Skip to main content

Czym się charakteryzuje zabudowa typu wywrotka?

| MP | Moto

Zabudowa typu wywrotka, która montowana jest na bazie samochodu dostawczego do 3,5 tony jest ciekawym i przydatnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców i firm komunalnych. Auto dostawcze jest w stanie wjechać nawet wąskie uliczki i bramy, które są niedostępne dla samochodów ciężarowych.

Warto zauważyć, że ładowność takich pojazdów jest wystarczająca w większości przypadków, a na dodatek zużycie paliwa jest zdecydowanie mniejsze niż w aucie ciężarowym. I co oczywiste, wywrotkę może prowadzić kierowca z prawem jazdy kategorii B.

Czym się charakteryzuje zabudowa typu wywrotka?

Zabudowa typu wywrotka przeznaczona jest głównie do przewożenia ładunków. Charakteryzuje się ona z reguły jednym rzędem siedzeń, które pozwala zabrać od 2 do 3 osób włącznie z kierowcą. Cechą charakterystyczną tego typu rozwiązania jest ruchomość wywrotki. Sama nazwa tego pojazdu wzięła się od możliwości przechylania tak zwanej paki. 

Standardowa zabudowa pozwala przechylać ją do tyłu wraz z ładunkiem. Oznacza to, że unosi się ona do góry, jak w klasycznych, dużych wywrotkach. Co istotne, dodatkowo umożliwia łatwiejszy załadunek niektórych towarów. Ponadto zastosowanie odpowiednich części do wywrotek sprawia, że można łatwiej wysypać materiały typu żwir, piasek, czy kamienie. Natomiast niektóre, na przykład na paletach można łatwo zdjąć przy pomocy platform. Oczywiście stosując, odpowiednie elementy konstrukcyjne wywrotu można uzyskać 3 kierunki wywrotu tył, prawy, lewy, blokując odpowiednie miejsca podparcia zabudowy.

Warto zauważyć, że zabudowa typu wywrotka jest bardzo często wyposażona w kratkę zabezpieczającą kabinę kierowcy i pasażerów przed zsunięciem się towaru. Do unoszenia i opuszczania skrzyni ładunkowej służy układ hydrauliczny - siłownik podskrzyniowy, z jednym ramieniem roboczym. Jego pompę może napędzać silnik elektryczny, spalinowy albo napęd samochodu. Co ważne, napęd hydrauliczny ma własny zbiornik oleju hydraulicznego. Do sterowania pracą skrzyni ładunkowej wykorzystuje się panel sterowniczy. 

Co istotne, to standardowy układ w zabudowie typu wywrotka. Możliwe są także inne konfiguracje. Przykład stanowić może tak zwana brygadówka. Jest to auto z podwójną kabiną pasażerską, co pozwala jechać do pracy ekipie składającej się łącznie z sześciu osób. Brygadówka wyposażona w skrzynię będzie miała ją mniejszych rozmiarów. Co ciekawe, zabudowa wywrotka może być wykonana na bazie każdego auta dostawczego.

Jak jest zbudowana zabudowa typu wywrotka?

Podstawą zabudowy jest skrzynia ładunkowa, zbudowana najczęściej ze stali oraz aluminium. Burty w skrzyni są mocowane na specjalnych zawiasach pozwalających ich łatwe opuszczanie i ponowne zabezpieczanie przed otwarciem w trakcie jazdy. W tym przypadku stosuje się jeszcze zapadki i blokady na dźwignie. 

Burty dodatkowo mogą być podwyższone. Zastosować więc można burty siatkowe, które sprawdzają się w przypadku pojazdów służb komunalnych i zajmujących się pracami z zieleńcami. Dzięki temu można łatwo przewozić sterty gałęzi, traw, kory drzewnej, czy też odpadów.

Kiedy myślimy o zawodzie kierowcy ciężarówki, często wyobrażamy sobie długie godziny spędzone za kierownicą, przemierzanie setek kilometrów i nocowanie w różnych miejscach. Ale co z chwilami, gdy kierowca musi odpocząć?
Zastanawiasz się, jaki microcar elektryczny wybrać? Nasz przewodnik pomoże Ci odkryć zalety tych nowoczesnych pojazdów oraz dokonać najlepszego wyboru. Dowiedz się, dlaczego microcary zyskują na popularności w miejskich aglomeracjach, jakie modele warto rozważyć i jakie korzyści niesie za sobą in...
Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...
Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...
Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...
Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.
Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...