Przejdź do głównej treści

Co dzieje się w ZM GOAP?

| ZM GOAP | Lokalne

GOAP przygotowuje się do nowych przetargówPodczas posiedzenia w dniu 3 marca br. Zarząd Związku Międzygminnego Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej kontynuował omawianie przedstawionego w lutym przez Biuro Związku sprawozdania finansowego za 2013 r. Po dyskusji sprawozdanie zostało przyjęte.

Zgodnie z wymogami Ustawy o finansach publicznych do 31 marca winno ono zostać przekazane do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Następnie wraz  z opinią RIO oraz opinią biegłego rewidenta, a także opinią Komisji Rewizyjnej sprawozdanie jest rozpatrywane przez Zgromadzenie Związku. Po przyjęciu sprawozdania przez Zgromadzenie Związku, co zgodnie z przepisami powinno nastąpić do 30 czerwca, sprawozdanie jest publikowane.  Zarząd omówił bieżącą sytuację oraz przepływy finansowe i podkreślił konieczność wdrożenia działań kontrolnych i windykacyjnych wobec podmiotów, które złożyły deklaracje ale z różnych względów nie regulują terminowo należności, a przede wszystkim w stosunku do podmiotów, które w ogóle nie złożyły deklaracji lecz są od nich odbierane odpady. Szacuje się, że na obszarze Związku jest ich jeszcze kilkanaście tysięcy. Do dłużników rozsyłane są pisma z wezwaniami do zapłaty. Około połowa z nich reguluje należności a w stosunku do pozostałych podejmowane są dalsze czynności administracyjne.

Od kwietnia będą odbierane odpady wielkogabarytowe z nieruchomości zamieszkałych z obszaru Poznania oraz gmin Kleszczewo, Kostrzyn i Swarzędz. W pozostałych gminach obsługiwanych już przez firmy wyłonione w przetargach odpady wielkogabarytowe są  odbierane zgodnie  z ustalonymi harmonogramami. Ogłoszono także przetarg na prowadzenie w nich mobilnych PSZOK. Obecna akcja w Poznaniu i trzech sąsiednich gminach zapoczątkowana zostanie na spółdzielczych osiedlach mieszkaniowych, a później będzie ogłaszana w kolejnych rejonach – poinformowano podczas wspólnej konferencji prasowej przedstawicieli ZM GOAP i Remondisu, która odbyła się 6 marca.  Organizacja odbioru i odbywać się będzie według następujących zasad:

  • z jednomiesięcznym wyprzedzeniem Remondis ogłasza w mediach informację o odbiorze odpadów problemowych z określonego obszaru,
  • w przypadku Spółdzielni Mieszkaniowych, aby zdążyć przed świętami, wyprzedzenie będzie  3 tygodniowe,
  • zarządcy  nieruchomości z tego obszaru, którego dotyczy ogłoszenie, w ciągu 2 tygodni  zgłaszają potrzebę odbioru odpadów problemowych do tej  firmy, która odbiera z ich nieruchomości odpady komunalne,
  • zarządca nieruchomości  przekazuje zgłoszenie: pocztą elektroniczną, faxem, wypełniając formularz dostępny u kierowcy śmieciarki, listownie lub osobiście w siedzibie firmy.

W ramach ustaleń przyjętych z Remondisem i jego podwykonawcami raz w roku z nieruchomości zamieszkałych odbierane będą: meble, złom elektryczny  i elektroniczny, opony oraz inne wyposażenie domowe. Nie będą jednak odbierane odpady poremontowe. Kolejnym, obszarem objętym wywozem będzie  poznańska dzielnica Nowe Miasto. Ogłoszenia o odbiorze odpadów z obu tych obszarów ukażą się w mediach 10 marca. Przewidywane terminy ogłoszenia odbioru odpadów problemowych z obszaru kolejnych dzielnic i gmin: Grunwald – kwiecień; Jeżyce, Swarzędz, Kleszczewo – maj; Stare Miasto, Kostrzyn – czerwiec; Wilda –czerwiec.

Dobiegają końca prace nad SIWZ w przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów w 12 sektorach. Dotyczy to 6 poznańskich sektorów, w których przetarg unieważniono z uwagi na niespełnienie wymogów przez FB Serwis oraz 6 sektorów w gminach Buk, Czerwonak, Murowana Goślina, Oborniki i Pobiedziska, w których umowy z wybranymi w przetargu firmami wygasają z końcem 2014r. Opracowanie zapisów SIWZ poprzedził dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami oraz debaty z mieszkańcami przeprowadzone w ramach konsultacji społecznych nad zmianami w Regulaminie utrzymania czystości i porządku.

Zgodnie z ustaleniami Zarządu przedstawiciele Biura Związku przeprowadzają systematyczne kontrole w firmach zajmujących się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów. W tym tygodniu odwiedzili oni firmy SITA i Rajtrans. Działania kontrolne będą kontynuowane w następnych tygodniach. Prowadzone są one także w stosunku do podmiotów wytwarzających odpady. Do właścicieli i zarządców nieruchomości naruszających  regulamin odbioru i zagospodarowania odpadów wysyłane są pisma wzywające do przestrzegania zasad. O takich przypadkach informowana jest także Straż Miejska, która ma możliwość karania sprawców mandatami.

Podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury Sejmu RP w Obornikach, 27.11.2025 , przedstawiciele parlamentu, Wicewojewoda Wielkopolska Karolina Fabiś-Szulc oraz reprezentanci resortów odpowiedzialnych za infrastrukturę spotkali się z lokalnymi samorządowcami, aby omówić kluczowe inwestycj…
Firma Usługi Ogólnobudowlane BUD-DOM Piotr Łuczak ze Stróżewa wykona remont świetlicy wiejskiej w Tłukawach.
Od 28 listopada do 12 grudnia 2025 r. autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej zatrzymają się na dwóch dodatkowych przystankach. Zmiana dotyczy dwóch kursów obsługiwanych w formule ZKA.
Przejazd kolejowy na ul. Kowanowskiej został zgodnie z planem zamknięty 24 listopada 2025 r., a prace potrwają do 8 grudnia. Mieszkańcy pytali, czy w tym czasie możliwe będzie przejście pieszo między Kowanowem a centrum miasta. Poprosiliśmy o wyjaśnienia Urząd Miejski oraz wykonawcę robót.
Redakcja eoborniki.pl zwróciła się do Urzędu Miejskiego z sześcioma pytaniami dotyczącymi inwestycji „Budowa drogi gminnej łączącej ul. Kowanowską z drogą krajową nr 11”. Mieszkańcy chcieli wiedzieć, dlaczego ul. Kowanowska straci bezpośredni wlot do DK11, co stanie się z sygnalizacją świetlną, a t…
Przedstawiciele Komisji Infrastruktury Sejmu RP odwiedzą w środę Oborniki. W planach jest spotkanie z samorządowcami i wizytacja dworca kolejowego. 
Budowa obwodnicy Rogoźna wyraźnie przyspiesza. Na nowym odcinku drogi wojewódzkiej formuje się rondo, a ekipy prowadzą intensywne prace przy oświetleniu, kanalizacji i infrastrukturze rowerowej. Inwestycja jest gotowa już w 71%.