Skip to main content


Monitoring a powiadamianie o wypadkach drogowych

| tekst sponsorowany | Moto

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że jak najszybsze dotarcie służb ratunkowych ma kluczowe znaczenie, gdy dojdzie do wypadku na drodze. Nowoczesne rozwiązania, jak system eCall i system GPS, mogą w tym skutecznie pomóc.

 Każdego roku na polskich drogach dochodzi do ponad 30 tys. wypadków, w których ginie ponad 3 tys. osób, a 40 tys. zostaje rannych. Łatwo się o tym przekonać, analizując policyjne statystyki. Wypadki to jednak nie tylko polski problem, ale również ogólnoeuropejski. W wielu krajach Unii Europejskiej liczba osób, które giną na drodze, nie jest mała, chociaż trzeba przyznać, że i tak jest lepiej niż jeszcze kilka lat wcześniej. Wpływ na zmniejszenie liczby wypadków mają lepsze drogi i bezpieczniejsze samochody, ale również montowanie w nich nowoczesnego systemu powiadamiania o wypadkach drogowych. Mowa tu przede wszystkim o eCall, który obecnie musi pojawić się w każdym nowym samochodzie, jaki sprzedawany jest w salonie.

Po więcej informacji zapraszamy na satisgps.com

Szybkie powiadamianie o wypadkach drogowych 

W 2015 roku na terenie Unii Europejskiej został uruchomiony system powiadamiania o wypadkach drogowych. Nazwano go po prostu eCall. Od 2018 roku znajdziemy go we wszystkich autach, które opuszczają fabrykę. W jego przypadku ważne jest to, że system eCall może zostać uruchomiony nie tylko automatycznie, ale również ręcznie przez kierowcę lub któregokolwiek pasażera samochodu. Gdy czujnik wykryje wypadek, prześle natychmiast taki sygnał do operatora. Nie jest jednak tak, że ten wyśle od razu pomoc, ponieważ najpierw będzie się starał potwierdzić u kierowcy albo pasażerów niebezpieczne zdarzenie. Gdy nie uda się skontaktować z osobami w samochodzie, wtedy zostanie wysłana karetka pogotowia i straż pożarna. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie ręczna aktywacja systemu eCall (przycisk SOS). Najczęściej ma to miejsce, gdy kierowca jest świadkiem wypadku lub źle się poczuje któryś z pasażerów auta.

Monitoring w systemie powiadamiania

Dużą rolę w systemie eCall odgrywa lokalizacja GPS. Pomoc zostanie wysłana szybko wtedy, gdy można precyzyjnie namierzyć położenie samochodu, który wezwał służby ratownicze. W przypadku nowych aut nie powinno być z tym problemu, ponieważ otrzymają kompletny system eCall. Niestety, gorzej ze starszymi pojazdami. W nich również można zamontować system eCall i warto go wyposażyć w wysokiej klasy monitoring GPS (np. Satis). Taki system często korzysta nowoczesnych lokalizatorów, które umożliwią bardzo dokładne określenie położenia auta. Dlatego montując w firmowych autach monitoring, warto zapytać również o możliwość wyposażenia auta w system eCall i o dokładność wskazań lokalizatora. Dzięki temu można zwiększyć bezpieczeństwo pracowników mobilnych i kierowców.