Przejdź do głównej treści

Przywrócenie trasy do Poznania coraz bliżej!

| Łukasz | Lokalne

Przywrocenie trasy do Poznania coraz blizej!

Kursy do Poznania mają dużą szansę powrócić w tym miesiącu. Rozmowy są na bardzo zaawansowanym poziomie.

Zainteresowanie firm uruchomieniem połączeń między Obornikami a Poznaniem jest spore. Gmina Oborniki prowadzi rozmowy w tej materii od dłuższego czasu i wydaje się, że dobiegają one ku końcowi.

Na pewno nie wchodzi w rachubę odwieszenie działań PKS Poznań. Przewoźnik bowiem złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o wycofanie zgody na świadczenie usług na trasie do Obornik. To też oznacza, że starania mogą podjąć inni. Choć nadal nie wiadomo, która to dokładnie firma jest najbliższa sukcesu, to jednak rozmowy są bardzo zaawansowane. Potwierdzają się więc nasze wcześniejsze informacje.

Kilka dni temu pod naszymwpisem na profilu facebookowym rozgorzała dyskusja na temat komunikacji. Warto zapoznać się z komentarzami zarówno znawcy tematu Marcina Cholewickiego, jak i też Zastępcy Burmistrza Obornik Piotra Woszczyka.

Marcin Cholewicki: No a co byście zrobili z Poznaniem jak Miasto Poznań nie chce wpuścić obornickiej komunikacji miejskiej uznając, że może być to tylko w ramach poznańskiej sieci komunikacji (ZTM)? Nawet jeśli by się na to jakimś cudem zgodzić a będzie na to ciężko (komunikacja organizowana przez ZTM jest nawet 3-4 razy droższa od komunikacji organizowanej przez gminę Oborniki) to i tak zasady prowadzenia komunikacji przez ZTM nie pozwalają na dublowanie linii kolejowej, przez co mielibyście wydłużenie linii 907, która jedzie z Sobieskiego do Chludowa przez godzinę, więc jeździlibyście dwie godziny do Poznania za koszty, na które Obornik na dzień dzisiejszy nie stać. ZTM uznaje, że szybkie połączenie z Poznaniem powinno być prowadzone pociągami, Urząd Marszałkowski odpowiedzialny za połączenia kolejowe twierdzi, że rozkład jest jaki jest, bo za mało osób jeździ a za mało osób jeździ, bo rozkład jest jaki jest. Błędne koło, wszyscy urzędnicy z Poznania w subtelny sposób każą nam spierdalać i kupić sobie auta, tak wygląda w rzeczywistości poznańska polityka rzekomo popierająca transport publiczny.
 
Piotr Woszczyk: Panie Marcinie bardzo dobrze ujął Pan to! Oczywiście po pierwsze to nie gmina odpowiada za kursy na tej trasie. My możemy i chcemy rozwijać wszelkie przejazdy gminne. Do tej chwili robiliśmy wszystko by utrzymać połączenia z Poznaniem. Ale nie ma nic za darmo. Tak to prawda prowadzimy rozmowy z ZTM by wszelkie możliwe rozwiązania sprawdzić. Rozumiem doskonale jak ważne jest to połączenie ale to zadanie zgodnie z przepisami wykracza poza możliwości gminy. Dotyczy marszałka i ewentualnie powiatów. W tej kwestii brak nieco zrozumienia stąd sami próbujemy coś zrobić. Ale nie jest to proste. 905 nie wchodzi w grę bo już kursuje z pks Poznań a ewentualne wydłużenie 907 oznacza duże koszty i przeorganizowanie kursów i jeszcze trzecia możliwość nowej trasy powiedzmy w linii prostej z Sobieskiego do Obornik ale kluczowe są tu koszty. Proszę wierzyć na razie stawka to 7 zł za km! Przy autobusach z floty MPK ponad 9! Proszę policzyć razy kilometry i dni i kursy nawet 6 dziennie. Stąd niczego nie wykluczamy na tym etapie. Wiem czas goni ale trzeba szukać optymalnych rozwiązań. Trwają rozmowy z prywatnymi przewoźnikami którzy muszą mieć zgodę na wjazd do miasta. Jest wiele problemów w tym temacie. Wierzę że uda się szybko temat pozytywnie rozwiązać ale jeszcze raz podkreślam że to nie powinno być rozwiązywane przez gminę. Nawet szkoda że to nie leży tylko w naszych kompetencjach. Wierzę że sprawa zostanie rozwiązana. A co do gminnej komunikacji tu omawianej a często mylonej z przejazdami do Poznania tu robimy wszystko by była ona coraz lepsza i po nowym roku mocno się ona zmieni na lepsze.

 

Na jednej z kamienic przy ul. Kościuszki w Rogoźnie powstaje mural autorstwa grupy Wow Wall Studio – Liza Kesauri, Marka Maksimovicha i Jarosława Ptaka. 
Od 4 sierpnia rozpocznie się budowa ścieżki pieszo-rowerowej w Uścikowie. Wprowadzone zostaną zmiany w organizacji komunikacji na liniach 24 i 30.
W świecie, gdzie wszystko drożeje, jedno pozostaje zadziwiająco tanie – woda z kranu w Obornikach. Produkowana przez lokalną Stację Uzdatniania Wody w imponującej ilości 5 milionów litrów dziennie, trafia prosto do naszych domów. Rocznie to aż 1,8 miliarda półlitrowych porcji – i to bez plastiku, n…
Z niedowierzaniem i bólem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Waldemara Szuberta – człowieka wyjątkowego, oddanego społeczności Obornik, który przez ponad trzy dekady był sercem i strażnikiem bezpieczeństwa kąpieliska na „Żwirkach”.
Burmistrz Obornik Tomasz Szrama powołał Obornicką Radę ds. Osób z Niepełnosprawnościami. 
Na północ od Rogoźna trwa budowa długo wyczekiwanej obwodnicy. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych obecnie w regionie, zarówno pod względem skali, jak i wartości.
Nowoczesne rozwiązania trafiają do Obornik! Przy Centrum Rekreacji Oborniki trwa właśnie budowa pierwszej ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie gminy. Inwestycja powstaje przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.