Skip to main content

Jaką wyciągarkę samochodową wybrać? Elektryczną, mechaniczną, hydrauliczną czy ręczną?

| tekst sponsorowany | Moto

Wyciągarki samochodowe to szeroka grupa urządzeń - od przenośnych wyciągarek ręcznych po potężne wyciągarki z napędem hydraulicznym, każde z tych urządzeń ma za zadanie pomóc w wydostaniu się z różnego rodzaju tarapatów. Każde z nich jest podstawowym wyposażeniem pojazdów wykorzystywanych do pracy i rozrywki w szeroko pojmowanym terenie. Z wyciągarki skorzysta każdy miłośnik jazdy off road.

 

Rodzaje wyciągarek samochodowych

Wyciągarki samochodowe dzieli się na kilka grup w zależności od źródła zasilania. Są to wyciągarki:

  • elektryczne

  • hydrauliczne

  • mechaniczne

  • ręczne

Wyciągarki elektryczne są najpopularniejsze, proste w montażu, łatwe w użytkowaniu i najtańsze wśród wyciągarek niewymagających siły ludzkich rąk. Silnik tych wyciągarek zasilany jest z zamontowanego w pojeździe akumulatora (samochodowego lub rzadziej dodatkowego). Nie wymagają skomplikowanych przeróbek w pojeździe. Wybierając odpowiedni model trzeba zwrócić uwagę na jego prąd zasilający. Dla quadów i większości samochodów będzie to instalacja 12V, zaś dla ciężarówek są to 24V i takie napięcia pracy muszą mieć dopasowywane wyciągarki.

Moc wyciągarki warto dobrać tak, by miała siłę co najmniej o połowę większą od masy pojazdu, choć dla aut użytkowanych w trudnym terenie powinno być ona jeszcze większa. Związane jest to z koniecznością pokonania oporów związanych z podciąganiem auta na strome wzniesienia czy skarpy, związanych z wyciąganiem pojazdu z błota lub z piasku. Warto by urządzenia były zaopatrzone w system zarządzania energią, który nie pozwoli na całkowite rozładowania akumulatora. Zaletą wyciągarek elektrycznych jest to, że odpowiednio dobrane modele mogą być montowane w niewielkich pojazdach takich jak quady czy małe samochody, inne natomiast w dużych i ciężkich autach terenowych, półciężarówkach czy nawet ciągnikach rolniczych. Szukając wyciągarki elektrycznej warto zwrócić uwagę na wyciągarki samochodowe Dragon Winch.

Nietypowe wyzwania przy których pomoże wyciągarka samochodowa

Wyciągarki hydrauliczne instalowane są w dużych pojazdach takich jak ciężarówki czy ciężkie ciągniki rolnicze. Zasilane są niezależną pompą hydrauliczną, choć w niektóre modele podłączane są do pompy wspomagania układu kierowniczego. Charakteryzują się one wolniejszą pracą od wyciągarek elektrycznych, są jednak odporne na działanie wody i innych czynników. Uważane są za kłopotliwe w montażu, jednak prawidłowo zainstalowane oraz użytkowane są niezawodne i praktycznie niezniszczalne.

Źródłem mocy w wyciągarkach mechanicznych jest silnik pojazdu, z którego jest ona pobierana za pomocą specjalnej przystawki montowanej do reduktora lub skrzyni biegów. Wyciągarki te są ciężkie i mogą pracować tylko przy włączonym silniku. Wyciągarki mechaniczne charakteryzują się wysoką odpornością na ciężkie warunki pracy.

Ostatnią kategorię stanowią wyciągarki ręczne, które mimo wysokiej masy własnej są proste w użytkowaniu. Jednak ich stosowanie w trudnym terenie nie zawsze jest wygodne i dlatego dobrze sprawują się przy prostszych zadaniach.

Kiedy myślimy o zawodzie kierowcy ciężarówki, często wyobrażamy sobie długie godziny spędzone za kierownicą, przemierzanie setek kilometrów i nocowanie w różnych miejscach. Ale co z chwilami, gdy kierowca musi odpocząć?
Zastanawiasz się, jaki microcar elektryczny wybrać? Nasz przewodnik pomoże Ci odkryć zalety tych nowoczesnych pojazdów oraz dokonać najlepszego wyboru. Dowiedz się, dlaczego microcary zyskują na popularności w miejskich aglomeracjach, jakie modele warto rozważyć i jakie korzyści niesie za sobą in...
Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...
Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...
Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...
Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.
Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...