Dlaczego komputery stacjonarne nie są już dominującą platformą do gier?
Właściwie od samego początku historii gier komputerowych dominującą dla nich platformą były komputery, automaty stacjonarne do gier (na monety) oraz konsole stanowiły w zasadzie tło – ale jak donoszą analitycy rynkowi i specjaliści od dwóch-trzech lat sytuacja na rynku się diametralnie zmieniła i obecnie to komputery znajdują się na równi pochyłej.
W dzisiejszym artykule spróbujemy przyjrzeć się rynkowi gier komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem popularności różnych platform, zaczniemy jednak od zaprezentowania krótkiego rysu historycznego.
Gry komputerowe istnieją na rynku od naprawdę dawna, najstarsze pozycje liczą sobie więcej lat, niż przeciętny gracz, niekiedy nawet dwukrotnie więcej – tak, zapewne trudno jest Wam w to uwierzyć, ale to prawda. Gry komputerowe w postaci takiej, jaką znamy dziś pojawiły się pod koniec lat 70-tych ubiegłego wieku, do tytułów uważanych za pionierskie zaliczyć można na przykład Ponga, Asteroids oraz Pac-Mana, niektórzy badacze zajmujący się tą dziedziną dorzucają do listy także Night Drivera. Wszystkie te tytuły wyprodukowane zostały przez firmę Atari na urządzenie o nazwie Atari 2600, które było de facto pierwszą konsolą do gier, choć tak naprawdę jego konstrukcja oparta była o wprowadzany właśnie na rynek model Atari 400/800.
Atari w krótkim czasie stało się potęgą na rynku gier komputerowych, tworząc zarówno liczne tytuły gier, jak również produkując niezwykle popularne komputery 8-bitowe, które rządziły rynkiem urządzeń domowych w latach 80-tych XX wieku, wraz z silną konkurencją w postaci ZX Spectrum oraz Commodore 64.
W tym samym czasie popularność zyskiwały też dedykowane konsole do gier, produkowane między innymi przez firmę Nintendo NES lub Sega Master System, na które powstawały takie hity, jak Super Mario Bros, Legend of Zelda, czy też Sonic the Hedgehog.
W późniejszych latach nastała era urządzeń 16-bitowych, wśród komputerów niewątpliwym hitem była rodzina komputerów Amiga wraz z nieco mniej popularnym, ale również istotnym konkurentem w postaci Atari ST. Oczywiście mocną pozycję miały także konsole, z Sega Mega Drive oraz Super NES na czele – przy czym w połowie lat 90-tych zadebiutowała na rynku konsola Sony o nazwie Playstation, która błyskawicznie wspięła się na czołowe miejsce na liście popularności konsol.
Niemniej jednak wciąż na rynku gier komputerowych niepodzielnie rządziły komputery, po schyłku Amig pałeczkę lidera przejęły komputery PC, umacniając się w tej roli szczególnie po wejściu na rynek systemu Windows 95, a następnie technologii DirectX wspartej nieco później przez rozwiązania sprzętowej akceleracji grafiki 3D zaoferowanej przez karty typu 3dfx Voodoo 1.
Ale pierwszym sygnałem tego, że rynek gier komputerowych w niedalekiej przyszłości może się znacznie zmienić stały się przenośne konsole do gier. Wprawdzie za pierwsze urządzenie tego typu uważa się powszechnie Atari Lynx, której pierwsza wersja pojawiła się na rynku w 1989 roku, ale prawdziwym hitem okazała się konsola przenośna o nazwie Game Boy, która zadebiutowała w latach 90-tych i w szybkim czasie rozeszła się w gigantycznej wręcz liczbie prawie 120 milionów egzemplarzy.
Mniej więcej od początku XXI wieku pojawiło się wyraźne rozgraniczenie pomiędzy konsolami oraz komputerami PC obejmujące po pierwsze specyfikację techniczną (upraszczając nieco zagadnienie poprzednie generacje konsol wykorzystywały zbliżone komponenty i rozwiązania do komputerów), które zaczęły znacząco się różnić oraz linie gier – poszczególni producenci zaczęli opracowywać nowe tytuły w postaci dedykowanej albo dla komputerów, albo dla konsol, coraz rzadziej pojawiały się nowe gry, które prezentowały się identycznie w wersji dla komputera PC oraz dla konsoli.
Oczywiście nie można tutaj wspomnieć o znacznym poszerzeniu się liczby konsol na rynku, pojawiły się bowiem urządzenia wielu producentów, np. Sony (Playstation), Nintendo (Wii), a nawet Microsoftu (Xbox 360, Xbox One), które swoją popularnością zaczęły dorównywać komputerom.
Ale tak naprawdę najbardziej istotnym wydarzeniem na rynku internetowych gier hazardowych było rozpowszechnienie się zaawansowanych urządzeń mobilnych, czyli smartfonów oraz tabletów, które oferowały z jednej strony wysoką wydajność porównywanymi z komputerami lub konsolami starszych generacji, a z drugiej duże, wyraźne wyświetlacze oraz wygodną obsługę. Pionierem pod tym względem była firma Apple, która wypuściła telefon o nazwie iPhone oraz tablet iPad, wkrótce dołączyła do niej firma Google opracowując system operacyjny Android, z którego chętnie zaczęły korzystać firmy produkujące telefony komórkowe. Producenci oprogramowania wyczuli tę szansę i w błyskawicznym tempie wysypały się tysiące gier na urządzenia mobilne, ba, nawet kasyna online zaczęły oferować mobilne wersje oprogramowania dla smartfonów oraz tabletów.
Dziś można śmiało powiedzieć, że rynek gier dla komputerów stacjonarnych (czyli w uproszczeniu dla systemu Windows) zaczyna powoli się kurczyć ustępując pola konsolom, a przede wszystkim urządzeniom mobilnym. Ciekawie przedstawiają się tutaj statystyki sprzedaży Xbox One opublikowane przez Microsoft, według których konsola ta od swojego debiutu sprzedała się już w ponad 18 milionach egzemplarzy – a ne jest to najpopularniejsza konsola na rynku.
Niezwykle interesująco przedstawiają się także wyniki finansowe firmy Ubisoft, która do niedawna znana była przede wszystkim z tytułów kierowanych na rynek pecetów, dane za pierwszy kwartał 2015 roku prezentują najwyższy wskaźnik, bo aż 27% dochodów uzyskiwanych z produktów dla Sony Playstation 4, na drugim miejscu plasują się komputery PC uzyskując 23%, z kolei pozostałe konsole, tzn Xbox One, Xbox 360, Playstation 3 oraz Wii składają się łącznie na 36%. Natomiast urządzenia mobilne, będące w przypadku Ubisoftu platformą o drugorzędnym znaczeniu uzyskały wynik w postaci 14%.
Jeszcze więcej do myślenia dają statystyki opublikowane przez Vision Mobile, a dotyczące popularności poszczególnych platform wśród twórców oprogramowania, przy czym jednym z kryteriów oceny była wysokość zarobków – i tutaj bezdyskusyjnym liderem został system Android (spotykany w telefonach komórkowych oraz w tabletach) z wynikiem ponad 70%, na drugim miejscu uplasował się system Apple’a, czyli iOS mający 55%, a trzecie miejsce przypadło Windows Phone z wynikiem 28%. Dopiero na piątym miejscu pojawił się system dla PC, czyli Windows 8 mający zaledwie 21% - należy tutaj jednak zaznaczyć, że deweloperzy określali nie tylko jedną, wybraną przez siebie platformę, ale wskazywali te, dla których tworzą oprogramowanie (mogli wybrać kilka), stąd też poszczególne wyniki procentowe nie sumują się do 100. No i badanie to nie obejmowało w ogóle konsol.
Ale najbardziej przemawiają do wyobraźni statystyki obejmujące popularność poszczególnych platform do gier na przestrzeni lat – widać w nich bardzo wyraźnie, że telefony komórkowe dopiero rozpoczęły ekspansję na rynku gier wideo, konsole utrzymują się mniej więcej na równym, stałym poziomie, a komputery PC po prostu zaczynają przegrywać z konkurencyjnymi rozwiązaniami i można się spodziewać, że wkrótce staną się niszową platformą do grania.
Jeśli więc wciąż korzystasz z komputera lub laptopa z systemem Windows do grania i uważasz, że konsole, tablety lub smartfony nie są rozwiązaniem dla Ciebie, to zapewne nadeszła już najwyższa pora na zweryfikowanie swojego nastawienia i rozpoczęcie rozważań nad przesiadką na jakąś, dowolnie wybraną przez siebie konsolę – bo komputery PC nie są już dominującą platformą do gier wideo i nigdy nie wrócą już na pozycję lidera.