Przejdź do głównej treści


Internet w smartfonie – który standard najlepszy?

| Tekst zewnętrzny | Internet

lte

Smartfon nie jest po prostu telefonem. Pełni rolę minibiura, organizera, centrum rozrywki, komunikatora. By jednak wszystkie te opcje były w pełni dostępne, smartfon musi się połączyć z internetem. Tylko w jaki sposób?

3G czy LTE?

Każdy operator sieci komórkowej oferuje dostęp do internetu w urządzeniach mobilnych. Tylko że sam dostęp jeszcze niczego nie gwarantuje – znaczenie ma również standard, od którego zależy prędkość przesyłania danych. Obecnie korzystamy z technologii 2G, 3G oraz 4G, do której zalicza się LTE. Im nowszy standard, tym oczywiście szybszy transfer. 2G już praktycznie nie jest używany, pozostaje zatem 3G oraz LTE.

3G oferuje standard HSPA (wysyłanie z prędkością 5,8 Mb/s, pobieranie z prędkością 14 Mb/s) oraz HSPA+ (analogicznie: 11 Mb/s, 28 Mb/s). W 4G najważniejsza jest technologia LTE, która zapewnia pobieranie z prędkością 300 Mb/s i wysyłanie z prędkością 50 Mb/s. W ofertach reklamowych podawane są znacznie wyższe wartości – nawet 150 Mb/s, jednak ich uzyskanie jest możliwe wyłącznie w warunkach laboratoryjnych. Przeciętny użytkownik musi się liczyć z przeróżnymi obciążeniami sieci, wskutek czego prędkość łącza spada nawet kilkukrotnie.

W praktyce wyższą szybkość transferu zapewnia standard LTE. Jak pokazują testy, smartfony z LTE pobierają dane z prędkością 26,91 Mb/s, wysyłają z prędkością 14 Mb/s, ping ma wartość 99,9 ms. Natomiast smartfony z internetem w standardzie 3G zapewniają pobieranie z prędkością 5,6 Mb/s, wysyłanie – 2,2 Mb/s, ping – 116,7 ms.

Prędkość to nie wszystko

Patrząc tylko na szybkość transferu danych, LTE wydaje się bezkonkurencyjne. Również jeśli chodzi o nielimitowany transfer danych, co także obiecują operatorzy, znacznie łatwiej jest to zrealizować w technice LTE. Jednak prędkość, z jaką docierają dane, to tylko jeden z istotnych parametrów.

Smartfon to urządzenie mobilne, zatem bardzo ważny jest także zasięg danej technologii. I tutaj wygrywa internet 3G. W standardach 2G oraz 3G nawet słaby sygnał nie jest wielką przeszkodą i smartfon może się bez problemów połączyć z siecią, ale w przypadku LTE już tak nie jest. Ponadto technika 3G jest obecna na polskim rynku od wielu lat i mamy do dyspozycji zadowalającą dostępność sieci. W przypadku LTE stopień pokrycia obszaru kraju tym sygnałem jest stosunkowo mały i ogranicza się do kilkudziesięciu miast. Dlatego przed wyborem usługi koniecznie trzeba sprawdzić zasięg danego operatora – każda sieć komórkowa ma inną mapę dostępu do szybkiego internetu.

Ile to kosztuje?

Trudno jednoznacznie określić, czy bardziej opłaca się korzystać z 3G czy z LTE. Ten pierwszy jest trochę tańszy i ma większy zasięg, z kolei LTE zapewnia wyższą prędkość i częściej wiąże się z opcją braku limitu danych. Każdy operator komórkowy zapewnia usługę mobilnego internetu w cenie do 50 zł miesięcznie, trzeba jednak zwrócić uwagę na różnice w poszczególnych opcjach.

Ponad 1 mln zablokowanych wiadomości od oszustów dzięki wzorcom SMS i aż 75 mln zablokowanych prób wejścia na fałszywe strony - to efekty pracy ekspertów CERT Polska, działającego w instytucie NASK.
LinkedIn to jedna z najważniejszych platform biznesowych na świecie. Posiadanie firmowego profilu na LinkedIn może znacząco zwiększyć widoczność marki, budować zaufanie u klientów oraz wspierać działania rekrutacyjne. Jeśli zastanawiasz się, czy warto założyć profil firmowy na tej platformie, ten...
Hosting to usługa polegająca na wydzieleniu przestrzeni dyskowej na współdzielonym z innymi klientami dysku. Jest ona przeznaczona na pliki składające się na stronę internetową. Serwer, na którym znajduje się ta przestrzeń dyskowa, jest dostępny przez cały czas, dzięki czemu również witryna widoc...
Zastanawiasz się, jak skutecznie promować swoją markę w social mediach? A może chcesz nawiązać współpracę z influencerami, ale nie wiesz od czego zacząć? Nie martw się, w tym artykule podpowiemy Ci krok po kroku, jak wybrać najlepszych ambasadorów dla Twojej firmy!
Wideo to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w nowoczesnym marketingu. Jego potencjał jest ogromny, zwłaszcza w kontekście kampanii mailingowych. E-mail marketing, w połączeniu z atrakcyjnymi wideo, może znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców, poprawić wskaźniki klikalności oraz przynieść le...
W dzisiejszym świecie cyfrowym posiadanie strony internetowej jest nie tylko strategią marketingową, ale również koniecznością dla każdej firmy, organizacji czy osoby prywatnej.
Światłowód zyskuje na popularności jako najnowocześniejsza technologia dostępu do internetu, oferująca użytkownikom ultrawysokie prędkości transmisji danych. W Kaliszu, podobnie jak w wielu innych miastach Polski, rośnie zainteresowanie tym rozwiązaniem. Dostęp do szybkiego i stabilnego internetu...