Zabudowa typu wywrotka, która montowana jest na bazie samochodu dostawczego do 3,5 tony jest ciekawym i przydatnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców i firm komunalnych. Auto dostawcze jest w stanie wjechać nawet wąskie uliczki i bramy, które są niedostępne dla samochodów ciężarowych.
Warto zauważyć, że ładowność takich pojazdów jest wystarczająca w większości przypadków, a na dodatek zużycie paliwa jest zdecydowanie mniejsze niż w aucie ciężarowym. I co oczywiste, wywrotkę może prowadzić kierowca z prawem jazdy kategorii B.
Czym się charakteryzuje zabudowa typu wywrotka?
Zabudowa typu wywrotka przeznaczona jest głównie do przewożenia ładunków. Charakteryzuje się ona z reguły jednym rzędem siedzeń, które pozwala zabrać od 2 do 3 osób włącznie z kierowcą. Cechą charakterystyczną tego typu rozwiązania jest ruchomość wywrotki. Sama nazwa tego pojazdu wzięła się od możliwości przechylania tak zwanej paki.
Standardowa zabudowa pozwala przechylać ją do tyłu wraz z ładunkiem. Oznacza to, że unosi się ona do góry, jak w klasycznych, dużych wywrotkach. Co istotne, dodatkowo umożliwia łatwiejszy załadunek niektórych towarów. Ponadto zastosowanie odpowiednich części do wywrotek sprawia, że można łatwiej wysypać materiały typu żwir, piasek, czy kamienie. Natomiast niektóre, na przykład na paletach można łatwo zdjąć przy pomocy platform. Oczywiście stosując, odpowiednie elementy konstrukcyjne wywrotu można uzyskać 3 kierunki wywrotu tył, prawy, lewy, blokując odpowiednie miejsca podparcia zabudowy.
Warto zauważyć, że zabudowa typu wywrotka jest bardzo często wyposażona w kratkę zabezpieczającą kabinę kierowcy i pasażerów przed zsunięciem się towaru. Do unoszenia i opuszczania skrzyni ładunkowej służy układ hydrauliczny - siłownik podskrzyniowy, z jednym ramieniem roboczym. Jego pompę może napędzać silnik elektryczny, spalinowy albo napęd samochodu. Co ważne, napęd hydrauliczny ma własny zbiornik oleju hydraulicznego. Do sterowania pracą skrzyni ładunkowej wykorzystuje się panel sterowniczy.
Co istotne, to standardowy układ w zabudowie typu wywrotka. Możliwe są także inne konfiguracje. Przykład stanowić może tak zwana brygadówka. Jest to auto z podwójną kabiną pasażerską, co pozwala jechać do pracy ekipie składającej się łącznie z sześciu osób. Brygadówka wyposażona w skrzynię będzie miała ją mniejszych rozmiarów. Co ciekawe, zabudowa wywrotka może być wykonana na bazie każdego auta dostawczego.
Jak jest zbudowana zabudowa typu wywrotka?
Podstawą zabudowy jest skrzynia ładunkowa, zbudowana najczęściej ze stali oraz aluminium. Burty w skrzyni są mocowane na specjalnych zawiasach pozwalających ich łatwe opuszczanie i ponowne zabezpieczanie przed otwarciem w trakcie jazdy. W tym przypadku stosuje się jeszcze zapadki i blokady na dźwignie.
Burty dodatkowo mogą być podwyższone. Zastosować więc można burty siatkowe, które sprawdzają się w przypadku pojazdów służb komunalnych i zajmujących się pracami z zieleńcami. Dzięki temu można łatwo przewozić sterty gałęzi, traw, kory drzewnej, czy też odpadów.