Skip to main content

Czy podatek od nieruchomości można opłacać w ratach?

Zakup działki, domu lub mieszkania rodzi nowe obowiązki. Jednym z nich jest obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości. W zależności od rodzaju gruntu czy budynku oraz sposobu jego wykorzystania, roczna kwota do zapłaty może okazać się pokaźna. Na szczęście podatki od nieruchomości można opłacać w ratach.

Kto oblicza podatki od nieruchomości?

Jeśli jesteś osobą fizyczną, podatki od nieruchomości – jak wskazano w poradniku Przyjaznych Deklaracji – oblicza za ciebie urząd miasta lub gminy. Podstawą do dokonania takich wyliczeń jest informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych składana na druku IN-1 wraz z wymaganymi załącznikami. Dokument ten należy przekazać w formie tradycyjnej lub złożyć elektronicznie do urzędu miasta lub gminy właściwej dla miejsca położenia nieruchomości.

Inaczej wygląda obliczenie podatku od nieruchomości u osób prawnych. Do 31 stycznia każdego roku podmioty takie mają obowiązek złożyć w urzędzie miasta lub gminy deklarację na podatek od nieruchomości na druku DN-1. Dokument ten służy im do samodzielnego obliczenia podatku od nieruchomości. Nie oczekują na decyzję od organu podatkowego, lecz opłacają należność według sporządzonych obliczeń.

 

Podatek od nieruchomości płatny w ratach – czy to możliwe?

Płatność podatków od nieruchomości w ratach nie jest przywilejem, lecz zasadą określoną ustawowo. W przypadku osób fizycznych obowiązują cztery proporcjonalne raty: do 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy wysokość podatku nie przekracza 100 zł – wtedy podlega płatności jednorazowej w terminie pierwszej raty.

Osoby fizyczne zarówno wysokość podatku, jak i terminy wraz z kwotami rat poznają w otrzymanej z urzędu gminy pisemnej decyzji.

W przypadku osób prawnych należność podlega zapłacie w 12 ratach proporcjonalnych – do 15. dnia każdego miesiąca. Wysokość rat podmioty te obliczają w deklaracji DN-1.

 

W jakim terminie złożyć informację IN-1?

Na złożenie informacji IN-1 osoby fizyczne mają 14 dni licząc od dnia, w którym nastały okoliczności powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Okolicznością taką jest w szczególności zakup nieruchomości – gruntu, mieszkania czy domu, a także przyjęcie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, posiadanie samoistne itp.

Osoby fizyczne również mają 14 dni na złożenie deklaracji DN-1, licząc od zaistnienia powyższych okoliczności. Dotyczy to przypadków, gdy nabycie itp. nieruchomości nastąpiło po 31 stycznia. W późniejszym czasie osoby prawne składają deklarację każdego roku.

 

Co grozi za spóźnienie z podatkiem od nieruchomości?

Brak zapłaty podatku od nieruchomości wiąże się z konsekwencjami. To przede wszystkim odsetki za zwłokę. Im większa nieruchomość i wyższa stawka podatkowa, tym poważniejsze sankcje za spóźnienie z uregulowaniem zobowiązania. Po dłuższym czasie od przeoczonego terminu płatności pojawia się też groźba wszczęcia egzekucji.

Jeżeli zadłużenie przerasta możliwości finansowe podatnika, może on wystąpić do urzędu o odroczenie bądź rozłożenie na raty należnego podatku wraz z odsetkami. Ustawa przewiduje też możliwość wnioskowania o całościowe lub częściowe umorzenie zaległości wraz z odsetkami, choć w praktyce organy podatkowe rzadko przychylają się tego typu próśb.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło.
Podważenie WIBOR-u na masową skalę doprowadziłoby do załamania polskiego systemu bankowego, który jest pierwszym źródłem finansowania dla osób fizycznych i przedsiębiorców w Polsce - wskazał Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich, podczas debaty „WIBOR - najważniejszy wskaźnik referencyjn...
Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy.
  W tym roku „czternastka” będzie wypłacona we wrześniu. Niektórzy seniorzy dostaną ją wcześniej, bo pod koniec sierpnia.
Osiem organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego (JST) różnych szczebli zgłosiło postulaty zmian do projektu nowej ustawy o dochodach samorządów, który Ministerstwo Finansów zaprezentowało kilka tygodni temu.
„Aktywny rodzic” to nowy program, który pomoże rodzicom godzić pracę zawodową z opieką nad dziećmi. Ruszy 1 października. Od tej daty opiekunowie będą mogli składać wnioski o jedno z trzech nowych świadczeń.
Lokaty bankowe od lat stanowią popularny sposób na lokowanie oszczędności. Choć oferują one pewne korzyści, mają również swoje wady, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji o ulokowaniu środków na takiej inwestycji. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety i wady lokat bankowych.