Skip to main content


Europejski Dzień bez Samochodu w polskich miastach

| źródło: Korkowo.pl | Moto

samochody

 

Każdego roku 22 września obchodzony jest Europejski Dzień bez Samochodu. Władze miast zachęcają, by tego dnia zrezygnować z poruszania się autem i przesiąść się do darmowej komunikacji miejskiej. Serwis Korkowo.pl sprawdził, czy w tym roku inicjatywa przełożyła się na zmniejszenie ulicznego ruchu.

 

Plan na odkorkowanie miast

Stale rosnąca liczba aut zmusza wszystkich do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, które usprawnią poruszanie się po miastach. Coraz bardziej zauważalny jest rozkwit ruchu rowerowego, ale dla wielu osób jest to rozwiązanie sezonowe. Głównym celem Europejskiego Dnia bez Samochodu jest upowszechnienie informacji o negatywnych skutkach używania aut. W tym roku darmowy przejazd autobusami i tramwajami przysługiwał przeważnie osobom, które miały przy sobie ważny dowód rejestracyjny.
W niektórych aglomeracjach całkowicie zrezygnowano z ograniczeń, a komunikacja miejska była darmowa dla wszystkich.

Ulice pod lupą

Pomiary dokonane 22 września zostały zestawione z danymi zebranymi dzień wcześniej. Analiza dotyczyła średnich prędkości osiąganych w 9 miastach Polski w godz. 6.00-18.00
w promieniu 5 km od centrum.

Przed badaniem przyjęliśmy proste założenie: jeśli na ulice wyjedzie mniej aut, to automatycznie powinny zmniejszyć się korki - mówi Agnieszka Kaźmierczak z Korkowo.pl.  - Niższe natężenie ruchu oznacza wyższe średnie prędkości osiągane przez kierowców - dodaje Kaźmierczak. A jak wyglądała rzeczywistość?

Rewolucji nie ma

W większości przebadanych miast w obu dniach utrzymywała się identyczna średnia prędkość. Tak było w Bydgoszczy (37 km/h), Gdańsku (36 km/h), Poznaniu (35 km/h),
a także w Lublinie i Wrocławiu, które w tym zestawieniu okazały się najwolniejszymi miastami (ze średnią prędkością 33 km/h). Jedynym miastem, w którym średnia prędkość wzrosła, był Szczecin (z 36 km/h do 38 km/h). Badanie pokazało, że idea Dnia bez Samochodu w kilku miejscach w Polsce przyniosła wręcz odwrotny skutek. Kraków, Łódź oraz Warszawa zanotowały spadek średniej prędkości o 1 km/h.

grafika 1

Miasta mają problem

Rozbieżności w średnich prędkościach zanotowanych 21 i 22 września są tak niewielkie, że kierowcy nie odczuli większej różnicy. Wyniki analiz obrazują, że zmotoryzowani, mimo wielu inicjatyw, niechętnie przesiadają się do komunikacji miejskiej, nawet jeśli mogą jednorazowo oszczędzić pieniądze za dojazd. Miasta systematycznie zwalniają, bo przybywa aut, a drogowa infrastruktura nie rozwija się w odpowiednio szybkim tempie. Okazuje się, że dla wielu osób komunikacja miejska nie stanowi atrakcyjnej alternatywy. Wszystko wskazuje na to, że na polskich ulicach jeszcze długo stać w korkach.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik, Yanosik dla Firm oraz Flotis umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych miastach 21 oraz 22 września 2016 roku w promieniu 5 km od centrum. Średnie prędkości w ciągu dnia dotyczą godz. 6.00-18.00.

Jak myć samochód myjką ciśnieniową i nie zrobić szkody?

Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...

Z jakimi problemami musi mierzyć się transport drogowy w najbliższych latach?

Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...

Motoryzacja. W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...

Sprawdź, czy możesz zatankować E10

Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.

Od stycznia zmiana na stacjach paliw

Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...

Auta z USA: historia i fenomen amerykańskich pojazdów

Amerykańskie samochody, symbole wolności i innowacji, zaczęły swoją historię ponad wiek temu. Ford Model T, pierwszy masowo produkowany pojazd, zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny, dając początek erze motoryzacji. Od tamtej pory, samochody z USA stały się nie tylko środkami transportu, ale r...

Czym się charakteryzuje zabudowa typu wywrotka?

Zabudowa typu wywrotka, która montowana jest na bazie samochodu dostawczego do 3,5 tony jest ciekawym i przydatnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców i firm komunalnych. Auto dostawcze jest w stanie wjechać nawet wąskie uliczki i bramy, które są niedostępne dla samochodów ciężarowych.