Faktoring nie tylko dla dużych firm i korporacji

Już w 2015 roku 7095 przedsiębiorstw korzystało z usług firm faktoringowych (tzw. faktorów). To przełożyło się na wartość obrotów na rynku faktoringu w Polsce wynoszącą niemal 150 zł mld rocznie! To stosunkowo nowa branża na polskim rynku, ale prężnie się rozwija i otwiera się na kolejne sektory gospodarcze.
Wszystko dla konkurencji – czyli o odroczonym terminie płatności
Aby utrzymać się na rynku, przedsiębiorca musi podjąć odpowiednie kroki, by jego firma była atrakcyjna na tle rywali. Szczególnie jest to ważne, jeśli przedsiębiorstwo dopiero się rozwija lub jest z segmentu mikro- i małych przedsiębiorstw. Rozwiązania mogą być różne, m.in.: reklama i inne działania wizerunkowe, niższe ceny czy program dla stałych klientów B2B.
Niebezpiecznym, choć niezwykle atrakcyjnym dla kontrahentów sposobem do przyciągnięcia klientów jest odroczony termin płatności – może zostać wyznaczony na miesiąc, kwartał albo nawet pół roku później. Płatnik faktury się cieszy, ponieważ towar czy usługą ma odebraną, a zapłacić za nią będzie mógł dużo później. Z drugiej strony przedsiębiorca już nie ma tak przyjemnej sytuacji, gdyż musi opłacić swoje wydatki. Jednak na fundusze, za których pomocą mógłby to zrobić, musi poczekać – a z pustego i Salomon nie naleje.
Rozwiązanie – faktoring
Pojawienie się faktoringu na rynku okazało się idealnym panaceum na zatory finansowe ze względu na odroczone terminy płatności. Działa to niezwykle prosto. Wystawca faktur (tzw. faktorant) zawiera umowę z faktorem o przekazywanie faktur z odroczonym terminem płatności. O tym fakcie następnie informuje swojego kontrahenta – odbiorcę faktur. W zamian za przekazanie faktur przedsiębiorca otrzymuje od firmy faktoringowej zapłatę w wysokości wartości faktur pomniejszonej o pewną jej część (zwykle 10-20%).
Od chwili przekazania faktur odpowiedzialność za odebranie należności spada na faktorze. Problem jednak może się pojawić, jeśli kontrahent nie uiści zapłaty. Wtedy wszystko zależy od umowy faktoringu – może być pełny lub z regresem. W pierwszym przypadku odpowiedzialność nadal spoczywa na faktorze, w drugim faktorant będzie zmuszony do zwrotu otrzymanych środków.
Branża faktoringu dzieli się na dwa segmenty: dla dużych i średnich firm oraz dla małych przedsiębiorstw.
Mikrofaktoring
Na rynku już jakiś czas temu pojawił się faktoring dla małych firm. Nie jest on obostrzony tak wieloma ograniczeniami jak ten standardowy, który wymaga odpowiedniej liczby kontrahentów, minimalnego poziomu obrotów i spełnienia wielu innych warunków. Dzięki temu nawet mikroprzedsiębiorstwa są w stanie skorzystać z tego typu usługi. Rzadko mikrofaktoring działa na zasadzie długoterminowych umów, a częściej w formie wykupu pojedynczych faktur. Dzięki temu małe przedsiębiorstwa nie muszą od razu podejmować długoterminowych, poważnych decyzji.