Debata „Laptopy dla pierwszaka?”
Jesteśmy na początkowym etapie konsultacji środowiskowych i społecznych projektu ustawy o konwersji opłat z tytułu udzielenia koncesji operatorom ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych i programu „Komputer dla ucznia” - powiedziała 6 kwietnia br. podsekretarz stanu w MI Magdalena Gaj otwierając debatę „Laptopy dla pierwszaka?” zorganizowaną przez Gazetę Wyborczą.
W spotkaniu uczestniczyli również minister edukacji Katarzyna Hall, minister, szef doradców strategicznych premiera Donalda Tuska Michał Boni oraz eksperci z kraju i z zagranicy, w tym z Portugalii, Wielkiej Brytanii i ze Szwecji.
Podczas konferencji wiceminister M. Gaj przybliżyła założenia projektu konwersji rat opłat koncesyjnych. Operatorzy, którzy w 2000 r. uzyskali koncesje na UMTS, tj. PTK Centertel, Polkomtel S.A. i PTC Sp. z o.o., mają do zapłaty do budżetu państwa po 300 mln euro, czyli w sumie 900 mln euro.
Według projektowanej regulacji, konwersja będzie polegała na umorzeniu rat opłat koncesyjnych w zamian za:
- uiszczenie w latach 2011-2013 do budżetu państwa płatności w wysokości 90 mln euro (2/3 należnych w tym okresie rat opłat koncesyjnych),
- zakupienie komputerów przenośnych z funkcjonalnością dostępu do Internetu,
- poniesienie wydatków na inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną służącą do zapewnienia dostępu do Internetu szerokopasmowego.
Program, który chcemy przedstawić społeczeństwu i nowoczesnej szkole ma za zadanie budowanie w pełni świadomego społeczeństwa cyfrowego – dodała podsekretarz stanu.
Wśród zaproszonych zagranicznych gości w debacie wziął udział także prezes Fundacji dla Mobilnej Komunikacji, koordynator programu e-Szkoła w Portugalii Marlo Franco. Polski projekt, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury, wzorowany jest na przeprowadzonym w 2005 r. przez portugalski rząd „Technologicznym planie dla edukacji". W programie tym rozdano uczniom i nauczycielom 1,5 mln laptopów z dostępem do Internetu.
Robocza narada przebiegała w trzech głównych panelach dyskusyjnych:
- Wyzwania polskiej modernizacji i edukacji
- Wyrównywanie szans czy rewolucja technologiczna w szkole? Czy laptopy to jest to?
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w szkole. Jak je wprowadzić? Czy na pewno dla pierwszaków? Jak przygotować nauczycieli?
źródło Ministerstwo Infrastruktury