Przejdź do głównej treści

Ciągłe uczenie się w HR: Budowanie kultury ciągłego rozwoju

| Marcin | Edukacja

Wszelkiego rodzaju organizacje muszą radzić sobie ze zmianami technologicznymi, które stawiają całe sektory na głowie. Powoduje to zmianę dynamiki rynku i zachowań konsumentów, a także globalne wahania gospodarcze i wpływy geopolityczne. W samym środku tych wszystkich zmian znajdują się specjaliści HR, którzy muszą sobie z nimi radzić, pomagając jednocześnie swoim organizacjom i pracownikom.

Ten szybko zmieniający się świat oznacza, że specjaliści HR muszą stale się uczyć. Gdy praktycy HR są na bieżąco z bieżącymi zmianami, mogą łatwiej dostosowywać się do nowych technologii i praktyk. Stają się również lepsi w radzeniu sobie z nowymi wyzwaniami w miejscu pracy i stają się bardziej wartościowi dla organizacji dzięki swojej aktualnej wiedzy. Stają się również lepsi we wspieraniu rozwoju swoich pracowników i utrzymywaniu ich zaangażowania, co jest naprawdę ważne na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy.

Oczywiste jest, że zalety te są obecnie uwzględniane przez bardziej przyszłościowo myślące organizacje, które koncentrują się na kultywowaniu kultury ciągłego rozwoju. Oznacza to uczynienie uczenia się częścią tego, co robimy każdego dnia, zaciekawienie ludzi i zachęcanie ich do dzielenia się tym, co wiedzą, a także upewnienie się, że rozwój osobisty pasuje do tego, co organizacja chce osiągnąć. Jeśli firmy mogą zachęcać do tworzenia środowiska, w którym ludzie zawsze wymyślają nowe pomysły i dostosowują się do zmian, będą w stanie pozostać konkurencyjnymi.

Potrzeba ciągłego uczenia się

Ciągłe uczenie się w HR jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Istnieje kilka powodów, dla których tak się dzieje i wszystkie są ze sobą powiązane. Zmieniają one sposób, w jaki działają organizacje i jak specjaliści HR wykonują swoją pracę.

Sposób, w jaki ludzie współpracują ze sobą, zmienia się naprawdę szybko z powodu nowych technologii, zmian na rynku i w gospodarce. Specjaliści HR znajdują się w samym centrum tych zmian. Muszą radzić sobie z trudnymi sytuacjami, pomagając jednocześnie swoim organizacjom i pracownikom. Tempo, w jakim nowe umiejętności są potrzebne w miejscu pracy, przyspiesza tak szybko, że nawet nowi pracownicy mogą potrzebować dodatkowego szkolenia przed zakończeniem procesu wdrażania. To coraz szybsze tempo podnoszenia i zmiany kwalifikacji jest napędzane przede wszystkim przez technologię, a zwłaszcza rozwój sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego.

Wszelkiego rodzaju zmiany technologiczne mają duży wpływ na praktyki HR. Sztuczna inteligencja staje się dominującą siłą, przenikając do niemal każdego aspektu pracy i zarządzania personelem. Liderzy HR, którzy wyprzedzą konkurencję i wdrożą kluczowe inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją, odniosą największe korzyści z tej rewolucji technologicznej. Sztuczna inteligencja staje się kluczową częścią różnych funkcji HR, takich jak strategie retencji, identyfikacja wewnętrznych talentów, rozwój umiejętności i zarządzanie wydajnością. Organizacje coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, aby zwiększyć wydajność procesów HR, podejmować decyzje w oparciu o dane i poprawić sposób, w jaki ich pracownicy doświadczają różnych rzeczy. Sztuczna inteligencja jest na przykład wykorzystywana do tworzenia opisów stanowisk, dostosowywania ofert pracy, przeglądania CV i automatyzacji wyszukiwania kandydatów. Pomaga to zwiększyć wydajność, a także pozwala wykorzystać sieci talentów, które są niedostatecznie reprezentowane, co z kolei zwiększa różnorodność w puli kandydatów.

Wraz z tymi zmianami technologicznymi, oczekiwania i potrzeby pracowników również ulegają znacznym zmianom. Młodsi pracownicy w dzisiejszych czasach nie są zadowoleni z czekania latami na zdobycie określonych umiejętności lub doświadczeń. Zawsze chcą być na bieżąco, aktualizując swoje umiejętności. Ostatnie badania sugerują, że prawie połowa pracowników uważa, że możliwość zdobycia nowych umiejętności jest naprawdę ważna przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracodawcy. Ta zmiana w oczekiwaniach pracowników jest dobra dla firm, ponieważ pomaga im przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników. Jeśli firmy nie zapewnią narzędzi AI i możliwości budowania umiejętności AI, mogą stracić wysoko wydajnych pracowników na rzecz bardziej zaawansowanych technologicznie konkurentów. Dlatego też rośnie tendencja do oferowania rozbudowanych systemów zarządzania nauczaniem (LMS), które pozwalają pracownikom realizować dowolny rodzaj nauki.

Nacisk kładzie się również na strategie rozwoju oparte na umiejętnościach. Organizacje wykorzystują sztuczną inteligencję, aby zachować zwinność w okresie ogromnych zmian, koncentrując się na umiejętnościach w swoich inicjatywach rozwoju talentów. Takie podejście pomaga firmom dopasować umiejętności pracowników do przyszłych potrzeb, upewniając się, że mogą nadążyć za rynkiem pracy, który szybko się zmienia dzięki sztucznej inteligencji.

Kluczowe elementy kultury ciągłego uczenia się

Jeśli wszyscy w firmie zawsze się uczą, to firma jako całość zawsze będzie się uczyć. Liderzy nie mogą tylko krzyczeć o ulepszaniu rzeczy, muszą też utknąć w tym. Kiedy dyrektorzy i menedżerowie angażują się w działania edukacyjne, chodzą na sesje szkoleniowe i rozmawiają o tym, jak się rozwinęli, wysyłają naprawdę potężny komunikat w całej organizacji. Pokazuje to, że wszyscy w firmie cenią sobie naukę i chcą się rozwijać.

Liderzy mogą modelować ciągłe uczenie się poprzez

  • Otwarte omawianie własnych celów i postępów w nauce
  • Dzielenie się spostrzeżeniami z książek, kursów lub konferencji, w których uczestniczyli.
  • Zachęcanie do eksperymentowania i postrzeganie niepowodzeń jako okazji do nauki
  • Przydzielanie zasobów i czasu na inicjatywy związane z rozwojem pracowników

Zgodność z celami i wartościami organizacyjnymi

Jeśli chcesz, aby Twoja firma stała się kulturą uczenia się, musi ona być ściśle powiązana z ogólnymi celami i podstawowymi wartościami firmy. Daje to pewność, że inicjatywy edukacyjne są postrzegane jako ważna część prowadzenia działalności, a nie tylko coś odrębnego. Kiedy pracownicy rozumieją, w jaki sposób ich rozwój osobisty przyczynia się do sukcesu firmy, są bardziej skłonni do angażowania się w działania edukacyjne.

Aby osiągnąć to wyrównanie:

  • Jasno komunikuj, w jaki sposób inicjatywy edukacyjne wspierają cele strategiczne
  • Uwzględnianie celów związanych z nauką i rozwojem w ocenach wyników pracy
  • Uznawanie i nagradzanie pracowników, którzy stosują nowe umiejętności w celu usprawnienia procesów biznesowych.
  • Dbanie o to, by programy edukacyjne odzwierciedlały i wzmacniały wartości firmy.

Integracja nauki z codzienną rutyną pracy

Wszyscy powinniśmy uczyć się w pracy, a także na szkoleniach i warsztatach. Zamiast tego powinno to być częścią codziennej pracy. Taka integracja pozwala pracownikom uczyć się w kontekście, od razu stosować nową wiedzę i zobaczyć, w jaki sposób ich wysiłki rozwojowe są istotne.

Strategie włączania nauki do codziennej rutyny obejmują:

  • Wdrażanie modułów mikrolearningowych, które można ukończyć podczas krótkich przerw.
  • Zachęcanie do dzielenia się wiedzą podczas spotkań zespołu
  • Tworzenie systemów mentorskich lub koleżeńskich do nauki w miejscu pracy
  • Wykorzystywanie podsumowań projektów i retrospektyw jako okazji do nauki

Różnorodne możliwości i formaty nauki

Silna kultura uczenia się rozumie, że ludzie mają różne sposoby uczenia się i różne potrzeby. Jeśli firmy oferują szereg formatów i możliwości uczenia się, mogą zaspokoić różne style uczenia się i upewnić się, że wszyscy pracownicy mogą brać udział w działaniach rozwojowych, które są dla nich interesujące.

Przykłady różnorodnych form nauczania obejmują:

  • Tradycyjne sesje szkoleniowe w klasie
  • Kursy online i seminaria internetowe
  • Rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona
  • Sieci nauczania peer-to-peer
  • Rotacja stanowisk i projekty wielofunkcyjne
  • Samodzielne moduły e-learningowe
  • Podcasty i samouczki wideo
  • Kluby książki lub grupy dyskusyjne

Strategie wdrażania

Spersonalizowane ścieżki kształcenia są kluczowym elementem skutecznego kształcenia ustawicznego w HR. Podejście to uznaje, że każdy specjalista HR ma unikalne mocne i słabe strony oraz cele zawodowe. Jeśli dostosujesz ścieżki rozwoju do indywidualnych potrzeb i zainteresowań, możesz upewnić się, że działania edukacyjne są odpowiednie i skuteczne. Spersonalizowane ścieżki szkoleniowe zazwyczaj rozpoczynają się od oceny umiejętności w celu zidentyfikowania luk i mocnych stron. Następnie ustalamy indywidualne cele edukacyjne, które odpowiadają celom firmy. W ofercie znajduje się wiele zasobów edukacyjnych dostosowanych do różnych stylów uczenia się, a regularne informacje zwrotne i śledzenie postępów pomagają dostosować plany nauczania w oparciu o wyniki i zmieniające się potrzeby.

Microlearning i szkolenia just-in-time stały się bardzo popularne w szybko zmieniającym się środowisku HR. Metody te zapewniają krótkie, skoncentrowane treści edukacyjne, które można szybko wykorzystać i zastosować, gdy są najbardziej potrzebne. Istnieje na to wiele sposobów, takich jak krótkie samouczki wideo dotyczące konkretnych procesów HR, aplikacje mobilne z szybkimi przewodnikami po zasadach HR, infografiki podsumowujące kluczowe koncepcje HR, chatboty, które udzielają natychmiastowych odpowiedzi na typowe pytania, oraz krótkie podcasty omawiające aktualne trendy HR. Metody te są świetne dla specjalistów HR, którzy często muszą nauczyć się nowych umiejętności lub szybko znaleźć informacje.

Uczenie się od siebie nawzajem i dzielenie się wiedzą zachęcają do kultury uczenia się opartej na współpracy i maksymalnego wykorzystania różnych umiejętności w zespole HR. Może to być formalne lub nieformalne, aby ludzie mogli dzielić się praktycznymi spostrzeżeniami i najlepszymi praktykami. Istnieje wiele świetnych sposobów na to, aby Twoi koledzy uczyli się od siebie nawzajem. Możesz wypróbować programy mentorskie w dziale HR, wewnętrzne fora, na których ludzie dzielą się tym, co wiedzą, sesje "lunch i nauka" prowadzone przez członków zespołu, możliwości job shadowing i prezentacje tego, czego ludzie nauczyli się na konferencjach lub sesjach szkoleniowych.

Korzystanie z technologii jest dużą częścią nowoczesnych strategii ciągłego uczenia się. Systemy zarządzania nauczaniem (LMS) i narzędzia oparte na sztucznej inteligencji ułatwiają proces uczenia się, zapewniają spersonalizowane rekomendacje i pokazują oparte na danych spostrzeżenia na temat skuteczności uczenia się. Pełny system LMS może obsługiwać i śledzić wszystkie działania związane z nauką, a algorytmy sztucznej inteligencji mogą sugerować odpowiednie treści w oparciu o indywidualny profil użytkownika i jego wyniki. W przypadku złożonych scenariuszy HR można korzystać z symulacji rzeczywistości wirtualnej, a analiza danych może pomóc zidentyfikować luki w umiejętnościach i zmierzyć wpływ inicjatyw edukacyjnych. Możesz także dodać elementy grywalizacji, aby działania edukacyjne były bardziej angażujące.

Wielofunkcyjne projekty i rotacje stanowisk zapewniają praktyczne doświadczenia edukacyjne i poszerzają wiedzę specjalistów HR na temat organizacji. Takie podejście nie tylko poprawia umiejętności, ale także zachęca do bardziej całościowego spojrzenia na rolę HR w firmie. Angażując się w projekty w różnych działach lub przechodząc do różnych specjalizacji HR, specjaliści mogą zobaczyć różne strony biznesu, zdobyć nowe umiejętności poprzez zastosowanie ich w praktyce i lepiej zrozumieć wyzwania i możliwości, przed którymi stoi firma. To doświadczenie, które jest dość zróżnicowane, pomaga ludziom współpracować i lepiej komunikować się między działami, a także przygotowuje specjalistów HR do pełnienia ról kierowniczych w przyszłości.

Pomiar wpływu

Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) w zakresie uczenia się i rozwoju są ważnymi sposobami pomiaru skuteczności inicjatyw ciągłego uczenia się w HR. Te kluczowe wskaźniki efektywności mogą obejmować stopień ukończenia programów szkoleniowych, ilość czasu spędzanego przez pracowników na działaniach edukacyjnych oraz liczbę zdobytych przez nich certyfikatów lub kwalifikacji. Śledzenie tych wskaźników pozwala organizacjom zobaczyć, jak ludzie radzą sobie z inicjatywami edukacyjnymi. Ponadto mierzenie, jak dobrze ludzie wykorzystują umiejętności, których nauczyli się w codziennej pracy, poprzez oceny wyników lub wyniki projektów, daje dobre wyobrażenie o wpływie programów szkoleniowych w praktyce.

Wskaźniki dotyczące zaangażowania i zadowolenia pracowników mogą wiele powiedzieć o tym, jak dobrze przebiega ciągłe uczenie się. Regularne ankiety i sesje informacji zwrotnej mogą pokazać, jak pracownicy czują się z oferowanymi możliwościami uczenia się i czy są zadowoleni ze swojego rozwoju zawodowego. Rzeczy takie jak to, ilu pracowników pozostaje na stanowiskach, ilu awansuje wewnętrznie i ilu bierze udział w opcjonalnych programach szkoleniowych, mogą pokazać, jak bardzo ludzie są zaangażowani w kulturę uczenia się firmy. Gdy pracownicy są zaangażowani i zadowoleni, zazwyczaj oznacza to, że czują się doceniani i wspierani w swoim rozwoju zawodowym. Sugeruje to, że znajdują się w silnym środowisku edukacyjnym.

Naprawdę ważne jest, aby zrozumieć, jak dobrze inicjatywy edukacyjne działają w Twojej organizacji, a to oznacza przyjrzenie się lukom w umiejętnościach i jak często je uzupełniasz. Jeśli dział HR regularnie sprawdza, czy obecne umiejętności pracowników odpowiadają oczekiwaniom, może wykryć luki i zaprojektować programy szkoleniowe, aby je wypełnić. Śledzenie, jak szybko te luki znikają w czasie, pokazuje, jak dobrze radzimy sobie z naszymi wysiłkami w zakresie ciągłego uczenia się. Można to zrobić, oceniając umiejętności, oceniając menedżerów lub prosząc pracowników o zgłaszanie własnych poziomów biegłości. Jeśli luka między umiejętnościami posiadanymi przez pracowników a umiejętnościami wymaganymi przez firmę zmniejsza się z czasem, oznacza to, że szkolenie działa.

Tak więc, gdy spojrzymy na zwrot z inwestycji (ROI) w inicjatywy edukacyjne, możemy zobaczyć, ile pieniędzy faktycznie zarabia ciągłe uczenie się. Tak więc, kiedy opracowujemy zwrot z inwestycji, musimy porównać koszty tych programów szkoleniowych z korzyściami, jakie przyniosą one firmie. Korzyści te można zmierzyć, patrząc na takie rzeczy, jak zwiększona produktywność, lepsza jakość pracy, mniej błędów i większa innowacyjność. Chociaż niektóre wyniki mogą być trudne do zmierzenia bezpośrednio w kategoriach finansowych, można zastosować alternatywy, takie jak skrócenie czasu osiągnięcia kompetencji przez nowych pracowników lub zmniejszenie kosztów rekrutacji dzięki awansom wewnętrznym. Pozytywny zwrot z inwestycji (ROI) w ciągłe uczenie się pokazuje, że inwestycja faktycznie działa i ma realny wpływ na organizację.

Pokonywanie wyzwań

Często trudno jest nadążyć za ciągłym uczeniem się z powodu takich rzeczy, jak ograniczenia czasowe i brak wystarczającej ilości pracy. Specjaliści HR i pracownicy często znajdują się w trudnej sytuacji, próbując pogodzić swoje codzienne zadania z potrzebą ciągłego uczenia się. Aby rozwiązać ten problem, firmy powinny uczynić naukę częścią codziennej rutyny pracy, zachęcając ludzi do krótkich przerw w nauce w ciągu dnia pracy. Jeśli podzielisz naukę na mniejsze, łatwiejsze do opanowania fragmenty, Twoi pracownicy będą mogli robić postępy bez poczucia przytłoczenia. Ponadto elastyczne godziny pracy lub dedykowane godziny nauki mogą pomóc w ustaleniu priorytetów rozwoju bez utraty produktywności.

Czasami pojawiają się problemy z budżetem i sposobem podziału zasobów, co może utrudniać wdrażanie odpowiednich planów nauczania. Istnieje jednak kilka świetnych sposobów na maksymalne wykorzystanie tego, co mamy. Można zachęcić ludzi do nauki za niewielkie pieniądze, wykorzystując ich umiejętności i dzieląc się tym, co wiedzą. Możesz wypróbować bezpłatne lub niedrogie zasoby internetowe, takie jak MOOC (Massive Open Online Courses) lub webinaria branżowe, aby uzupełnić formalne programy szkoleniowe. Organizacje mogą również rozważyć współpracę ze szkołami lub stowarzyszeniami branżowymi, aby uzyskać dostęp do tańszych możliwości uczenia się lub wspólnych zasobów.

Nierzadko zdarza się, że ludzie opierają się zmianom i są zmęczeni nauką. Niektórzy pracownicy mogą czuć, że są na bieżąco ze swoimi obecnymi umiejętnościami lub mogą czuć się przytłoczeni całą nauką, której się od nich oczekuje. Organizacje powinny więc upewnić się, że informują o tym, że ciągłe uczenie się jest wartościowe i istotne dla rozwoju kariery i sukcesu. Personalizacja ścieżek kształcenia i umożliwienie pracownikom wyboru obszarów rozwoju, którymi są zainteresowani, może zwiększyć ich zaangażowanie. A jeśli będziesz doceniać i nagradzać osiągnięcia, zmotywujesz swój zespół i pokażesz wszystkim, że poważnie podchodzisz do ich rozwoju.

Naprawdę ważne jest, aby utrzymać tempo i spójność inicjatyw edukacyjnych, jeśli chcesz odnieść sukces w dłuższej perspektywie. Ludzie mogą znudzić się nowymi programami edukacyjnymi, jeśli nie są one na bieżąco aktualizowane. Aby utrzymać kulturę uczenia się przy życiu, organizacje powinny regularnie odświeżać i aktualizować swoje oferty edukacyjne, upewniając się, że pozostają one istotne i angażujące. Tworzenie społeczności edukacyjnych lub grup zainteresowań może pomóc ludziom wspierać się nawzajem i utrzymywać motywację przez długi czas. Regularne kontrole i przeglądy mogą pomóc pracownikom pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celów edukacyjnych. Liderzy powinni zawsze pokazywać, jak ważne jest ciągłe uczenie się, opowiadając o własnych doświadczeniach i zachęcając innych do robienia tego samego.

Wnioski

Ciągłe uczenie się w obszarze HR przynosi wiele korzyści, które wykraczają daleko poza rozwijanie własnych umiejętności. Organizacje, które koncentrują się na ciągłej edukacji, mogą stworzyć dynamiczną i innowacyjną funkcję HR, która poradzi sobie ze złożonością dzisiejszego szybko zmieniającego się krajobrazu biznesowego. Gdy firmy promują kulturę ciągłego uczenia się, mogą lepiej przyciągać i utrzymywać najlepszych pracowników, poprawić zaangażowanie swoich pracowników i uzyskać jak najlepsze wyniki organizacji jako całości.

Posiadanie silnego i elastycznego zespołu HR jest naprawdę ważne, jeśli chcesz odnieść sukces w czasach ciągłych zmian. Dzięki szkolenie HR i skupieniu się na ciągłym uczeniu się, specjaliści ds. HR mogą wyprzedzać swoje umiejętności, jeśli chodzi o nowe trendy, technologie i najlepsze praktyki. Takie proaktywne podejście pozwala działowi HR dostrzegać wyzwania i możliwości oraz zapewniać strategiczną wartość dla organizacji. Zorientowany na naukę dział HR jest lepszy we wspieraniu pracowników w zmianach, wdrażaniu nowych rozwiązań i upewnianiu się, że strategie HR są zgodne z celami biznesowymi.

To dość oczywiste, że specjaliści HR i liderzy biznesowi powinni uczynić ciągłe uczenie się najwyższym priorytetem i inwestować w nie jako kluczową część strategii swojej firmy. Oznacza to tworzenie spersonalizowanych ścieżek edukacyjnych, wykorzystywanie technologii do efektywnego dostarczania wiedzy, zachęcanie ludzi do uczenia się od siebie nawzajem oraz mierzenie wpływu inicjatyw edukacyjnych. Jeśli liderzy promują kulturę ciągłego uczenia się, mogą w pełni wykorzystać swoją funkcję HR i siłę roboczą. Pomoże im to wprowadzać innowacje, dostosowywać się i rozwijać w konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Patrząc w przyszłość, ci, którzy przyjmą ciągłe uczenie się w HR, będą najlepiej przygotowani do prowadzenia swoich organizacji przez wyzwania, wykorzystywania możliwości i tworzenia miejsc pracy, które rozwijają się dzięki wiedzy, rozwojowi i innowacjom. Nadszedł czas, aby zaangażować zespół HR i pomóc mu w rozwoju. Niech się uczą, a zobaczysz, jak Twoja organizacja przekształca się w prawdziwego rewolucjonistę, jeśli chodzi o dostosowywanie się do ciągle zmieniającego się świata pracy.

W poniedziałek uczniowie Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie uczestniczyli w warsztatach poświęconych zaburzeniom ze spektrum autyzmu.
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z roz…
Fotografia Elżbiety Dzikowskiej trafiła do Szkoły Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach. W piątek odbyło się otwarcie wystawy.
Porozumienie między Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu i Zespół Szkół w Objezierzu to bardzo dobra informacja dla uczniów z naszego regionu. Współpraca z wyższa uczelnia podnosi prestiż szkoły z Objezierze.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) modyfikuje sposób oceny jednego z zadań na egzaminie kończącym szkołę podstawową, polegającego na napisaniu m.in. zaproszenia, ogłoszenia lub rozprawki. Według komisji uczeń nie powinien mieć aż tak dużej swobody w formułowaniu argumentów podnoszonych w pracy -…
Matura z języka angielskiego to jeden z najważniejszych egzaminów w życiu ucznia, który otwiera drzwi do dalszej edukacji lub kariery zawodowej.
Perspektywy opublikowały najnowszy ranking szkół. Wśród liceów szkoła z Rogoźna wyprzedziła placówkę z Obornik.