Przejdź do głównej treści

Dlaczego na znacznym obszarze Gminy Oborniki nie mogą być zbudowane turbiny wiatrowe?

| Marcin | Lokalne

Obowiązujące od niedawna przepisy prawa zmniejszające do 700 m odległość budowy elektrowni wiatrowych pozwoliły w miejscach w Polsce na zagęszczenie sieci wiatraków, do takiej sytuacji nie dojdzie w Gminie Oborniki.

Skąd się biorą ograniczenia dotyczące obszaru Gminy Oborniki? Przyczyną jest lokalizacja w Poznaniu – Wysogotowie radaru meteorologicznego. Radar ten wchodzi w skład radarów meteorologicznych POLRAD, który odpowiedzialny jest za właściwe utrzymanie i ochronę tych urządzeń. Radary meteorologiczne, będące jednym z głównych ogniw w łańcuchu ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami meteorologicznymi, wpisane są do rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podlegają ochronie. Podstawę prawną ochrony stanowi Prawo Lotnicze oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę.

Rozporządzenie wprowadza strefy powierzchni ograniczających zabudowę wokół radaru, w szczególności dotyczących wysokości turbin wiatrowych ze względu na zakłócenia obrazu radarowego. Wraz ze wzrostem odległości od radaru rośnie dopuszczalna wysokość obiektów (turbin). Całość strefy rozciąga się w promieniu 30 km od lokalizacji radaru. Ograniczenia dotyczą jedynie obiektów wyższych niż dopuszczalna wysokość zabudowy.

W piśmie, jakie otrzymała nasza redakcja, Biuro Prasowe IMGW-PIB informuje: „Radar meteorologiczny wysyła do atmosfery impulsy elektromagnetyczne, które napotkawszy na swojej drodze obiekty (nas interesują obiekty meteorologiczne, ale zasada dotyczy wszystkich obiektów) ulegają rozproszeniu (odbiciu). Część energii powraca do radaru, gdzie jest rejestrowana przez odbiornik. Radary meteorologiczne to urządzenia dopplerowskie. Pozwalają one na pomiar prędkości obiektu względem radaru. Ponieważ zjawiska meteorologiczne posiadają niezerową prędkość, możliwe jest odfiltrowanie odbić od obiektów niemeteorologicznych, które się nie poruszają (maszty, domy, bloki, kominy, wzgórza itp.) i nie są przedmiotem zainteresowania meteorologii radarowej. Niestety w przypadku turbin wiatrowych problem stanową poruszające się łopaty wirnika, które bardzo silnie odbijają impuls radarowy, powodując zakłócenia, które są niemożliwe do odfiltrowania metodami dopplerowskimi. Ponieważ wiatr jest zjawiskiem bardzo zmiennym, łopata wirnika obraca się z różną prędkością i różnym położeniem w stosunku do radaru. Ta ciągła zmienność powoduje, że nie istnieją jeszcze na świecie metody pozwalające na filtrację zakłóceń od turbin wiatrowych w czasie rzeczywistym. W zależności od ułożenia łopat wirnika w stosunku do radaru otrzymujemy zakłócenia o różnym stopniu intensywności. Powodują one na obrazie fałszywe echa świadczące o występowaniu opadów, burz, gradu, których w rzeczywistości nie ma. Jedynymi metodami uchronienie radaru przed zakłóceniami jest lokalizacja turbin za istniejącymi przeszkodami terenowymi (np. wzgórzami) lub poniżej wiązki radarowej – stąd ograniczenia zabudowy”.

źródło: IMGW-PIB Biuro Prasowe  

Od 28 listopada do 12 grudnia 2025 r. autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej zatrzymają się na dwóch dodatkowych przystankach. Zmiana dotyczy dwóch kursów obsługiwanych w formule ZKA.
Przejazd kolejowy na ul. Kowanowskiej został zgodnie z planem zamknięty 24 listopada 2025 r., a prace potrwają do 8 grudnia. Mieszkańcy pytali, czy w tym czasie możliwe będzie przejście pieszo między Kowanowem a centrum miasta. Poprosiliśmy o wyjaśnienia Urząd Miejski oraz wykonawcę robót.
Redakcja eoborniki.pl zwróciła się do Urzędu Miejskiego z sześcioma pytaniami dotyczącymi inwestycji „Budowa drogi gminnej łączącej ul. Kowanowską z drogą krajową nr 11”. Mieszkańcy chcieli wiedzieć, dlaczego ul. Kowanowska straci bezpośredni wlot do DK11, co stanie się z sygnalizacją świetlną, a t…
Przedstawiciele Komisji Infrastruktury Sejmu RP odwiedzą w środę Oborniki. W planach jest spotkanie z samorządowcami i wizytacja dworca kolejowego. 
Budowa obwodnicy Rogoźna wyraźnie przyspiesza. Na nowym odcinku drogi wojewódzkiej formuje się rondo, a ekipy prowadzą intensywne prace przy oświetleniu, kanalizacji i infrastrukturze rowerowej. Inwestycja jest gotowa już w 71%.
Przedstawiciele władz lokalnych złożyli w piątek życzenia pracownikom socjalnym. 
Bistro Kultowa wygrała przetarg na wynajem lokalu gastronomicznego w Rogozińskim Centrum Kultury.