fbpx

Młodzież z Obornik poznała czym jest starość i niepełnosprawność

Uczniowie i uczennice z Zespołu Szkół im. gen T. Kutrzeby w Obornikach w zakończonym już roku szkolnym uczestniczyli w projekcie "WOLONTARIAT Z KLASĄ".

Podczas organizowanych w projekcie warsztatów mieli możliwość założenia na siebie specjalnego kombinezonu starości, a także jeżdżenia wózkiem inwalidzkim. Wszystko po to, by lepiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami i seniorów, co przyda im się podczas wspólnych inicjatyw wolontariackich.

W projekcie "WOLONTARIAT Z KLASĄ" brało udział aż 300 uczniów i uczennic z 20 szkół ponadgimnazjalnych z Wielkopolski. Pierwsze działania rozpoczęły się już na początku roku szkolnego, gdy przeszkolono 20 nauczycieli, którzy zostali Opiekunami Szkolnych Klubów Wolontariatu. W tym gronie była Pani Monika Gorzelańczyk z Zespołu Szkół im. gen T. Kutrzeby w Obornikach. To ona, dzięki doświadczeniu, chęci wspierania młodzieży i merytorycznej wiedzy zdobytej na szkoleniu podjęła się realizacji kolejnego etapu projektu, jakim było rozwijanie Szkolnego Klubu Wolontariatu na terenie własnej szkoły.

W ramach projektu, w każdej ze szkół odbył się cykl spotkań, podczas których w ciekawy sposób młodzież dowiedziała się o niepełnosprawności i starości. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty ze skafandrem starości, którego założenie pozwoliło na wczucie się w rolę osoby starszej i pomogło wyobrazić sobie, z jakimi dolegliwościami i problemami na co dzień zmagają się seniorzy. Dzięki kombinezonowi uczestnicy warsztatów mieli możliwość postrzegania i odbierania świata z perspektywy osoby w wieku około siedemdziesięciu lat. Kombinezon składa się ze specjalnej kamizelki z obciążnikami, ograniczników na łokcie, kolana i szyję, elementów dociążających kostki i ręce, rękawic ograniczających ruchy dłońmi, specjalnych gogli zaburzających wzrok oraz słuchawek ograniczających słuch. Całość waży nawet 30 kilogramów. Dodatkowo kombinezon wyposażony został w specjalny moduł symulujący chorobę Parkinsona. Uczestnik warsztatów zakładał specjalne rękawice, a poprzez wysłane impulsy wywoływane były mimowolne drgania dłoni. Ponadto młodzież miała również możliwość założenia specjalnych okularów symulujących choroby oczu, w tym m.in. jaskry i zaćmy.

Młodzież brała udział także w warsztatach o tematyce niepełnosprawności. Uczestnicy zapoznali się z przyczynami i rodzajami niepełnosprawności, zobaczyli jak zbudowane są różnego rodzaju wózki inwalidzkie i zastanawiali się nad technikami pokonywania przeszkód i barier w infrastrukturze. Co ważne, młodzież miała także możliwość zapoznania się z wózkiem w praktyce. Przy asyście prowadzącego każdy uczeń miał okazję usiąść na wózku, nauczyć się manewrować oraz wprowadzać wózek po schodach. W trakcie warsztatów uczestnicy na własnej skórze odczuli bariery z jakimi na co dzień zmagają się osoby z niepełnosprawnościami, dzięki czemu łatwiej im będzie pomagać oraz nawiązywać kontakt z takimi osobami. Z pewnością świadomość przeszkód, z jakimi sami musieli się zmagać na długo zostanie w ich pamięci.

W ramach cyklu szkoleń odbyły się również spotkania z przedstawicielami Fundacji Podaj Dalej czy Fundacji Wózkowicze, których celem było skonfrontowanie młodzieży z ich dotychczasową wiedzą, przekonaniami, nawet uprzedzeniami związanymi z niepełnosprawnością, ponieważ trenerzy poruszali się na wózkach inwalidzkich. Dzięki otwartości prowadzących, podczas spotkań nie było żadnych tematów tabu. Młodzież mogła pytać o wszystko – zarówno o kwestie związane z barierami w infrastrukturze, poprzez problemy związane z dyskryminacją, aż nawet po sprawy intymne. Co ciekawe, dla wielu uczniów i uczennic było to pierwsze spotkanie z osobą z niepełnosprawnością, dlatego była to wielka lekcja o szacunku i tolerancji. Podczas spotkań nie brakowało także wzruszających momentów.

Efektem końcowym projektu była realizacja przez każdy z dwudziestu Szkolnych Klubów Wolontariatu inicjatywy wolontaryjnej na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnością w swojej społeczności lokalnej.

Projekt "WOLONTARIAT Z KLASĄ" realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Wojewody Wielkopolskiego, Prezydenta Miasta Poznania oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Realizatorem Projektu jest Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO.