Przejdź do głównej treści

Fotoradarów więcej, a wypadków nie ubywa

| Creandi | Bezpieczeństwo

Wygląda na to, że 300 fotoradarów więcej to zdaniem władz lek na wciąż wysoką liczbę wypadków drogowych w Polsce. Zakup nowych urządzeń uszczupli budżet państwa o 45 milionów złotych. Czy nie lepiej byłoby przeznaczyć te pieniądze na rozwiązania, które faktycznie podniosą bezpieczeństwo na drogach?

Spośród wszystkich krajów UE w Polsce w wypadkach drogowych ginie najwięcej osób. Z danych, zgromadzonych przez Komendę Główną Policji, wynika, że liczba wypadków drogowych stale utrzymuje się na niechlubnym, wysokim poziomie. W roku 2010 było ich ponad 40 tysięcy.

Statystyki te mają  rzekomo obniżyć nowe fotoradary. Tylko, że jak wynika z kontroli NIK dotyczącej przyczyn wypadków drogowych w Polsce to nie przekraczanie prędkości jest głównym winowajcą, a zły stan infrastruktury drogowej.

Kontrola była przeprowadzana na przestrzeni ostatnich 10 lat i wnioski z niej są takie, że głównymi przyczynami wypadków są: marna jakość polskich dróg, niedostateczne przeszkolenie kierowców, niewłaściwe wypełnianie zadań przez organy zarządzające ruchem drogowym, nieprawidłowości w przewożeniu materiałów niebezpiecznych, zagrożenia na przejazdach kolejowych oraz dopuszczanie do ruchu pojazdów o złym stanie technicznym.

Stan polskiej infrastruktury drogowej wypada bardzo źle na tle pozostałych krajów europejskich. Polskie drogi są jednymi z najgorszych w Europie pod każdym względem – gęstości, struktury, parametrów technicznych. Gęstość dróg w Polsce jest niższa od średniej europejskiej o 40%, a udział autostrad kilkakrotnie mniejszy niż w krajach UE. Nawierzchnia dróg często jest niedostosowana do cięższych pojazdów, przez co nagminnie tworzą się na nich koleiny, w które wpadają samochody osobowe. W innych krajach UE takie drogi są klasyfikowane jako niebezpieczne i wyłączane z użytkowania, w naszym kraju jednak oznaczałoby to zamknięcie znacznej ich liczby - "Dlatego też w Polsce klasyfikuje się takie drogi, jako znajdujące się w złym stanie technicznym i stawia znaki ograniczające prędkość" (NIK).

Drugą, zaraz po drogach, najczęstszą przyczyną wypadków drogowych według NIK jest niedostateczne przeszkolenie kierowców. Wyniki kontroli wykazały, że sposób szkolenia kierowców jest nadal mało skuteczny, a kierowcy o krótkim stażu powodują ok. 30% wypadków. Szkolenie i egzaminowanie nie przygotowuje w należyty sposób do uczestnictwa w ruchu drogowym. Zaświadczenia o ukończeniu kursu często wydawane są mimo niepełnego zrealizowania programu szkoleniowego.

Zalecenia NIK w kwestii podniesienia bezpieczeństwa na drogach obejmują poprawę stanu technicznego dróg, utworzenie skutecznego systemu szkolenia kierowców, usprawnienie organizacji ruchu drogowego, przyspieszenie rozwoju transportu multimodalnego, który odciążyłby drogi, wyeliminowanie instytucjonalnego rozproszenia kompetencji działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (obecnie działania te bezpośrednio podejmowane są przez 3 ministerstwa, policję, straż pożarną  oraz inne podmioty). O fotoradarach w raporcie nie ma ani słowa. Może, więc wcale nie przyczyniają się one do zredukowania liczby wypadków, jak brzmi wersja instytucji odpowiedzialnych za ich ustawianie. Co więcej, jak wynika z badań Yanosik.pl monitorującego sytuację na polskich drogach, kierowcy zwalniają przed "skrzynką" i przyspieszają zaraz po jej ominięciu, co może powodować wypadki. W świetle wyników kontroli NIK wydaje się więc, że fotoradary są raczej maszynkami do zarabiania pieniędzy, a faktyczne działania, które państwo powinno podjąć są zgoła inne.

 

źródło: Yanosik.pl

Na DW 187 w miejscowości Uścikowo doszło do zderzenia traktora i samochodu ciężarowego. Nikt nie został poszkodowany.
Oborniccy policjanci apelują do mieszkańców, aby nie pozostawali obojętni wobec osób bezdomnych, samotnych i potrzebujących pomocy. Niskie temperatury stanowią realne zagrożenie dla ich zdrowia i życia, dlatego każda reakcja może uratować człowieka.
W trzecią niedzielę listopada cały świat pochyla się nad losem ofiar wypadków drogowych. Co roku w wyniku zdarzeń drogowych ginie około 1,2 miliona osób, a nawet 50 milionów zostaje rannych – oznacza to, że w jedną minutę życie tracą dwie osoby, a w ciągu doby aż 3 200.
Uroczysta zbiórka z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbyła się 14 listopada 2025 r. w Poznańskim Centrum Kongresowym MTP. Wśród uhonorowanych znaleźli się funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Obornikach.
Policjanci z Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Obornikach wspólnie z pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej, Straży Miejskiej oraz dyrektorem Ośrodka dla Osób Bezdomnych Markot w Gościejewie przeprowadzili kontrolne miejsc, gdzie mogą przebywać osoby bezdomne. Funkcjonariusze proponow…
12 listopada br. funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Obornikach prowadzili działania pod nazwą „Trzeźwy poranek”. Celem akcji było wyeliminowanie z ruchu kierujących, którzy decydują się wsiąść za kierownicę po spożyciu alkoholu. Łącznie przebadano 845 kierujących…
W Ryczywole ciągnik uderzył w drzewo. Poszkodowana osoba nie wymagała hospitalizacji.