Przejdź do głównej treści

Trwają prace na linii kolejowej nr 354 (foto)

| eoborniki.pl, biuro poselskie KP | Lokalne

trwaja prace na linii kolejowej nr 354

Na terenie Gminy Oborniki trwa modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań-Piła. 

Najważniejszym zadaniem infrastrukturalnym realizowanym ze wsparciem środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 jest inwestycja prowadzona przez Spółkę PKP Polskie linie Kolejowe S.A. pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny PoD - Chodzież - Piła Główna”. Realizacja  wartej ok. 500 mln zł netto inwestycji jest możliwa dzięki decyzji Zarządu Województwa Wielkopolskiego (Instytucji Zarządzającej WRPO 2014+) o przeznaczeniu na ten cel dofinansowania w kwocie ok. 425 mln złotych. W dniu 21 kwietnia 2017 roku podpisana została Umowa z beneficjentem na dofinansowanie projektu.

 W ramach inwestycji powstaną 4 nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.

Jednym z bezpośrednich celów projektu jest poprawa dostępności infrastruktury kolejowej dla osób niepełnosprawnych. Zbudowane lub przebudowane zostaną 34 perony wraz z układami  torowymi stacji, co znacząco wpłynie na komfort obsługi i podróży pasażerów. Na peronach, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności zrealizowana zostanie tzw. mała architektura tj.: nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.

W ramach projektu zmodernizowane zostanie blisko 130 km torów. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, które pojadą z prędkością 120 km/h. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Na trasie pomiędzy Poznaniem a Piłą na 63 przejazdach zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa a na 44 zamontowane będą nowe systemy zabezpieczeń w postaci sygnalizacji świetlnej lub rogatek. Ponadto w ramach inwestycji nastąpi przebudowa 4 mostów i 8 wiaduktów oraz ponad 90 przepustów. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem linii kolejowej zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) zlokalizowane w Poznaniu.

W okresie od miesiąca września do grudnia  2017 r. między Poznaniem a Obornikami Most zmodernizowano 25 km toru nr 1 wraz z rozjazdami i siecią trakcyjną. Aktualnie rozpoczęta została kolejna faza prac na tej linii. Pracami został objęty jednotorowy odcinek linii Oborniki Most – Oborniki Wlkp. – Dziembówko. W terminie od dnia 11 marca do 4 maja 2018 r. realizowane zostaną prace na odcinku Oborniki Most – Oborniki Wlkp. gdzie nastąpi m.in. wymiana torów i rozjazdów. Roboty obejmą też przystanek Oborniki Miasto oraz budowę peronu na nowym przystanku osobowym „Bogdanowo”. Przeprowadzone będą prace remontowe obejmujące wiadukt i most na rzece Warcie. Ułożony zostanie światłowód oraz zamontowane zostaną urządzenia teletechniczne na peronach.

Ze względu na zakres i charakter prac od dnia 11 marca nastąpiły zmiany w organizacji ruchu kolejowego na tej linii. Pasażerowie pociągów regionalnych, których Organizatorem jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, korzystają z zastępczej komunikacji autobusowej wprowadzonej na odcinku Wargowo – Oborniki Wlkp. Składy dalekobieżne skierowane zostały trasą alternatywną przez Krzyż lub Stargard.  

Modernizacja linii kolejowej nr 354 z Poznania do Piły przebiega terminowo. Przebudowane zostały już perony od strony zmodernizowanego toru na przystankach Poznań Strzeszyn, Golęczewo i Chludowo. Rozpoczęła się przebudowa peronów w Złotnikach i Wargowie. Wykonawca przystąpił do budowy dwóch nowych przystanków: Poznań Podolany i Złotniki Grzybowe. Trwa układanie kabli telekomunikacyjnych do nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Poznaniu oraz prace melioracyjne. 

Nowoczesne rozwiązania trafiają do Obornik! Przy Centrum Rekreacji Oborniki trwa właśnie budowa pierwszej ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie gminy. Inwestycja powstaje przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Na torach między stacjami Oborniki Wielkopolskie i Oborniki Wielkopolskie Miasto rozpoczęły się prace związane z przebudową torowiska. 
Plac zabaw w Stobnicy zyska nowe elementy. Burmistrz Obornik podpisał już umowę na realizację zadania.
W Żłobku Miejskim im. Misia Uszatka powstanie dodatkowe 65 miejsc. Gmina Oborniki zrealizuje zadanie dzięki otrzymanemu dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy. 
Gmina Oborniki konsekwentnie inwestuje w nowoczesne i ekologiczne rozwiązania. Przy Centrum Rekreacji Oborniki ruszyły prace związane z budową ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycję realizuje Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach Sp. z o.o., które pozys…
Podpisaliśmy umowę na realizację dwukilometrowej drogi pieszo-rowerowej w Tarnowie, w ciągu DK11. Inwestycję wykona konsorcjum Bimex i Redon Nakło, za kwotę 4 247 248,57 zł - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. To szczególnie dobra wiadomość dla mieszkańców gminy Rogoźno.
Zakończyły się prace przy rewitalizacji dawnego zboru ewangelicko-augsburskiego w Obornikach.