Przejdź do głównej treści

Kolejne wypadki w Rożnowie?

| Bezpieczeństwo

Niestrzeżony przejazd kolejowy w przedłużeniu ulicy Cmentarnej w Rożnowie w tym roku był miejscem co najmniej dwóch groźnych kolizji samochodów z przejeżdżającym pociągiem.

Postanowiliśmy zająć się tematem tego niebezpiecznego przejazdu. Jego oznakowanie wydaje się być niewystarczające, na znaczną poprawę bezpieczeństwa wpłynęłoby zamontowanie sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej lub bezobsługowego szlabanu.

W celu ustalenia faktów skierowaliśmy zapytanie do PKP. W odpowiedzi uzyskaliśmy merytoryczne wyjaśnienie tematu. Czytamy:

„… PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Zakład Linii Kolejowych w Poznaniu informuje, że w chwili obecnej ww. przejazd zaliczony jest do przejazdów kategorii D Przejazd kolejowy w km 30.453 na lini kolejowej nr 354 Poznań Główny PoD – Piła Głowna jest sygnalizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami, ponadto dodatkowo zabezpieczony został znakiem B-20 „STOP”, mimo że zachowane są na nim warunki widoczności toru”

Czy aby na pewno zapewnione są wystarczające warunki widoczności toru? Kiedy zjeżdżamy z DK11, drzewa z prawej strony jezdni oraz pobliski las z lewej strony zasłaniają znaki informacyjne. Jadąc od strony cmentarza, kierujący widząc w oddali przejeżdżające samochody na DK11 ulega wrażeniu, że przed skrzyżowaniem z drogą krajową nie ma żadnej przeszkody.

Co to jest przejazd kolejowy kategorii D?

Zacytujemy obowiązujące przepisy prawa , Dz.U.1996.33.144, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej:

"Rozdział 2 - Klasyfikacja przejazdów i przejść

§ 13.Do kategorii D zalicza się przejazdy użytku publicznego na skrzyżowaniach linii kolejowej z drogą: krajową ogólnodostępną oznaczoną numerem trzycyfrowym, wojewódzką, gminną lub lokalną miejską albo zakładową, jeżeli:

1) przejazd odpowiada warunkom widoczności określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia i iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 20.000 oraz obowiązująca maksymalna prędkość pojazdów szynowych na przejeździe nie przekracza 120 km/h albo
2) bez względu na warunki widoczności, prędkość pojazdów szynowych na przejeździe nie przekracza 15 km/h."

Według naszej oceny ten przejazd powinien mieć kategorię C, czytając dalej wspomniane rozporządzenie:

"§ 12.Do kategorii C zalicza się przejazdy użytku publicznego na skrzyżowaniach linii kolejowej z drogą: krajową ogólnodostępną oznaczoną numerem trzycyfrowym, wojewódzką, gminną lub lokalną miejską albo zakładową, na których:

1) iloczyn ruchu jest równy lub większy od liczby 20.000, lecz mniejszy od liczby 50.000, albo
2) iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 20.000, a widoczność przejazdu nie odpowiada warunkom określonym dla przejazdu kategorii D lub obowiązująca maksymalna prędkość pojazdów szynowych na przejeździe jest większa niż 120 km/h."

Zmiana kategorii przejazdu możliwa jest np. w oparciu o wiosek zarządcy drogi, wojewódzkiego komendanta policji lub miejscową dyrekcję kolei. W tym celu poprosimy Powiatową Komendę Policji o swoje stanowisko w tej sprawie.

Tymczasem bardzo prosimy Was o wyrażanie swoich opinii na temat sygnalizacji na tym przejeździe.

O godzinie 12:00, 22.06.2025 w Rogoźnie startuje Piknik Bezpieczeństwa.
W sobotnie popołudnie w Nieczajnie odbędzie się I Festyn Rodzinny połączony z jubileuszem Ochotniczej Straży Pożarnej.
W Rogoźnie odbędzie się Piknik Bezpieczeństwa. Będzie wiele pokazów działania służb ratunkowych, ale także atrakcje dla dzieci i młodzieży.
Oborniccy kryminalni zatrzymali 45-letnią kobietę podejrzaną o liczne oszustwa. Wysoko oprocentowane lokaty, wycieczki zagraniczne, loterie – tak wyglądała przykrywka dla dobrze zaplanowanego oszustwa. Straty pokrzywdzonych mogą sięgać nawet kilkudziesięciu milionów złotych. Grozi jej teraz do 8 la…
Katarzyna B. trafiła na 3 miesiące do aresztu - decyzję w tej sprawie podjął dziś Sąd Rejonowy w Obornikach.
Trwa przesłuchanie Katarzyny B. Podejrzana o oszustwa usłyszała 12 zarzutów.
Katarzyna B. została dzisiaj zatrzymana - poinformowała nas podkomisarz Izabela Leśnik z Komendy Powiatowej Policji w Obornikach.