Skip to main content

Gotówkowo czy bezgotówkowo – jak naprawić auto z ubezpieczenia?

| tekst sponosowany | Moto

forda

 

Twoje auto zostało uszkodzone w kolizji lub wypadku? W takim przypadku możesz zadecydować o tym, jak otrzymasz odszkodowanie. Co będzie wobec tego lepszym rozwiązaniem – rozliczenie gotówkowe czy bezgotówkowe?

 

Likwidacja szkody następująca gotówkowo polega na wypłaceniu odszkodowania właścicielowi kierowcy, który następnie zleca naprawę we własnym zakresie. Z kolei rozliczenie bezgotówkowe ma miejsce wtedy, gdy auto naprawiane jest w warsztacie, który następnie rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Oczywiście, każda z tych metod ma swoje plusy i minusy, dlatego przed podjęciem decyzji trzeba je dobrze przeanalizować.

Rozliczenia gotówkowe

Taka metoda rozliczeń nazywana jest także kosztorysową, ponieważ suma odszkodowania jest wyznaczana na bazie kosztorysu napraw do wykonania. Cechuje się ono ograniczonymi formalnościami i zwykle krótkim czasem wypłaty pieniędzy, co przekłada się też na skrócenie czasu likwidacji szkody.

Minusem takiego rozliczenia może być jednak niekorzystna dla właściciela auta wycena, dlatego też trzeba zawsze sprawdzać dokładne koszty napraw i w razie niezgodności skontaktować się z ubezpieczycielem.

Z takiej formy rozliczenia często korzystają kierowcy starszych aut, ponieważ mogą wtedy zaoszczędzić na zakupie tańszych zamienników i wykonaniu prac u znajomych mechaników, co powoduje, że część rozliczenia zostaje w kieszeni.

Rozliczenia bezgotówkowe

To z kolei wygodna forma likwidacji szkody dla kierowcy nowszego i  bardziej wartościowego auta, którego jedynym zadaniem jest tak naprawdę znalezienie odpowiedniego warsztatu, który ma podpisaną umowę z jego ubezpieczycielem. Jeżeli przykładowo interesuje cię taka naprawa Forda w Warszawie, Hondy lub innego auta możesz skorzystać z usługi w ASO – chociażby w autoryzowanym serwisie Hondy.

Przy rozliczeniu bezgotówkowym właściciel nie musi angażować żadnej gotówki, a także obawiać się, że kwota nie pokryje wszystkich wydatków, ale zawsze warto sprawdzać wartości wyceny, by mieć pewność, że wszystko będzie dopięte na ostatni guzik. Po wykonaniu napraw wystarczy tylko zgłosić się po swój samochód.

Kiedy myślimy o zawodzie kierowcy ciężarówki, często wyobrażamy sobie długie godziny spędzone za kierownicą, przemierzanie setek kilometrów i nocowanie w różnych miejscach. Ale co z chwilami, gdy kierowca musi odpocząć?
Zastanawiasz się, jaki microcar elektryczny wybrać? Nasz przewodnik pomoże Ci odkryć zalety tych nowoczesnych pojazdów oraz dokonać najlepszego wyboru. Dowiedz się, dlaczego microcary zyskują na popularności w miejskich aglomeracjach, jakie modele warto rozważyć i jakie korzyści niesie za sobą in...
Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...
Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...
Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...
Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.
Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...