Czy media papierowe upadną?
Najbliższy rok będzie kluczowym okresem dla wydawców prasy papierowej – uważa Sylwester Latkowski, redaktor naczelny tygodnika „Wprost”. Jego zdaniem część tytułów niedługo zniknie z rynku. Deklaruje również, że sam ma strategię na czas kryzysu. Jest nią odejście od dotychczasowego nurtu „grzecznej gazety” i przywrócenie w Polsce dziennikarstwa zaangażowanego.
Redaktor Naczelny Wprost zwraca uwagę problem prasy papierowej z prasa elektroniczną. Blogosfera oraz lokalne portale internetowe w istotny sposób zmieniły rynek mediów. Ogromne znaczenie mają również portale społecznościowe.
– W Polsce nie jesteśmy przyzwyczajeni do czytania gazet w wersji elektronicznej. To jest problem. Czytelnik także nie jest przyzwyczajony płacić za treść w internecie. Jest przyzwyczajony, że ma to za darmo, a to zabija prawdziwe media. Nie ma dziennikarstwa bez finansowania, bo nie blogerzy tworzą dziennikarstwo – tłumaczy.
Deklaruje, że zamierza wprowadzić w swoim tygodniku zmiany w stylu i tematyce artykułów.
– Chcę przywrócić inny rodzaj dziennikarstwa zaangażowanego. Wierzę, że dziennikarstwo, które będzie pokazywało rzeczywistość i stawało za ludźmi spowoduje, że przynajmniej nas czytelnicy będą wspierać tym, że będą kupować ten tytuł. To jest najważniejsze – tłumaczy.
Problemy ogólnopolskie wydają się mieć zupełnie inny wymiar lokalny. Tytuły wydawane w naszym powiecie jakoś łączą koniec z końcem, powstały wręcz nowe wydawnictwa tworzone przez urzędy w Obornikach i Rogoźnie. Wydawnictwa te finansowane są ze środków publicznych.