Pozycjonowanie stron internetowych - z jakich elementów się składa?
Dochodzenie do wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki to złożony proces, którego powodzenie zależy od wielu różnorodnych czynników. Znaczenie ma zarówno techniczna optymalizacja witryny, jak i jej zawartość oraz popularność w sieci. Jakie działania obejmuje pozycjonowanie stron w Google, czyli SEO?
Techniczna optymalizacja strony, czyli pierwszy krok do lepszej pozycji
Dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki to ważny krok umożliwiający skuteczne pozycjonowanie stron internetowych. Już samo wprowadzenie korzystnych, technicznych zmian może przyczynić się do poprawy pozycji w Google. Zoptymalizowana witryna staje się bardziej atrakcyjna dla użytkowników, a tym samym również dla robotów indeksujących, które przeszukując sieć, biorą pod uwagę czynniki, takie jak:
- posiadanie wersji mobilnej strony lub jej responsywność,
- prędkość ładowania danych,
- wdrożenie odpowiednich certyfikatów i protokołów (SSL, HTTPS),
- zastosowanie tak zwanych metatagów,
- przejrzysta struktura linkowania wewnętrznego oraz nagłówków.
Atrakcyjne treści - dużo więcej niż wartościowy przekaz
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wydaje się niemożliwe bez dobrych jakościowo treści. Wszystkie teksty trafiające na witrynę powinny być unikalne i zaspokajać potrzeby informacyjne czytelników. Tworzenie ciekawego contentu może jednak nie wystarczyć, by wspiąć się na wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki. Teksty nie powinny się też duplikować ani względem tych znajdujących się na innych stronach w sieci, ani w stosunku do pozostałych podstron danego serwisu.
Niezwykle ważne jest ich nasycenie odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi, czyli wyrażeniami, które użytkownik internetu będzie wpisywał, poszukując danego przedmiotu czy usługi. Dobór fraz kluczowych powinna poprzedzić rzetelna analiza rynku. Tylko w taki sposób można określić, które wyrażenia są wystarczająco konkurencyjne, a które zbyt popularne, by pozycjonowanie strony internetowej było skuteczne.
Linkowanie zewnętrzne a pozycjonowanie strony w Google
Planując strategię SEO, należy zadbać również o jej popularność w sieci. W kwestii takiej jak pozycjonowanie strony internetowej przydatne okazują się tak zwane linki zewnętrzne, czyli odnośniki prowadzące na daną witrynę z innych serwisów. Aby zbudować atrakcyjną bazę, linki zwrotne warto pozyskiwać w miarę regularnie - ani zbyt często, ani zbyt rzadko. Oprócz tempa przyrostu duże znaczenie ma również ich liczba, a także jakość. Odnośniki powinny pochodzić z bezpiecznych, a najlepiej również popularnych stron, takich jak blogi branżowe czy katalogi firm. Wartościowe linki zwrotne mogą znacząco podnieść pozycję witryny w rankingu Google, dlatego nie można ich pomijać w projekcie taktyki SEO.
Pozycjonowanie stron w Google jest procesem długotrwałym, a jego efekty nie są dane raz na zawsze. Strona może zmienić miejsce w rankingu na przykład w rezultacie działań podejmowanych przez konkurencję. Przede wszystkim należy więc stale monitorować efekty podjętej strategii i udoskonalać ją w razie spadków pozycji.
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl