Chwilówki - czy interfejs może wpłynąć na podjęcie decyzji?
Jest takie pojęcie w psychologii, które nazywane jest "obciążeniem poznawczym" i dotyczy efektu nagromadzenia się w umyśle nadmiaru informacji - czasem jednorazowego, czasem w dłuższym okresie. Niektórzy z nas (i to niekoniecznie osoby starsze) nierzadko z niepokojem zastanawiają się nad sobą, czy przypadkiem nie mają problemu z pamięcią, ponieważ nie potrafią nagle przypomnieć imienia osoby, która im się przed chwilą przedstawiła - czy nie jest to najzwyklejsza skleroza?
Jednak nie tym na ogół należy się niepokoić, ponieważ dzięki (a może na skutek) lawinowego rozwoju mediów, zwłaszcza stosujących język obrazkowy, nasz umysł nie jest w stanie wychwycić wszystkiego. Stąd kłopoty z przypomnieniem sobie najprostszych rzeczy.
Zasada wzajemności w interfejsie
Wyjaśniając najprostszym językiem - jeśli ktoś nam zrobi coś dobrego, to i nam trudno jest odmówić pozytywnego rewanżu. W odniesieniu do programów komputerowych lub internetu coraz częściej używa się określenia, że grafika lub interfejs mogą być "przyjazne". Choć tu przyjazne oznacza przede wszystkim, że jest łatwe w obsłudze i przyciągające grafiką lub kolorystyką. Zatem, jeśli ktoś nas w tym aspekcie potraktował miło, to staramy się pozytywnie zareagować.
Dlatego projekty stron i interfejsy mimo wszystko poddają się pewnej uniformizacji w aspekcie graficznej prostoty - choćby unikania podcieni i zbędnych udziwnień.
Jak wobec tego to robią pożyczkodawcy?
Konkretnie w aspekcie niebywałego powodzenia pożyczek chwilówek - w jaki sposób firmy pożyczkowe przyciągają klienta? Jakie stosują formularze i jak ułatwiają klientowi szybką orientację?
By to sprawdzić samemu, wystarczy wejść na którąś z porównywarek finansowych, konkretnie na rankingi banków i firm pożyczkowych. Najważniejsze będą te od góry, bowiem przyciągnęli największą ilość klientów.
Okazuje się, że od Filarum.pl poprzez NetCerdit, do Vivusa (i oczywiście dalej) wszystkie firmy stosują proste suwaki, których działanie może pojąć nawet półanalfabeta. Na dodatek kolorystyka interfejsu jest prosta, nie zagmatwana. Formularze po otwarciu też są przystępne.
Znane firmy z dużą klientelą unikają pułapek pisanych małym drukiem, tym bardziej, ze ten proceder znacznie się zmniejszył po wejściu w życie nowej ustawy regulującej działalność pożyczkowych firm pozabankowych.
Aby tę zasadę wzajemności wzmocnić, podczas oglądu interfejsu na niektórych portalach pojawia się wyskakujące okienko z propozycją rozmowy.