Skip to main content

Byli w belgijskim Lommel

| Paweł Węgrzak | Lokalne

W dniu 28.06.2013 wyjechaliśmy z dworca kolejowego w Szamotułach do Szczecina pociągiem osobowym Przewozy Regionalne. Stamtąd udaliśmy się pociągami "Deutsche Bahn" przez Lubeck, Hamburg, Bremen i dotarliśmy do Leer, skąd odebrał nas nasz teamer ("grupowy") Frank i zawiózł do Esterwegen.

W dzień przyjazdu poznaliśmy nowych ludzi, a także spotkaliśmy dawnych przyjaciół z wcześniejszych obozów. Przyjęli nas z otwartymi rękoma.
Kolejny dzień poświęciliśmy na wspólne gry i zabawy, których celem było poznanie się.
Tym razem  na naszym workcamp'ie było łącznie 22 młodych ludzi z: Polski  ( reprezentacja z  Rogoźno : Artur Strzępka  ( ZS Agrobiznesu ) i Paweł Węgrzak ( ZS im. H. Cegielskiego ) , ZS Objezierze - Agata Fludra i Zuzanna Burzak), Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji, Turcji i Niemiec. Naczelnym opiekunem naszego obozu był Henrik Berthold.

Następnie wyruszyliśmy na wycieczkę nad Morze Północne i taplaliśmy się w tamtejszym "błotku". Dnia kolejnego wzięliśmy udział w projekcie "jaktiv". Miał on na celu pokazanie twarzy przeciwko dyskryminacji i rasizmowi. Każdy miał zrobione zdjęcie z kartką na której widniał jego własny sprzeciw. Wkrótce odbyło się więcej zajęć w ramach tego projektu, w tym bardzo interesujące zajęcia psychologiczne (miały nam pokazać co czuli żołnierze zamknięci w obozach).

W ciągu kolejnych kilku dni zwiedziliśmy Oldenburg w Niemczech i byliśmy też w Holandii. W sobotę mieliśmy imprezę i dyskotekę zorganizowaną na własną rękę.
W niedzielę mieliśmy luźniejszy dzień, pojechaliśmy też na odkryty basen, wieczorem urządziliśmy grilla. W międzyczasie pracowaliśmy też na cmentarzach (aż na 3 różnych) ale nie były to wymagające prace - grabienie liści, wyrywanie chwastów itd. Zwiedziliśmy obóz pracy (muzeum) w Esterwegen, poznaliśmy zakonnice, które mają tam swój malutki klasztor.

W następnym tygodniu mieliśmy też przyjemność wziąć udział w wycieczce rowerowej, która miała na celu dotarcie do kilku dawnych obozów pracy i poznanie ich historii. W środę miało miejsce oficjalne zakończenie w Esterwegen, złożyliśmy hołd ofiarom poprzez przeczytanie przemówienia w języku niemieckim, rosyjskim i polskim, odegranie pieśni "Moorsoldaten" wraz z naszym campleaderem Henrikiem oraz złożenie wiązanki pod pomnikiem. Cała uroczystość zakończenia została uwieńczona prezentacją naszych krajów tzw. "wieczór  narodowy" który odbył się w muzeum, zostali zaproszeni goście.

W czwartek mieliśmy trochę czasu dla siebie ponieważ w piątek wyjechaliśmy do Belgii. Tam mieliśmy przyjemność poznać drugą grupę w Lommel - były wspólne gry i zabawy. Następnie udaliśmy się na wycieczkę krajoznawczą do Brukseli. Dnia kolejnego wzięliśmy udział w pracach na cmentarzu w Lommel i akcji "Czerwone Ręce", która była skierowana przeciwko powoływaniu do walki "dzieci-żołnierzy". Ostatni dzień był uwieńczony wielką uroczystością w której wzięły udział trzy obozy oraz zaproszeni goście. Podczas uroczystości ważne osobistości zabrały głos, a my - uczestnicy, wbiliśmy tabliczki z czerwonymi rękami przy odpowiednich nagrobkach.

W Obornikach ruszyła po miesięcznej przerwie Strefa Płatnego Parkowania. Kierowcy muszą przyzwyczaić się do zmian. Strefa obowiązuje już od godz. 07:00!
Przywrócono przejście dla pieszych na małym moście w Obornikach. Informację przekazał obornicki urząd.
Urząd Miejski w Obornikach informuje o wprowadzeniu zmian w rozkładzie jazdy komunikacji. Powodem jest zakończenie wakacji, ale także trwający remont mostu.
Rogozińscy radni nie zajęli się na środowej sesji swoimi dietami. Przy jednym głosie wstrzymującym się przełożyli temat na kolejne posiedzenie.
Mieszkańcy Sołectwa Nienawiszcz dokonali wyboru sołtysa. Było wiele podziękowań dla pani Krystyny Pyssy za lata pracy na rzecz wsi.
Radna Edyta Mikołajczak złożyła 27 sierpnia pismo z rezygnacją z mandatu Radnej Rady Miejskiej w Obornikach z dniem 28 sierpnia 2024.
Dzisiaj w Budziszewku odbędą się Dożynki Gminny Rogoźno. Święto plonów rozpocznie się już od godziny 13.