Skip to main content

Nie będzie zgody na wyłudzanie pieniędzy

| newseria.pl | Informacje z kraju

Minister transportu i budownictwa nie ma zastrzeżeń do działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w związku z konfliktem z irlandzką firmą SRB, wykonawcą trzech odcinków autostrad A1 pomiędzy Toruniem a Łodzią.

Spółka żąda ponad 1 mld zł z tytułu niewykonanych kontraktów, kar umownych i zaległych wynagrodzeń. – Na pewno nie będzie zgody na wyłudzanie publicznych pieniędzy – podkreśla Sławomir Nowak w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Jeżeli ktoś przed rozpoczęciem budowy albo w jej trakcie, przestaje budować i przychodzi z żądaniami na setki milionów złotych, to nie jest poważna rozmowa i to do niczego nie doprowadzi – mówi Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Spółka SRB była wykonawcą na trzech odcinkach A1: dwóch w woj. kujawsko-pomorskim oraz jednego w Łódzkiem. Na początku kontrakty zostały zerwane. Zarówno GDDKiA, jak i SRB podkreślają, że winna jest druga strona.

Irlandczycy twierdzą, że prace na odcinku Kowal-Sójki (w woj. łódzkim) zakończyła w sierpniu, czyli jeszcze przed terminem. Mimo to GDDKiA wstrzymała wypłatę wynagrodzenia, podkreślając, że chce je przeznaczyć na spłatę zobowiązań SRB wobec podwykonawców (18 mln zł + 33 mln zł na odcinkach bydgoskich).

Irlandczycy chcą walczyć o swoje w sądzie. Złożyli już wniosek o zapłatę zaległego wynagrodzenia (50 mln zł). Zapowiadają również pozwy o wypłatę kar umownych (190 mln zł) oraz o zapłatę ok. 1 mld zł z tytułu niewykonanych kontraktów.

To jest firma, której zadaniem jest zarabianie pieniędzy. W związku z tym uważa, że ona ma rację i głosi taki pogląd, jaki głosi. My uważamy, że my mamy rację. I taka sprawa musi się skończyć w sądzie – podkreśla szef resortu budownictwa. I uspokaja: – Takie spory były, są i będą w biznesie i w każdym kraju UE. Nie dramatyzowałbym.

Irlandzka spółka ma wiele zarzutów do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Twierdzi, że inwestycja, szczególnie projekt i plac budowy, była źle przygotowana oraz źle zarządzana.

Jak podkreśla Sławomir Nowak, on zastrzeżeń do Generalnej Dyrekcji nie ma.

To jest stara płyta, jeśli chodzi o skarżenie się na GDDKiA. Bo Generalna Dyrekcja jest takim trochę chłopcem do bicia, ale jej zadaniem jest, by te kontrakty były skutecznie realizowane, a to oznacza również zgodnie z interesem publicznym, więc nie może być zgody na wyłudzanie pieniędzy i na dodatkowe nieuzasadnione roszczenia – zapewnia minister.

Jego zdaniem, roszczenia niektórych wykonawców wobec GDDKiA są "kosmiczne, absurdalne i niezwiązane z kontraktem". Podobnie broni się sam zamawiający.

Wszyscy wykonawcy są traktowani przez GDDKiA identycznie. Jeśli chodzi o rozpatrywanie roszczeń reguła jest prosta: zawsze wtedy, gdy roszczenie jest udokumentowane, kiedy przyczyna jest obiektywna, niezależna od wykonawcy, jest ono rozpatrywane na jego korzyść – podkreśla Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – W momencie, gdy wygląda na to, że roszczenia służą temu, by z pieniędzy podatników pokryć swoje błędy menedżerskie, błędy w zarządzaniu kontraktem, to na to zgody nie ma i nie będzie.

 

żródło newseria.pl

Druhowie z OSP Łomnica k. Jeleniej Góry proszą o wsparcie finansowe.
Kacper Czerwiński cierpi na rzadką chorobę. Na jego leczenie potrzebne jest 16 mln zł!
Jako mały lokalny portal internetowy przyłączamy się do ogólnopolskiego protestu mediów. Globalni giganci zabierają nam możliwości rozwoju, żyją z tworzonych przez nas treści. 
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę 12,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami.
W świąteczny weekend nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni. W nocy z 30 na 31 marca wskazówki zegarów zostaną przesunięte o 60 minut do przodu, z godziny 2:00 na 3:00. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględniły zmianę czasu w rozkładzie jazdy i przygotowane są do sprawnego prowadzenia ruchu p...
Żołnierze intensywnie szkolą się podnosząc swoje umiejętności, sprawdzając przygotowanie i gotowość do działania. Ćwiczenia Dragon-24 mają na celu sprawdzanie procedur i potwierdzanie zdolności wojsk do realizacji przemieszczenia, osiągania gotowości w rejonie wskazanym do wykonywania zadań.
Jak piszą rolnicy z Solidarności: „Nasza cierpliwość się wyczerpała. Stanowisko Brukseli z ostatniego dnia stycznia 2024 roku jest dla całej naszej społeczności rolniczej nie do przyjęcia”