Przejdź do głównej treści


Systemy BDF przyszłością ekologicznego transportu

| Artykuł sponsorowany | ECO newsy

Potrzeba zrównoważonego rozwoju z roku na rok staje się coraz bardziej zauważalna w branży transportowej. W Polsce spełnienie tej idei jest możliwe między innymi dzięki transportowi intermodalnemu oraz towarzyszącym mu technologiom takim jak systemy BDF.

Jak transport intermodalny sprzyja środowisku?

Rozwiązania intermodalne zakładają wykorzystanie różnych środków transportu (np. kolei oraz samochodów ciężarowych) korzystających ze wspólnej jednostki ładunkowej – zazwyczaj w formie kontenera. 

Transport intermodalny pozwala więc na dobranie pojazdu do sytuacji w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać jego zalety. Przykładowo, załadowany kontener zostaje umieszczony w taborze kolejowym, który pokona określoną część trasy szybciej niż ciężarówka. Następnie po dotarciu do miejsca, w którym dane połączenie kolejowe mija się z planowaną trasą, ładunek zostaje przejęty przez samochód dostosowany do jego transportu za pomocą systemu BDF.

Czym są systemy BDF?

Aby samochód ciężarowy był w stanie przewozić uniwersalną jednostkę ładunkową (zwana w tym przypadku nadwoziem wymiennym) musi być wyposażony w odpowiednie uzbrojenie. W Polsce jest ono nazywane systemem BDF. Skrót ten ma pochodzi od Federalnego Zrzeszenia Niemieckiego Transportu Drogowego BDF (Bundesverbands des Deutschen Güterfernverkehrs) – instytucji, która jako pierwsza ujednoliciła przepisy związane z nadwoziami wymiennym. 

Całość systemu BDF składa się z dwóch części: nadwozia wymiennego oraz transportującego go pojazdu. Zestaw składa się zazwyczaj ze specjalnie zabudowanego samochodu ciężarowego z podwoziem BDF oraz przyczepy przygotowanej do przewozu wymiennych kontenerów.

Działanie nadwozi wymiennych

Praca z systemami BDF różni się od obsługi tradycyjnych zestawów przestrzennych. Kierowca prowadzący pojazd dostosowany do transportu nadwozi wymiennych może liczyć na znacznie uproszczony model przeładunku. W przeciwieństwie do klasycznych rozwiązań nie musi on bowiem oczekiwać na rozładowanie i ponowne załadowanie – wystarczy, że zostawi on kontener BDF i ruszy w dalszą drogę.

Systemy BDF na polskim rynku

Obecnie nadwozia wymienne największą popularnością cieszą się przede wszystkim w innych krajach Europy (przede wszystkim w Niemczech, Austrii i Szwajcarii) – jednak ich popularność w Polsce również rośnie.

Transport intermodalny stopniowo zyskuje na znaczeniu w polskiej branży transportowej. Kolejni przedsiębiorcy decydują się na testowanie tego rozwiązania i wprowadzają je w swoich flotach. Rosnące zapotrzebowanie na systemy BDF zapewniają już nie tylko zachodni producenci, ale także polskie firmy takie jak GT. Można więc powiedzieć, że intermodalna rewolucja w kraju nad Wisłą już się rozpoczęła – a jej efekty z roku na rok będą coraz bardziej widoczne.

Muzeum Regionalnym im. Wojciechy Dutkiewicz w Rogoźnie od dzisiaj prezentuje wystawę fotografii „Ptaki na wodzie i na ziemi, na drzewach i na niebie, zawsze blisko Ciebie”.
Gwarancja przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju czy też wspieranie ekologii w trakcie codziennego funkcjonowania to zdecydowanie jedne z najważniejszych cech charakterystycznych w przypadku technologii rotomouldingu.
Od wielu lat w Rogoźnie toczy się batalia w sprawie progu piętrzącego na ujściu jeziora Rogoźno do rzeki Małej Wełny. Gmina Rogoźno wystosowała pismo do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
PWiK Oborniki realizuje kolejny projekt, który polega na gromadzeniu deszczówki. Wdrożono inwestycje w cenie około 61 tysięcy.
W ciągu niespełna dwóch dekad ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały około 115 mld zł bezpośrednich strat – wynika z analizy IOŚ-PIB. To rocznie średnio 6 mld zł strat.  Najbardziej kosztowne są susze i powodzie, które ze względu na zmiany klimatu mogą pojawiać się coraz częściej. To rodzi wie...
Mimo postępu technologicznego i obierania przez wiele firm ekologicznych strategii zarządzania firmą, w funkcjonowanie zakładów przemysłowych wciąż wpisane jest generowanie zanieczyszczeń.
Samorządy mogą w tym celu lepiej wykorzystywać dostępne już zasoby. Według ONZ w globalnej skali miasta odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji CO2.