Treść na stronie www – jak „widzi” ją Google?
Content w serwisie internetowym to – obok silnego profilu linkowego domeny – jeden z najważniejszych czynników rankingowych, wpływających na skuteczne pozycjonowanie w Google. Wyszukiwarka preferuje witryny wypełnione unikalną i odpowiadającą aktualnym standardom SEO treścią, którą weryfikuje pod kątem kilku istotnych kryteriów. Jakich? Odpowiedź w dalszej części artykułu.
Unikalność treści w serwisie internetowym
Podestowym czynnikiem, dzięki któremu strona www dobrze indeksuje się w wynikach wyszukiwania, jest oryginalna treść. Powinna być przede wszystkim wolna od plagiatu. Bardzo często można spotkać się z sytuacją, gdy w kilku sklepach internetowych znajdujemy identyczne lub niemal takie same opisy tego samego produktu – prawdopodobnie skopiowane z materiałów otrzymanych od producenta lub ze stron konkurencji. Należy unikać takiego działania, inwestując w stworzenie własnych treści, które nie tylko zwiększa popularność witryny, ale jednocześnie uczynią ją bardziej wartościową w „oczach” robotów wyszukiwarki.
Jakość tekstów na stronie www
Nie tylko unikalność treści stanowi bardzo istotny element relacji pt. Google a SEO. Równie ważna jest jakość umieszczanych na witrynie opisów, artykułów czy informacji. Warto pamiętać o tym, że content tworzony jest przede wszystkim dla użytkownika – dopiero potem dla wyszukiwarek. Treści zgodne z zasadami pozycjonowania sprzyjają osiąganiu wysokich pozycji, jednak powinny przede wszystkim odpowiadać na potrzeby internautów.
Aktualność contentu
Algorytm wyszukiwarki jest tak skonstruowany, by preferował treści, które są regularnie rozbudowane. Dla Google to znak, że witryna „żyje”, dlatego warto raz na jakiś czas rozbudować najważniejsze informacje w serwisie. Oczywiście nie da się robić tego w nieskończoność, dlatego – tam, gdzie jest to możliwe – warto postawić na content generowany przez użytkowników – np. dodając sekcję komentarzy lub recenzji. Podpięcie pod stronę firmową lub e-sklep bloga z regularnie publikowanymi, nowymi artykułami również pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie w Google.
Słowa kluczowe
Projektując treści na stronę internetową, należy zadbać o ich odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi (ang. keywords). Algorytm rozróżnia nie tylko same frazy, ale również ich odmiany, synonimy oraz tzw. common words – popularne słowa powiązane z danym produktem lub usługą. Je również warto umieszczać w tekście. Nie można jednak przesadzać z nasyceniem, ponieważ blok tekstu „przeładowany” frazami stanie się bezużyteczny dla użytkownika. Wyszukiwarka potraktuje go z kolei jako sztuczne zawyżanie liczby keywordsów, co może skutkować obniżeniem pozycji naszej domeny.
O czym jeszcze warto pamiętać, tworząc treść na stronę www?
Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy oraz czynniki wpływające na pozycjonowanie stron a SEO, UX czy webdesign nieustannie ewoluują. Sprawia to, że przy budowie contentu do internetu trzeba uwzględniać coraz to nowsze aspekty, takie jak m.in.:
- długość artykułów i opisów,
- odpowiedni rozkład słów kluczowych w tekście,
- unikanie zjawiska „kanibalizacji” słów kluczowych,
- właściwe formatowanie (umieszczanie nagłówków H1, H2, H3 itd., unikanie długich bloków tekstu, wypunktowania, listy numerowane).
Zastosowanie się do tych wskazówek znacznie ułatwi pozycjonowanie i pomoże w zdobyciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Bo przecież – jak mówi stara zasada marketingu online – „Content is a king”!
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl