DK11 - sygnalizacje czy ronda?
W Chludowie na drodze krajowej nr 11 powstanie sygnalizacja świetlna. Dlaczego nie rondo?
Spore emocje wywołała informacja o postawieniu w najbliższym czasie kolejnej sygnalizacji na trasie Oborniki - Poznań. Kierowcy nie szczędzą uwag pod adresem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że ta nie buduje rond. To wg nich byłoby lepszym rozwiązaniem. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo na skrzyżowaniach. Znacznie płynniej odbywa się ruch jednak po rondach. Z pytaniem o przyjęcie takiego, a nie innego rozwiązania w przypadku Chludowa zróciliśmy się do rzecznik poznańskiego oddziału GDDKiA Aliny Cieślak:
... informuję, że skrzyżowanie o którym mowa jest wyposażone w pasy ruchu dla pojazdów skręcających w lewo i aby wybudować sygnalizację konieczna jest tylko korekta chodników, koszt sygnalizacji to około 400 tys. zł. Budowa ronda wiązała by się z koniecznością przebudowy całej infrastruktury podziemnej i tutaj koszt wyniósł by to 2-3 mln zł. Ponadto rond nie projektuje się na skrzyżowaniach poza obszarem zabudowanym, zwłaszcza gdy przeważa ruch tranzytowy i na wlotach podporządkowanych jest znacznie mniejszy ruch niż na drodze głównej.
Biorąc zaś pod uwagę fakt, że trwają już prace projektowe dotyczące nowej trasy S11, wskazane są rozwiązania prostsze, nie ingerujące już zbyt mocno w istniejącą infrastrukturę drogową gdyż tylko takie mają szanse na realizację.
Przy tak zakorkowanej drodze krajowej zapewne zwiększy się ruch na drogach powiatowych. Już się notuje zwiększone natężenie ruchu, a kolejna sygnalizacja śwetlna na pewno nie poprawi sytuacji w Wargowie, Kowalewku i Objezierzu.