Skip to main content

Polacy piją mało i głównie piwo (film)

| Różne

Polacy piją mało i głównie piwo

Polak, który dużo pije i głównie wódkę to mit, który obalają kolejne badania. Z obserwacji firmy Diageo, producenta i dystrybutora napojów alkoholowych wynika, że najchętniej sięgamy po piwo i raczej nie mamy głowy do napojów wysokoprocentowych. – Ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią – mówi Aneta Jóźwicka, dyrektor korporacyjny Diageo.

Statystyczny Polak wypił w ubiegłym roku 10,6 l czystego alkoholu – w tym 3,7 l napojów spirytusowych, 6,1 l piwa i 0,4 l wina gronowego w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu. Według danych Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) więcej piją nawet Francuzi.

– Panuje w Polsce mit, że Polacy piją bardzo dużo. To stwierdzenie od dawna należy do przeszłości. W tej chwili jesteśmy poniżej średniej europejskiej. Pijemy mniej niż nasi bezpośredni sąsiedzi: Czesi, Niemcy, ale i Francuzi w przeliczeniu na ilość czystego alkoholu na głowę dorosłego Polaka – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Aneta Jóźwicka.

Specjaliści z branży twierdzą, że polski rynek alkoholi jest perspektywiczny i wciąż świetnie się rozwija,  czym świadczy rosnący udział dotychczas mało popularnych trunków.

– Rośnie sprzedaż alkoholu, którego Polacy są cały czas ciekawi i co do którego nie zdołali się jeszcze przekonać. Ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią wśród tego typu mocnych trunków i to jest kategoria, która rośnie rok do roku o ok. 23–24 proc. Zaledwie 15 proc. Polaków co najmniej raz w roku ten alkohol spróbowało. To pokazuje, jak duży jest potencjał rynku z tego punktu widzenia – mówi Aneta Jóźwicka.

Największą popularnością w naszym kraju cieszy się piwo, stanowi ono 88 proc. sprzedawanego alkoholu. Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się sprzedaż wina (ok. 4 proc. rynku) oraz alkoholi mocnych, w tym głównie wódki.

– Kategoria wódki ponosi w tym momencie największe straty. Rynek wódki odnotowuje co roku podobne wyniki lub nawet spadki w jednocyfrowym tempie. Jest to spowodowane dużym obciążeniem akcyzą tej kategorii i alkoholi mocnych – wyjaśnia Jóźwicka.

Informacje o słabnącej popularności wódki niepokoją krajowych producentów. Mniejsza sprzedaż to mniejszy zysk dla nich. W ubiegłym roku pond 40 proc. z nich poniosło straty. Według prognoz (ZP PPS na podstawie IWSR) do 2016 roku spożycie wódki w Polsce zmaleje o 4,4 proc. Szansę na odwrócenie tego trendu mają wódki smakowe i napoje ready to drink tworzone na bazie popularnych marek.

Zdaniem przedstawicielki Diageo, wpływ na malejące spożycie alkoholu wśród Polaków ma restrykcyjne prawodawstwo dotyczące reklamowania, sprzedaży i spożycia tego typu napojów. Branża sugeruje tworzącym prawo, by dostosować przepisy do standardów obowiązujących u naszych sąsiadów, gdzie np. nie karze się za picie piwa w parkach.

– W wielu krajach na całym świecie, w naszym najbliższym otoczeniu, w Europie Zachodniej, alkohol jest prawie taką samą kategorią, jak każda inna, która może być reklamowana, oczywiście w sposób odpowiedzialny, wyłącznie dla osób dorosłych. Więc te wolności marketingowe są w Polsce znacznie bardziej ograniczone niż w innych krajach – mówi przedstawicielka Diageo.

Jak podkreśla, cała branża angażuje się w kampanie społeczne, których celem jest zaszczepienie w społeczeństwie zasad odpowiedzialnego spożywania alkoholu, np. niewsiadania za kierownicę po alkoholu. W Polsce to wciąż ogromny problem społeczny. W ubiegłym roku policja zatrzymała 115 tysięcy nietrzeźwych kierujących samochodami. Według statystyk spowodowali oni ponad 2 tysiące wypadków, w których śmierć poniosło 265 ludzi (dane Komendy Głównej Policji).

– Prowadzimy dialog z ustawodawcą, pokazując, że nam również zależy na tym, by konsumenci dowiadywali się czegoś na temat naszych produktów, ale też żebyśmy mogli uświadamiać konsumentów, jak te produkty konsumować odpowiedzialnie – zapewnia Aneta Jóźwicka.

 

źródło newseria.pl

 


Tatuaż na obojczyku — dlaczego to tak popularny trend?

Ze względu na swoją subtelność i niebywałą estetykę tatuaż obojczyka staje się coraz bardziej popularny. Dla tatuażystów z dowolnego studia ta konkretna część ciała gwarantuje wyjątkowe płótno, na którym można wyrazić delikatność, siłę, a nawet osobiste wiadomości. Sprawdź, jak wybrać idealny wzó...

Jak wybrać odpowiedni kojec ogrodowy dla psa? O tym musisz pamiętać!

Jeśli Twój pies kocha przebywanie na dworze lub z wielu innych względów chcesz, aby miał swoje miejsce w ogrodzie, koniecznie rozważ kupno kojca. Wybór powinien być jednak starannie przemyślany. Na co zwracać szczególną uwagę podczas zakupów?

Na jakich fachowców jest zapotrzebowanie w Pile?

Stopa bezrobocia w Pile w styczniu 2024 roku utrzymała się na poziomie 5,3% (ogólnokrajowa stopa bezrobocia w tym samym okresie wynosiła 5,4%). Znalezienie zatrudnienia w Pile nie powinno więc stanowić większego problemu, zwłaszcza w przypadku zawodów deficytowych.

Ile bierze firma sprzątająca za godzinę?

Usługi firm sprzątających stały się nieodłącznym elementem współczesnego życia, zarówno w sferze biznesowej, jak i prywatnej. Bez względu na to, czy jesteś przedsiębiorcą, który chce utrzymać czystość w miejscu pracy, czy też zależy ci na pięknym mieszkaniu, podpowiemy ile takie usługi kosztują. 

Moda na zimne dni. Co ubrać, gdy pogoda nie rozpieszcza?

Zimowe dni mogą być wyzwaniem dla stylizacji, ale również stanowią świetną okazję do wyrażenia swojego unikalnego stylu. W artykule tym odkryjemy, jak połączyć funkcjonalność z modą, aby cieszyć się zimowymi dniami w pełni komfortowo i stylowo.

Bielizna na Dzień Kobiet: Gdzie kupić idealny prezent dla Twojej dziewczyny?

Dzień Kobiet to doskonała okazja do celebracji kobiecej siły, niezależności i piękna. Chcesz pokazać ukochanej, jak wiele dla Ciebie znaczy? Wybierz intymny prezent, który wyrazi więcej niż tysiąc słów! Bielizna damska na prezent zyskuje na popularności ze względu na swoją unikalną zdolność do łą...

Zaproszenia na 18 - kiedy wręczać, jakie wzory wybrać

Osiemnaste urodziny stanowią symboliczny punkt zwrotny w życiu. To czas, gdy młoda osoba przekracza progi nie tylko pełnoletniości, ale też większej samodzielności i odpowiedzialności.