Skip to main content


Zaawansowanie prac przy budowie obwodnicy Obornik

| gddkia o/ Poznań | Lokalne

Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Poznaniu dokonała podsumowania prac wykonanych w 2020 roku. Dotyczy ono m.in. obwodnicy Obornik.

Miniony rok upłynął przede wszystkim na przygotowaniach dokumentacji potrzebnej do realizacji dróg ekspresowych S10, S11 oraz innych przyszłych inwestycji. To także okres działań na sieci naszych dróg, prac utrzymaniowych, remontowych. To również poprawa z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego polegająca na budowie lewoskrętów, przebudowie skrzyżowań czy też budowie nowych sygnalizacji świetlnych. Ponad 80 kilometrów dróg zyskało nową nawierzchnię oraz powstało ponad 13 kilometrów ścieżek pieszo-rowerowych. 

Przypomnijmy, że przygotowanie realizacji każdej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy.   

Cykl realizacji inwestycji drogowej zaczyna się od prac przygotowawczych. Jest to proces złożony i długotrwały, który wymaga ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy, gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ, np. na środowisko naturalne. 

Ponad 300 kilometrów S11 w projektowaniu 

W Wielkopolsce dla poszczególnych odcinków drogi ekspresowej S11 (za wyjątkiem S11 Piła - Ujście i Kórnik - Ostrów) trwa proces przygotowawczy, który obejmuje Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem DŚU. 

Pracami studialnymi objęte są następujące odcinki drogi ekspresowej S11:  

  • Szczecinek - Piła, 
  • Piła - Ujście, 
  • Ujście - Oborniki, 
  • Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik, 
  • Kórnik - Ostrów Wielkopolski, 
  • Ostrów Wielkopolski - Kępno. 

W ramach STEŚ zostały przeprowadzone całoroczne inwentaryzacje przyrodnicze w obrębie zaproponowanych w SK buforów inwentaryzacyjnych. Wykonano analizy i prognozy ruchu dla wszystkich procedowanych wariantów, analizy liczby pasów ruchu w zależności od natężenia ruchu oraz analizy ekonomiczne. Wszystkie opracowania wchodzące w skład STEŚ dostarczyły niezbędnych danych do porównania wariantów w czterech grupach kryteriów w tzw. wielokryterialnej analizie porównawczej, tj. techniczno-ekonomicznym, funkcjonalno-ruchowym, społecznym i środowiskowym. Analiza pozwoliła na uszeregowanie ich w świetle wyżej wymienionych uwarunkowań. 

Dla wszystkich odcinków odbyły się w tym roku posiedzenia ZOPI. W posiedzeniach, które z uwagi na panującą sytuację epidemiczną w kraju odbyły się za pośrednictwem środków teleinformatycznych, udział wzięli przedstawiciele GDDKiA oraz organów administracji rządowej i samorządowej. W IV kw. 2020 r. dla odcinka Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik oraz dla odcinka Szczecinek - Piła, również za pośrednictwem środków teleinformatycznych, odbyły się posiedzenia KOPI. Dla pozostałych odcinków, tj. Ujście - Oborniki oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno, posiedzenia KOPI planowane są na początku 2021 r. Podczas KOPI obradujący wskazują wariant przebiegu drogi, który we wniosku o wydanie DŚU przedstawiony zostanie jako wariant preferowany do realizacji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach ostatecznie zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne drogi. 

Dalszy etap przygotowań to Koncepcja programowa stanowiąca rozwiązania szczegółowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Jest to ostatni etap prac studialnych, po jego zakończeniu będzie można rozpocząć etap opracowania projektów budowlanych, umożliwiających przeprowadzenie procedury pozyskiwania decyzji ZRID. 

Ujście - Oborniki 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania STEŚ wraz z materiałami do wniosku o DŚU. 15 października 2020 r. odbyło się posiedzenie ZOPI, a posiedzenie KOPI planowane jest na początku 2021 r. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027 

Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania STEŚ wraz z materiałami do wniosku o DŚU. 23 lipca 2020 r. odbyło się posiedzenie ZOPI, a 5 października 2020 r. posiedzenie KOPI. 23 grudnia 2020 r. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. 

We wniosku o DŚU jako preferowany do realizacji został wskazany wynikowy wariant przebiegu trasy. Trasa planowanej drogi ekspresowej S11 w tym wariancie ma długość ok. 22,2 km. Przewidziano zaprojektowanie obwodnicy Obornik po wschodniej stronie miejscowości z ominięciem zabudowy mieszkalnej. Początek trasy znajduje się w okolicy istniejącej drogi krajowej nr 11. W km 0+082 planowanej drogi ekspresowej S11 przewidziano budowę obiektu nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań Główny - Piła Główna. Dalej droga będzie przebiegać po północnowschodniej stronie miejscowości Rożnowo, a następnie po wschodniej stronie miejscowości Kowanowo. W km 7+417 na przecięciu z drogą wojewódzką nr 187 łączącą Pniewy z Murowaną Gośliną przewidziano węzeł drogowy Oborniki umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z projektowaną drogą ekspresową S11. W km 8+733 po zachodniej stronie miejscowości Gołaszyn przewidziano budowę mostu nad rzeką Wartą. Po przekroczeniu doliny Warty planuje się po obu stronach drogi ekspresowej wybudowanie miejsc obsługi podróżnych (kat. II i III). W km 16+737 na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 11 przewidziano węzeł drogowy Chludowo umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z planowaną drogą ekspresową S11. Następnie trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie miejscowości Chludowo pomiędzy linią kolejową nr 354 i istniejącą drogą krajową nr 11, omijając Zakład Gospodarki Komunalnej Suchy Las. Proponowany przebieg łączy się przez istniejący węzeł Poznań Północ z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S11. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2024-2026 

Źródło: gddkia.gov.pl

Budowa ścieżki rowerowej Oborniki – Żerniki

Jeszcze kilkanaście lat temu rower czy motorower był podstawowym środkiem transportu mieszkańców wsi. Rowerem jeździło się na targ, do urzędu, na dworzec PKP. Obecnie jazda rowerem to głównie rekreacja, rozrywka lub aktywność sportowa.

Zuzanna Ortyl z kolejnym sukcesem

Zuzanna Ortyl wywalczyła 3 miejsce podczas Mistrzostw Okręgu Mażoretek w Kościanie.

Dawne mapy Obornik i okolic

Zapraszamy na wystawę "Dawne mapy Obornik i okolic" w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Obornikach.

Chcą poprawić bezpieczeństwo na drodze Oborniki - Murowana Goślina

Burmistrz Obornik Tomasz Szrama i radny Rady Miejskiej Adam Stańko wzięli udział w spotkaniu, podczas którego podpisano list intencyjny ws. przebudowy DW187.

Wyłoniono wykonawcę obwodnicy Obornik

Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będ...

Będzie bezpieczniej na rogozińskich drogach gminnych

Gmina Rogoźno poinformowała o wyłonieniu firm, które będą odpowiadały za poprawę stanu dróg. 

II Kongres firm w Obornikach

Centrum Rekreacji Oborniki po raz drugi gościło obornickich przedsiębiorców. W kongresie wzięło udział blisko 80 osób.