Skip to main content

Podczas pandemii wzrosła liczba cyberataków (film)

| newseria.pl | Internet

Rosnąca popularność zakupów online, praca zdalna i wzrost wykorzystania kanałów online w ostatnich miesiącach sprzyjają cyberprzestępczości. Jak podawało FBI, od początku pandemii liczba incydentów w sieci wzrosła aż o 400 proc. Wprawdzie 70 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa i obawia się, że źródłem wycieku danych będzie ich komputer lub telefon, jednak co trzeci internauta nie zabezpiecza swojego komputera hasłem. – Kanał cyfrowy w czasie pandemii stał się dominujący, więc przestępcy mają więcej okazji, żeby nas zaatakować – mówi dr Piotr Majewski z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.

 Pandemia sprzyja cyberprzestępczości, ponieważ pracujemy zdalnie, zdalnie kontaktujemy się z urzędami i w ten sam sposób się uczymy. Kanał cyfrowy stał się dominujący, więc przestępcy mają więcej okazji, żeby nas zaatakować – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Piotr Majewski z Instytutu Finansów i Rachunkowości w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu.

Pandemia koronawirusa i spowodowane nią obostrzenia w kontaktach sprawiły, że życie zawodowe i prywatne Polaków przeniosło się do internetu. Komunikacja zdalna zastąpiła spotkania twarzą w twarz, instytucje publiczne i urzędy administracji zachęcają do korzystania z e-usług, a korporacje oddelegowały pracowników na home office. Badanie ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl i Randstad Polska pokazało, że już w kwietniu br. na skutek koronakryzysu ponad 3/4 pracowników umysłowych w Polsce przeszło na pracę zdalną.

Nowa rzeczywistość zmieniła też sposób, w jaki Polacy korzystają z internetu czy robią zakupy. Jak pokazuje wrześniowe badanie „Polacy w pandemii” Dentsu Aegis, 49 proc. deklaruje, że obecnie częściej niż przed pandemią kupuje w internecie. Handel w sieci i z dostawą do domu stał się alternatywą dla tradycyjnych zakupów związanych z kontaktem społecznym.

– Okres izolacji sprzyjał robieniu zakupów przez internet, wiele rzeczy codziennego użytku kupowaliśmy zdalnie, transakcje odbywały się częściej. W efekcie podawaliśmy też dane kart płatniczych, stosowaliśmy metody płatności, z których wcześniej nie korzystaliśmy. Ta zwiększona częstotliwość – w połączeniu z uśpioną czujnością – może sprzyjać cyberatakom – wskazuje ekspert.

Jak wynika z sierpniowego badania KRD i serwisu ChronPESEL.pl, 3/4 Polaków obawia się utraty danych osobowych w wyniku działalności oszustów w internecie. Prawie 70 proc. boi się, że źródłem wycieku będzie ich komputer lub telefon. Jednocześnie co trzeci internauta w Polsce nie zabezpiecza swojego komputera hasłem. Połowa nie aktualizuje na bieżąco oprogramowania, a prawie 20 proc. nie używa programów antywirusowych.

 Przyzwyczailiśmy się, że większość naszych kontaktów stała się cyfrowa. Za pomocą komputera i telefonu rozmawiamy ze znajomymi, robimy zakupy, wykonujemy obowiązki służbowe. Przez to niejako tracimy czujność, ponieważ tak często wymieniamy się danymi i informacjami z innymi osobami, że czasami zapominamy o stosowaniu zasad bezpieczeństwa i przestajemy uważać na zagrożenia – mówi Piotr Majewski.

Również kwietniowe badanie Maison & Partners na zlecenie Biura Informacji Kredytowej potwierdza, że Polacy od początku pandemii znacznie częściej korzystają z poczty elektronicznej, portali społecznościowych i komunikatorów, a ponad połowa uważa, że może to prowadzić do większej liczby prób wyłudzeń kredytów czy pożyczek. Aż 40 proc. miało styczność z podejrzanym mailingiem, a 27 proc. przyznaje, że zdarzyło im się otrzymać mailem prośbę o kliknięcie linku lub pobranie pliku.

– Cyberprzestępczość bazuje na braku kontaktu face to face. Jedna z podstawowych metod to podszywanie się pod osobę bądź instytucję, a wiele osób nie ma doświadczeń w zdalnej pracy czy zdalnych kontaktach i nie zdążyła jeszcze nauczyć się zasad bezpieczeństwa – mówi ekspert WSB w Toruniu.

Jak wskazuje, do najczęściej stosowanych przez cyberprzestępców metod należy tzw. phishing, czyli rozsyłanie sfabrykowanych maili i stron internetowych, które mają skłonić np. do podania danych osobowych czy przekazania środków finansowych.

– Wciąż bardzo popularną metodą jest także socjotechnika, czyli wywieranie wpływu na osobę tak, aby ona np. podała hasło do skrzynki mailowej, portalu społecznościowego czy dane dostępowe do konta – mówi Piotr Majewski.

Jak podawało FBI w kwietniu tego roku, liczba incydentów online zgłaszanych do internetowego centrum zgłaszania przestępstw (IC3) wzrosła o 400 proc. w stosunku do sytuacji sprzed pandemii.

 Istnieje wiele sprawdzonych sposobów na minimalizację ryzyka cyberataku, należą do nich dbanie o silne hasło i częsta jego zmiana, sprawdzanie tożsamości osób i stron internetowych, z którymi mamy do czynienia, oraz dbałość o to, żeby nasz komputer był wylogowany, kiedy go nie używamy, żeby żadne wrażliwe dane nie znajdowały się na monitorze – podkreśla ekspert.

​Światłowód w Kaliszu – czy to dobre rozwiązanie?

Światłowód zyskuje na popularności jako najnowocześniejsza technologia dostępu do internetu, oferująca użytkownikom ultrawysokie prędkości transmisji danych. W Kaliszu, podobnie jak w wielu innych miastach Polski, rośnie zainteresowanie tym rozwiązaniem. Dostęp do szybkiego i stabilnego internetu...

Awaria Facebooka

Facebook, Instagram i Messenger nie działają, awaria zgłaszana jest nie tylko w Polsce.

Jak skutecznie dotrzeć do klientów?

Jeżeli prowadzisz firmę w takim mieście jak Gdynia, czyli do którego docierają turyści nie tylko z Polski ale i z całego świata, a twoja działalność jest w jakiś sposób ukierunkowana także na obsługę zarówno mieszkańców Gdyni jak i turystów, prosimy rozważ pozycjonowanie swojej strony internetowe...

Jak wygląda kultura pracy w IT?

Jeśli chciałbyś rozpocząć karierę w branży IT, koniecznie zapoznaj się z kulturą pracy charakterystyczną dla tego sektora. Dzięki temu szybko odnajdziesz się w nowym środowisku, co znamiennie wpłynie także na Twoją wydajność. Przekonaj się, na czym polega komunikacja między pracownikami w IT i cz...

Jak założyć i rozkręcić własny sklep online?

W ostatnich latach zakupy już na dobre przeniosły się do sieci. Zamawianie potrzebnych towarów i usług bez wychodzenia z domu jest proste i wygodne, nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie sklepu internetowego.

Czemu Twój sklep internetowy nie sprzedaje?

Dobrze zbudowana strona internetowa, to niestety nie jest gwarancja odnoszenia sukcesu w branży sprzedaży internetowej. Okazać się może, że pomimo starań i włożenia dużej ilości pracy, nasz sklep internetowy nie sprzedaje, a co za tym idzie my sami nie zarabiamy. Myślisz, aby zrezygnować z prowad...

Trendy w marketingu internetowym: jak utrzymać się na szczycie?

Świat marketingu online zmienia się dynamicznie. Kluczem do sukcesu w tak rozwijającej się branży jest więc ciągłe aktualizowanie wiedzy i dostosowywanie strategii do najnowszych trendów. Ale jak utrzymać się na szczycie w tej nieustannie ewoluującej dziedzinie?