Trwają prace na linii kolejowej nr 354 (foto)
Na terenie Gminy Oborniki trwa modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań-Piła.
Najważniejszym zadaniem infrastrukturalnym realizowanym ze wsparciem środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 jest inwestycja prowadzona przez Spółkę PKP Polskie linie Kolejowe S.A. pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny PoD - Chodzież - Piła Główna”. Realizacja wartej ok. 500 mln zł netto inwestycji jest możliwa dzięki decyzji Zarządu Województwa Wielkopolskiego (Instytucji Zarządzającej WRPO 2014+) o przeznaczeniu na ten cel dofinansowania w kwocie ok. 425 mln złotych. W dniu 21 kwietnia 2017 roku podpisana została Umowa z beneficjentem na dofinansowanie projektu.
W ramach inwestycji powstaną 4 nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.
Jednym z bezpośrednich celów projektu jest poprawa dostępności infrastruktury kolejowej dla osób niepełnosprawnych. Zbudowane lub przebudowane zostaną 34 perony wraz z układami torowymi stacji, co znacząco wpłynie na komfort obsługi i podróży pasażerów. Na peronach, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności zrealizowana zostanie tzw. mała architektura tj.: nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.
W ramach projektu zmodernizowane zostanie blisko 130 km torów. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, które pojadą z prędkością 120 km/h. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Na trasie pomiędzy Poznaniem a Piłą na 63 przejazdach zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa a na 44 zamontowane będą nowe systemy zabezpieczeń w postaci sygnalizacji świetlnej lub rogatek. Ponadto w ramach inwestycji nastąpi przebudowa 4 mostów i 8 wiaduktów oraz ponad 90 przepustów. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem linii kolejowej zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) zlokalizowane w Poznaniu.
W okresie od miesiąca września do grudnia 2017 r. między Poznaniem a Obornikami Most zmodernizowano 25 km toru nr 1 wraz z rozjazdami i siecią trakcyjną. Aktualnie rozpoczęta została kolejna faza prac na tej linii. Pracami został objęty jednotorowy odcinek linii Oborniki Most – Oborniki Wlkp. – Dziembówko. W terminie od dnia 11 marca do 4 maja 2018 r. realizowane zostaną prace na odcinku Oborniki Most – Oborniki Wlkp. gdzie nastąpi m.in. wymiana torów i rozjazdów. Roboty obejmą też przystanek Oborniki Miasto oraz budowę peronu na nowym przystanku osobowym „Bogdanowo”. Przeprowadzone będą prace remontowe obejmujące wiadukt i most na rzece Warcie. Ułożony zostanie światłowód oraz zamontowane zostaną urządzenia teletechniczne na peronach.
Ze względu na zakres i charakter prac od dnia 11 marca nastąpiły zmiany w organizacji ruchu kolejowego na tej linii. Pasażerowie pociągów regionalnych, których Organizatorem jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, korzystają z zastępczej komunikacji autobusowej wprowadzonej na odcinku Wargowo – Oborniki Wlkp. Składy dalekobieżne skierowane zostały trasą alternatywną przez Krzyż lub Stargard.
Modernizacja linii kolejowej nr 354 z Poznania do Piły przebiega terminowo. Przebudowane zostały już perony od strony zmodernizowanego toru na przystankach Poznań Strzeszyn, Golęczewo i Chludowo. Rozpoczęła się przebudowa peronów w Złotnikach i Wargowie. Wykonawca przystąpił do budowy dwóch nowych przystanków: Poznań Podolany i Złotniki Grzybowe. Trwa układanie kabli telekomunikacyjnych do nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Poznaniu oraz prace melioracyjne.