Przejdź do głównej treści

Poznań Główny – więcej połączeń i łatwiejsze dojście do pociągów

Budowa dodatkowego peronu i rozbudowa przejścia podziemnego na stacji Poznań Główny przekroczyła półmetek. Dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podróżni zyskają lepszą obsługę – możliwe będzie zwiększenie liczby połączeń i dogodniejsza komunikacja kolejowa. Prace za ok. 100 mln finansowane są z budżetu.

Na stacji Poznań Główny zrealizowano już ok. 60% prac, które ułatwią komunikację i usprawnią obsługę podróżnych. Dłuższe o ponad 200 m przejście podziemne z windami będzie prowadzić przez całą stację – zapewni dogodne dojście na wszystkie perony i poprawi komunikację między dzielnicami Poznania.

Dodatkowy peron to sprawniejsza obsługa większej liczby połączeń. Będzie zadaszenie, ławki i jasne oświetlenie, Dobrą orientacje w podroży zapewni nowoczesny system informacji wizualnej i głosowej. Przygotowane zostaną windy oraz ruchome schody. Dla osób niewidomych pomocne będą ścieżki naprowadzające.

– Dodatkowy peron na stacji Poznań Główny pozwoli na zwiększenie liczby połączeń oraz ułatwi dostęp do kolei, zwłaszcza do podróży w obszarze aglomeracji. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pociąg staje się coraz częściej wybieranym środkiem komunikacji – zarówno w codziennych dojazdach do szkoły i pracy, jak i podróżach dalekobieżnych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przygotowania nowego przejścia i peronu w dobrym tempie

Konstrukcja nowej części przejścia podziemnego jest już gotowa między tunelem a dworcem autobusowym. Na ścianach układane są granitowe płyty. Kolejne segmenty tunelu przy Moście Dworcowym i ul. Składowej przygotowuje ciężki sprzęt. Bezpieczną rozbudowę, na głębokości do 7 m, zapewniają ściany szczelinowe i specjalne rozpory.

Za Mostem Dworcowym widać ścianki nowego peronu 3a, usytuowanego między obecnym peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej. Obok będą dodatkowe, przebudowane tory oraz urządzenia sterowania. Nowe rozjazdy są już gotowe od strony Ronda Kaponiera.

O potrzebie dobrej organizacji prac świadczy jej zakres. Dotychczas z budowy wywieziono ok. tysiąca wywrotek ziemi. Wykorzystano materiał z ok. stu betoniarek, a do zbrojenia zużyto ok. 40 ton stali.

Liczby inwestycji

Nowy peron:

  • Długość: 417 m
  • Szerokość: 10,7 m
  • Wysokość: 76 cm

Nowa część przejścia podziemnego:

  • Długość: 230 m (łączna długość przejścia podziemnego po rozbudowie: 390 m)
  • Szerokość: 6 m
  • Wysokość: 2,7 m
Nowy rozkład jazdy Kolei Wielkopolskich przynosi prawdziwą rewolucję w regionalnych podróżach. Od 14 grudnia na południu, w centrum i na północy regionu pojawi się więcej pociągów, większa regularność i nowe możliwości dojazdu – od przejęcia trasy Leszno–Głogów, przez start Kalisko–Ostrowskiej Kole…
Na Dworcu Letnim w Poznaniu odbyła się dziś konferencja prasowa zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, poświęcona nowemu rozkładowi jazdy - 2025/2026 oraz planom rozwoju regionalnych przewozów kolejowych. Spotkanie otworzył Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego - W…
Nowa koncepcja Wolnych Torów – z Parkiem Mozaikowym, tramwajami i zapowiedzią większej ilości zieleni – budzi duże nadzieje. Pytanie brzmi: czy ambitna wizja przetrwa zderzenie z realiami inwestycyjnymi?
W poniedziałek, 10 listopada, w Gębicach (gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki) odbył się finał IX edycji konkursu „Aktywna Wieś Wielkopolska”, organizowanego w ramach programu „Wielkopolska Odnowa Wsi 2020+”. Dziewięć sołectw otrzymało tytuł „Aktywna Wieś Wielkopolska” oraz nagrodę finan…
„Dzieciństwo bez Przemocy” to więcej niż kampania – to apel o odpowiedzialność dorosłych. Wielkopolska dołącza do ogólnopolskiej inicjatywy, by wspólnie chronić najmłodszych przed krzywdą.
Kierowcy jadący z Obornik do Poznania muszą przygotować się na poważne utrudnienia. Od czwartku, 9 października 2025 r., na odcinku ul. Obornickiej między ulicami Złotnicką a Łagiewnicką obowiązuje całodobowy ruch wahadłowy. Prace potrwają do 16 października.
Wielkopolska ma od 03.10.2025 nowego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk, na wniosek generalnego konserwatora zabytków, powołała na to stanowisko Jacka Maleszkę.