wewnętrznych w rozporządzeniu. OSP która nie spełni tych wymogów utraci status jednostki ochrony przeciwpożarowej. Pod znakiem zapytania stoi także dalsze istnienie specjalistycznych OSP, np. ratownictwo wodne, grupy poszukiwawcze z psami. Projekt ustawy                  o OSP nie widzi dla nich miejsca.

- W obecnie obowiązującej ustawie o ochronie przeciwpożarowej zadania OSP wymienione zostały przykładowo. Statuty OSP mogą dowolnie je rozszerzać. Projekt ustawy o OSP zadania spoza sfery działalności jednostki ochrony przeciwpożarowej zawiera w katalogu zamkniętym,             co praktycznie uniemożliwia ich rozbudowanie.

- Projekt ustawy o OSP wprowadza konieczność zatwierdzenia statutu OSP przez radę gminy oraz rozszerza wymogi co do treści statutu OSP dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Niezatwierdzenie statutu OSP przez radę gminy sprawi, że OSP nie będzie mogła być OSP w rozumieniu ustawy o OSP.

- Projekt   ustawy   o   OSP   wprowadza   ścisłą   kontrolę   i   nadzór   nad   OSP,   dający   możliwość wydawania bezpośrednich poleceń. Kłóci się to całkowicie z zasadami określonymi w Prawie o   stowarzyszeniach.   Obecnie   włączenie   OSP   do   KSRG   następuje   na   podstawie   umowy trójstronnej   -   PSP,   OSP,   gmina   -   obowiązki   OSP   z   tym   związane   są   konsekwencją dobrowolnego przyjęcia przez OSP na siebie obowiązków. Wpływ bezpośredni PSP na OSP dotyczy kwestii będących bezpośrednio związanych z przynależnością OSP do ksrg. Przypomnieć należy o art. 11 ust 2. ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 (Dz. U. 1991 Nr 88 poz.400) o Państwowej Straży Pożarnej, który stanowi że: „Komendant Wojewódzki Państwowej Straży   Pożarnej   wykonuje   w   imieniu   wojewody   zadania   i   kompetencje   określone   w ustawach”. Oznacza to, że kontrolę zadań o których mowa w art. 4 i 6 projektowanej ustawy i nałożonych na OSP prowadzić będzie PSP w odniesieniu do jednostek, które wyodrębnią JRGOSP. Pamiętać   należy,   że   w   ustawie   o   ochronie   przeciwpożarowej   jest   również  zapis   dający uprawnienia   Komendantowi   Głównemu   PSP,   wojewodzie,   staroście, odpowiednio   na obszarze kraju, województwa lub powiatu określania zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, koordynacji jego funkcjonowania i kontroli wykonywania wynikających stąd zadań, a w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska kierowania tym systemem.   Kontrola   dotyczyła   tylko   OSP   KSRG,   realizowana   w   ramach   inspekcji gotowości bojowej. Z powyższego wynika, że zakres kontroli w odniesieniu do OSP został znacznie rozszerzony.

- Od półtora wieku członkowie OSP zwani są strażakami. Projekt ustawy o ochotniczej straży pożarnej prawnie eliminuje możliwość posługiwania się tym nazewnictwem, posiadającym bardzo dobrą konotacją społeczną. Zgodnie z projektem ustawy strażacy ochotnicy będą nazywani ratownikami OSP. Funkcjonariusze PSP oraz członkowie innych jednostek ochrony przeciwpożarowej (np. straży zakładowych) nadal będą mieli prawo tytułować się strażakami. Projekt   ustawy   o   OSP   stawia   wyraźne   podziały   między   członkami   OSP,   wyraźnie rozgraniczając ratowników OSP od innych członków OSP.

- Świadczenia na rzecz ratowników ochotniczej straży pożarnej. Zapis w proponowanej formie jest bardzo   ogólny,   niedający   jednoznacznej   odpowiedzi   jak   go   interpretować                    i   w   jakiej wysokości mają być rekompensaty. Prowadzić to będzie do wielu sporów, często kończących się w sądzie.

- Umundurowanie. Projekt   ustawy   o   OSP   w   zakresie   umundurowania   specjalnego   ujednolici   je   z umundurowaniem PSP w wymiarze wizualnym. Brak zapisów w projekcie ustawy na temat umundurowania wyjściowego i galowego sprawia, że „ratownicy OSP” oraz pozostali członkowie OSP do niego nie będą mieli prawa. Wiążą się z tym konsekwencje w zakresie jednolitości ceremoniału, wyróżnień itp. dotyczących strażaków ochotników.

- Legitymacje dla ratowników OSP będą wydawane według wzoru ustalonego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. OSP stracą tu swoją samodzielność.

- Spośród   członków   OSP,   które   pozostaną   jednostkami   ochrony   przeciwpożarowej(najprawdopodobniej nie więcej niż 1/3 obecnie istniejących OSP), prawo do wyróżnień posiadać   będą   wyłącznie ratownicy   OSP.   Przy   czym  decyzje   w   sprawie   przyznawania wyróżnień przydzielają sobie wyłącznie władze państwowe. Praktycznie zostanie wyeliminowany system przyznawania   wyróżnień   przez   samych   ochotników   w   ramach   istniejącego   systemu działalności OSP.

- OSP z JRG OSP będą miały finansowanie ze źródeł wskazanych w projekcie ustawy, z tym że minister właściwy do spraw wewnętrznych corocznie określi wysokość środków finansowych i ich podział na zapewnienie wyłącznie zdolności i gotowości operacyjnej JRG OSP oraz wykonywania zadań na rzecz ochrony ludności. Czyli zostanie z jednej strony wprowadzone ograniczenie   możliwości   przekazywania   wyższych   kwot   ponad   granice   określone   w rozporządzeniu na zapewnienie gotowości bojowej, a z drugiej wymusi m.in. na gminach zapewnienie minimalnych środków. Ograniczy to możliwość specjalizacji OSP na terenie gmin. Prowadzić będzie, w przypadku dużej liczby OSP na terenie gminy, do wybiórczego finansowania   konkretnych   OSP   z   pominięciem   innych. W   konsekwencji   spowoduje   to likwidację wielu OSP.

- Koszty szkoleń PSP. W   projekcie   ustawy   o   OSP   jest   przeniesienie   zapisu   art.   35   ust.   1   ustawy   o   ochronie przeciwpożarowej z pominięciem jednego wyrazu: „nieodpłatnie”. Nie można przyjąć, że pominięcie   jest czysto przypadkowe, ponieważ przepis   w pozostałym zakresie   zachował swoje dotychczasowe brzmienie (z uzupełnieniami).Tak więc szkolenia będą finansowane z innych źródeł. Projekt ustawy jednak ich nie wskazuje.

- Projekt ustawy pozbawia OSP środków   z   wpływów z   tytułu   obowiązkowego ubezpieczenia od ognia. Projektodawca uchylając art. 38 ustawy o ochronie przeciwpożarowej pozbawia jednostki OSP znaczących środków na ich rozwój.

- Z   ustawy   o   ochronie   przeciwpożarowej   została   usunięta   definicja   krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz usunięty został art. 14, w którym określono ramy systemu, w tym cele   systemu,   zadania,   podmioty   itd.     Usunięto   również   art.   12   w   ustawie   o   ochronie przeciwpożarowej, w którym   ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych przypisano nadzór   nad   funkcjonowaniem   krajowego   systemu   ratowniczo-gaśniczego.   Pozostawiono natomiast   art.   21,   w   którym   nadano   uprawnienia   ministrowi   właściwemu   do   spraw wewnętrznych   określenia   w   drodze   rozporządzenia,   zakres,   szczegółowe   warunki   i   tryb włączania   jednostek   ochrony   przeciwpożarowej   do   krajowego   systemu   ratowniczo-gaśniczego. Jest to jasny kierunek zmian – wzmocnienie kontroli rządu nad jednostkami OSP.

           Mając powyższe na uwadze, w odpowiedzi na apele strażaków ochotników, kieruję do Pana Ministra następujące pytania:

  1. Dlaczego Rząd chce tak bardzo ograniczyć liczbę jednostek ochrony przeciwpożarowej w Polsce?
  2. Dlaczego tak wiele obecnie funkcjonujących obecnie jednostek OSP ma być pozbawionych statusu liczbę jednostek ochrony przeciwpożarowej?
  3. Na jakich zasadach mają w nowym systemie funkcjonować jednostki specjalistyczne OSP, np. ratownictwo wodne, grupy poszukiwawcze z psami?
  4. Dlaczego pozbawia się jednostki OSP możliwości samodzielnego określania swoich zadań oraz wprowadza się zatwierdzanie statutu przez rady gmin?
  5. Dlaczego projekt ustawy tak znacznie rozszerza kontrolę ze strony państwa nad posiadającymi dotąd sporą autonomię jednostkami OSP?
  6. Dlaczego projekt ustawy, wbrew wielopokoleniowej tradycji zabrania strażakom ochotnikom używania określenia „strażak” i konsekwentnie określa ich jako „ratowników OSP”?
  7. Dlaczego projekt pozbawia strażaków ochotników prawa do umundurowania wyjściowego i galowego?
  8. Dlaczego pozbawia się OSP samodzielności w kwestii ustalania wzoru i wydawania legitymacji?
  9. Dlaczego pozbawia się OSP samodzielności w kwestii przyznawania odznaczeń?
  10. Dlaczego gminom zostanie odgórnie (przez MSWiA) narzucony limit finansowania jednostek OSP?
  11. Dlaczego z projektu ustawy (w porównaniu do obecnie obowiązującej ustawy) usunięto zapis stanowiący, że szkolenia ze strony PSP są dla strażaków ochotników nieodpłatne?
  12. Dlaczego projekt pozbawia OSP środków   z   wpływów z   tytułu   obowiązkowego ubezpieczenia od ognia?

Z wyrazami szacunku

/-/ Krzysztof Paszyk

 

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa będzie przysługiwało po 7 latach. Poinformował o tym Poseł na Sejm RP Adam Luboński.
Korporacje samorządowe wskazują, że ustawodawca nierówno potraktował wójtów, burmistrzów i prezydentów wprowadzając dwukadencyjność, bo takiego ograniczenia nie zastosował w stosunku do pozostałych dwóch szczebli samorządu terytorialnego, czyli zarządu powiatu i zarządu województwa. Takiego samoo...
Temat inwestycji przeważał podczas spotkania Posła na Sejm Jakuba Rutnickiego z burmistrzem Tomaszem Szramą.
Krzysztof Paszyk staje przed życiową szansą na zdobycie silnej pozycji w powiecie obornickim. Może tutaj rządzić i dzielić niczym prawdziwy król przez wiele lat.
Dariusz Standerski z Rożnowa wszedł w skład nowego rządu premiera Donalda Tuska.
Wybory samorządowe zbliżają się dużymi krokami. Komitety dokonują już tylko kosmetycznych poprawek.
Sejm wybrał w poniedziałek 11.12.2023 Donalda Tuska na Prezesa Rady Ministrów. "Za" głosowało 248 posłów, przeciw — 201. Nikt nie wstrzymał się od głosu.