Wszystkie trzy gminy otrzymają wsparcie na komunikację autobusową

Wielkopolski Urząd Wojewódzki rozdysponował środki w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2025, na który przeznaczono rządowe wsparcie w wysokości blisko 55 mln zł w 2025 roku.
6 lutego Wojewoda wielkopolska, przekazała umowy 24 z 91 beneficjentów naboru Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2025.
Dla województwa wielkopolskiego na 2025 rok została przyznana kwota ponad 55 mln zł. Środki rozdysponowane na podstawie ogłoszonego przez wojewodę wielkopolską 2 grudnia 2024 roku nabór wniosków na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów przez dopłatę do ceny usługi w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W naborze uczestniczyło 95 wniosków organizatorów.
Na wniosek wojewody Agaty Sobczyk minister infrastruktury dwukrotnie zwiększał kwotę środków z Funduszu na rok 2025 dla województwa wielkopolskiego:
- 15 stycznia 2025 roku o kwotę 4 206 717,61 zł,
- 22 stycznia 2025 roku o kwotę 4 055 884,32 zł.
Obecnie, zatwierdzony przez ministra infrastruktury plan finansowy dla Wielkopolski na rok 2025 wynosi blisko 64 mln zł. Dofinansowaniem zostaną objęte, 91 wnioski organizatorów o dopłatę, które spełniały wymagania formalne ogłoszonego naboru.
Celem programu jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach zawartych na 2025 rok umów przewozy mają być realizowane w sumie na 1 071 liniach autobusowych, na trasach o długości 40 888,77 km. Dopłata nie może przekraczać kwoty 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej.
Dla mieszkańców powiatu obornickiego istotną informacją jest, że do programu zakwalifikowała się wszystkie trzy gminy:
Organizator Wnioskowana |
dopłata |
Liczba linii komunikacyjnych |
Długość linii w km |
Gmina Oborniki |
1 650 953,70 |
43 |
835,20 |
Gmina Rogoźno |
166 849,20 |
1 |
25,00 |
Gmina Ryczywół |
258 636,00 |
7 |
148,00 |
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA samorządy otrzymują wsparcie w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne:
- niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy,
- linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia w życie ustawy (tzn. po 18 lipca 2019 r.).
źródło: UW w Poznaniu