Przejdź do głównej treści


Wiedeń ma już swoją pierwszą superdzielnicę

| MP | ECO newsy
foto: Eurocomm-PR
foto: Eurocomm-PR

W czerwcu br. rozpoczęła się w Wiedniu faza pilotażowa nowego projektu, w ramach której stopniowo przebudowywane są ulice i zwalniana jest przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Mniej samochodów, więcej miejsca dla ludzi, to idea tworzenia „Supergrätzl”, tzw. superdzielnic. Model ten ma przyczynić się do poprawy jakości życia w mieście.

W wiedeńskiej dzielnicy Favoriten, na południe od dworca głównego, realizowany jest pierwszy w Wiedniu projekt tzw. superdzielnicy. Skupia się on na uspokojeniu ruchu w strefie zamieszkania. Ponadto planowane jest podniesienie jakości pobytu w przestrzeni publicznej oraz działania na rzecz ochrony klimatu.

Stolica Austrii przyjęła koncepcję opartą na trendach i modelach rozwoju miast. Wiedeń kładzie szczególny nacisk na spójność społeczną i rozbudowę terenów zielonych, a także na udział obywateli, którzy mieli okazję przedstawić swoje pomysły i propozycje dotyczące projektu. Model ten między innymi redukuje hałas i kurz. Redystrybucja przestrzeni publicznej na korzyść mieszkańców i adaptacja obszaru do zmian klimatu przyczyniają się do obniżenia temperatur i poprawy jakości życia w mieście.

wiedeń 1 4

Do realizacji projektu wybrano obszar obejmujący kilka ulic w 10. dzielnicy austriackiej stolicy ze względu na gęstość zaludnienia. Zgodnie z interaktywną mapą pokazującą wartości temperatur, obszar obejmuje niektóre z najgorętszych miejsc w mieście, które wymagają schłodzenia. Znajdują się tam również liczne placówki oświatowe, dlatego poprzez zmniejszenie liczby pojazdów w ich sąsiedztwie podejmowane są wysiłki na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich, a zwłaszcza dzieci. Ruch pojazdów mechanicznych będzie dozwolony wyłącznie dla mieszkańców tej części miasta, a także pojazdów uprzywilejowanych i użytkowych.

Pierwsze tak zwane superdzielnice zaczęły pojawiać się w Barcelonie około pięciu lat temu. Koncepcja cichych osiedli bez ruchu tranzytowego w krótkim czasie zaczęła zyskiwać popularność w wielu innych miastach. Na przykład w Berlinie superdzielnice stały się jednym z najczęściej dyskutowanych tematów miejskich w ostatnich miesiącach. Jedną z głównych zalet superdzielnic jest, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, większa przestrzeń do spędzania wolnego czasu. Miasto może w sposób zasadniczy poprawić przestrzeń publiczną i zamiast asfaltu nasadzić zieleń lub umieścić elementy rekreacyjno-wypoczynkowe.

Plan stworzenia pierwszej superdzielnicy został ogłoszony przez władze Wiednia latem ubiegłego roku i od tego czasu organizacje miejskie przygotowały konkretną formę wybranego obszaru w dzielnicy Favoriten.

wiedeń 3 0

Źródło informacji: Eurocomm-PR

Muzeum Regionalnym im. Wojciechy Dutkiewicz w Rogoźnie od dzisiaj prezentuje wystawę fotografii „Ptaki na wodzie i na ziemi, na drzewach i na niebie, zawsze blisko Ciebie”.
Gwarancja przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju czy też wspieranie ekologii w trakcie codziennego funkcjonowania to zdecydowanie jedne z najważniejszych cech charakterystycznych w przypadku technologii rotomouldingu.
Od wielu lat w Rogoźnie toczy się batalia w sprawie progu piętrzącego na ujściu jeziora Rogoźno do rzeki Małej Wełny. Gmina Rogoźno wystosowała pismo do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
PWiK Oborniki realizuje kolejny projekt, który polega na gromadzeniu deszczówki. Wdrożono inwestycje w cenie około 61 tysięcy.
W ciągu niespełna dwóch dekad ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały około 115 mld zł bezpośrednich strat – wynika z analizy IOŚ-PIB. To rocznie średnio 6 mld zł strat.  Najbardziej kosztowne są susze i powodzie, które ze względu na zmiany klimatu mogą pojawiać się coraz częściej. To rodzi wie...
Mimo postępu technologicznego i obierania przez wiele firm ekologicznych strategii zarządzania firmą, w funkcjonowanie zakładów przemysłowych wciąż wpisane jest generowanie zanieczyszczeń.
Samorządy mogą w tym celu lepiej wykorzystywać dostępne już zasoby. Według ONZ w globalnej skali miasta odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji CO2.