Przejdź do głównej treści

Z-ca Burmistrza Obornik odpowiada czytelnikom

| Łukasz | Lokalne

W związku z pytaniami zamieszczonymi przez naszych czyteników pod artykułem „Czy w Obornikach przepłaca się za komunikację?”skierowanymi do Z-cy Burmistrza Obornik Pana Piotra Woszczyka, zwróciliśmy się do adresata z prośbą o przybliżenie tematów, którymi interesują się internauci. Częściowych wyjaśnień Pan Burmistrz zdążył już sam udzielić pod w/w artykułem.

Wątpliwości naszych czytelników dotyczył sposób określania cen biletów. Wysokość cen biletów oraz taryfy ustaliła Rada Miejska w Obornikach. To do jej kompetencji należało i należy regulowanie wszystkiego, co jest związane z biletami i strefami.  23.05.2011r. przyjęto uchwałę, która definiuje szczegółowo temat taryf opłat za przejazdy środkami gminnej komunikacji pasażerskiej (Uchwała nr IX/67/11). Stanowi o tym dokładnie załącznik nr 2 tego postanowienia. Wprowadzono podział gminy na strefy:

- I strefę miasto,

- II strefę podmiejską,

- III strefę gminną.

W uchwale tej ustalono również ceny biletów jednorazowych normalnych:

- bilet normalny I strefa – 2,00 zł

- bilet normalny II strefa – 3,00 zł

- bilet normalny III strefa – 3,50 zł

- bilet normalny wewnątrz danej strefy 2,00 zł.

Uchwała ta uregulowała dodatkowo  temat kontroli biletów, opłat dodatkowych i karnych, czy też zachowań w autobusie.

Uchwałą nr XII/117/11 Rady Miejskiej w Obornikach z dnia 29.08.2011r. wprowadzono natomiast bilety ulgowe, których wartość wynosi 50% kwoty biletu normalnego, a więc: 1 zł, 1,50 zł i 1,75 zł.

Uregulowana tym aktem prawnym równocześnie zakres osób, które mogą korzystać z ulg. Przypominamy, że zwolnienie całkowicie są: inwalidzi wojenni i wojskowi, opiekunowie towarzyszący inwalidzie wojennemu zaliczonemu do I grupy inwalidzkiej, cywilne niewidome ofiary działań wojennych, przewodnicy towarzyszący cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych, osoby niewidome maja prawo do bezpłatnego przewozu psa przewodnika o ile nie korzystają z pomocy innej osoby jako przewodnika, posłowie, senatorowie. Określone został też rodzaje dokumentów, które są niezbędne do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów.

Już po rozpoczęciu działania komunikacji uchwałą nr XV/168/11 Rady Miejskiej w Obornikach z dnia 28.11.2011r. skorygowano kilka zapisów w załączniku nr 2 z uchwały z dnia 23.05.2011r., w którym to zwiększono zakres ulg m.in. o dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne. Nie uległy natomiast zmianie same strefy.

Zmiany w strefach wprowadziła natomiast uchwała  nr XVII/201/12 z dnia 30.01.2012r. Zmianie uległa treść paragrafu 1.(punkt 2 i 3), dotycząca ilości przystanków.

Kolejną uchwałę regulująca kwestie biletów i stref wprowadzono w dniu 14.05.2012r. (nr XX/247/12). Tutaj dokonano tylko małej korekty. Ze strefy II do III przeniesiono Nowołoskoniec, a w związku z przygotowywanym połączeniem z Szamotułami ustanowiono przystanek Osowo Nowe.

11. czerwca, wbrew woli opozycji, wprowadzono IV strefę – pozagminną. Uchwała nr XXI/269/12 pozwoliła na dodanie przystanków Ludwikowo i Szamotuły. Koszt biletów normalnych określono na poziomie 5 zł, a ulgowego na 2,50 zł. Przejazd ze strefy IV do III i odwrotnie kosztuje 3,50 zł, a na podstawie dokumentów uprawniających do ulgi 50% - 1,75 zł.

Przez pierwszy rok funkcjonowania komunikacji liczba przystanków wzrosła ze 130 do blisko 170. W ten sposób stała się dostępna do szerszego grona mieszkańców. Nie może zatem dziwić, że po wrześniowym rekordzie sprzedaży biletów w liczbie 17455 (bez linii 30) październik przyniósł kolejny dowód popularności komunikacji. Pokonana została bowiem psychologiczna granica 20.000 sztuk sprzedanych biletów. W 12. miesiącu istnienia dokładny wynik sprzedaży to 20.976. Wynik ten oczywiście nie obejmuje linii nr „30”, która podlega wyłącznie spółce Warbus.

Decyzje o biletach, ulgach, czy samych strefach podejmują radni. Każdy z mieszkańców gminy Oborniki ma więc poprzez swojego przedstawiciela w Radzie Miejskiej wpływ na kształt przyjmowanych uchwał dotyczących kwestii komunikacji. Forma finansowania komunikacji w Obornikach  (stała opłata + bilet) może budzić wątpliwości,  jednak argumentem przemawiającym za tym rozwiązaniem jest gwarancja staranności wykonywania swoich usług przez przewoźnika. Brak profesjonalizmu może oznaczać dla niego spadek przychodów, co na pewno nie leży w gestii przedsiębiorcy.

05.12.2012r. to ostatni dzień składania ofert do przetargu na usługi komunikacyjne w gminie Oborniki. Rok działania przedsięwzięcia pokazało potrzebę jego istnienia. To powinno pozwolić potencjalnemu przyszłemu przewoźnikowi obniżyć cenę wozokilomtera. A czy tak będzie faktycznie? Przekonamy się już na początku grudnia.

 

Ministerstwo Sportu przyznało Gminie Rogoźno 829 000 zł na budowę nowego Orlika przy ul. Za Jeziorem 40. To ważny krok dla lokalnej infrastruktury – choć wśród mieszkańców wraca również pytanie o długo wyczekiwaną halę sportową.
Droga do Sycyna zostanie zmodernizowana. Gmina Oborniki wsparła powiatową inwestycję.
Po latach przygotowań ekspresowa S11 zbliża się do Obornik. Jeszcze w 2025 roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę odcinka kolejnego odcinaka do  Ujście, a w regionie ruszyły pierwsze prace przygotowawcze w terenie. 
W przedszkolu „Bajka” w Obornikach biało-czerwone barwy towarzyszyły dzieciom już od kilku dni. Najmłodsi z dumą uczcili Święto Niepodległości, łącząc zabawę, sztukę i patriotyzm.
To dzień, w którym wszyscy mówimy jednym głosem – Polska jest nasza. 11 listopada Oborniki, Rogoźno i Ryczywół zamienią się w scenę wspólnego świętowania – z hymnem, flagami, biegami i koncertami.
Nadia Janka była gościem Burmistrza Rogoźna Łukasza Zaranka. Powodem były sukcesy rogozińskiej nastolatki.
Powiat Obornicki pozyskał pożyczkę z Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju. Pozwoli ona zbudować boisko przy Zespole Szkół i. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie.