Skip to main content

Selfie w aucie? – sprawdź co może cię spotkać!

| newsrm | Moto

Według danych policji co roku 57% ofiar wypadków drogowych ginie w wypadkach spowodowanych przez kierowców poniżej 24 roku życia.

Tymczasem z badania przeprowadzonego na zlecenie Forda wynika, że jedna na cztery młode osoby robi sobie "selfie" podczas prowadzenia auta. Niemal połowa ankietowanych natomiast przyznaje się do korzystania podczas jazdy ze smartfona w celu zrobienia zdjęcia.

Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2017 roku w Polsce doszło do 32,7 tys. wypadków drogowych. W co piątym takim zdarzeniu sprawcami byli kierujący w wieku od 18 do 24 lat. Spowodowali oni ponad 5,5 tys. wypadków, w których zginęło 468 osób, a ponad 7,2 tys. zostało rannych. Sytuację można uznać za alarmującą, bo jest to jeden z najgorszych wskaźników w Europie i na dodatek statystyki są coraz gorsze. „Najwięcej, bo aż co piaty wypadek drogowy, powodują młodzi kierowcy w wieku od 18 do 24 lat. Ta grupa prowadzących pojazdy jest też przyczyną największej liczy wypadków śmiertelnych” – podkreśla mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy małopolskiej policji.

„Podczas jazdy samochodem każde odwrócenie uwagi nawet na ułamek sekundy może doprowadzić do tragedii” – komentuje Mariusz Jasiński z Ford Polska. Firma już od kilku lat prowadzi programy edukacji młodych kierowców. Właśnie odbywa się trzecia edycja bezpłatnych szkoleń z bezpiecznej jazdy Ford Driving Skills for Life.

„Pisanie SMS-ów podczas jazdy jest absolutnie zabronione i powinno być bardzo piętnowane ponieważ odrywa nasz wzrok od drogi i tracimy koncentrację na bardzo długi okres czasu. Czasem nawet na kilka sekund. Wyobraźmy sobie jakie to jest niebezpieczne – w tym czasie, poruszając się po mieście, jesteśmy w stanie przejechać nawet 100 metrów” – dodaje Tomasz Czopik ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy.

Bezpłatne szkolenia praktyczne DSFL ukazują kierowcom zagrożenia wynikające z jazdy pod wpływem alkoholu i narkotyków, a także niebezpieczeństwa wynikające z korzystania podczas jazdy ze smartfonów i serwisów społecznościowych. Kierowcy przejdą szkolenie z zakresu rozpoznawania zagrożeń na drodze, prowadzenia samochodu, utrzymywania bezpiecznej prędkości i odległości oraz radzenia sobie z rozproszeniem uwagi.

„Testowałem moduł z rozproszeniem uwagi. Było tam korzystanie ze smartfona, pisanie SMS-a i robienie zdjęć i można się przekonać, że czegoś takiego naprawdę nie warto robić za kierownicą. Lepiej sobie to odpuścić. Zdecydowanie lepsze mamy wtedy reakcje i lepiej się zachowujemy na drodze” – podkreśla Michał Kaczmarczyk jeden z uczestników Ford Driving Skills for Life.

Nowością w trakcie trzeciej edycji Driving Skills for Life w Polsce jest projekt Forda „Podziel się drogą” skierowany do kierowców aut i rowerzystów. „WheelSwap", czyli wirtualna przesiadka na rower za pomocą gogli VR pozwala kierowcom wcielić się w rowerzystę i z jego punktu widzenia zobaczyć, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Z kolei rowerzyści mogą w innej wersji programu wczuć się w sytuację kierowców aut, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.

Podstawowy kurs na prawo jazdy nie oddaje w pełni późniejszych realiów jakie czekają na drodze i w najróżniejszych sytuacjach. Najmłodsi kierowcy znają teorię, jednak nie wiedzą, jak samochód zachowuje się przy dużych prędkościach, kiedy trzeba gwałtownie zmienić pas lub wyhamować. Doświadczenia można nabrać podczas szkoleń w specjalnie przygotowanych do tego ośrodkach. Jednak wadą takich szkoleń jest cena – nie każdy młody kierowca może sobie na nie pozwolić. Problemy te dotyczą kierowców na całym świecie. Uwagę na to zwróciła firma Ford, która w 2003 roku zainicjowała w USA bezpłatny program Driving Skills for Life (DSFL). Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 mln dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – lekcji, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne. Do końca 2017 roku w Polsce w ramach programu Ford Driving Skills for Life przeszkolono już ponad 1100 kierowców w wieku od 18 do 24 lat.

 

Kiedy myślimy o zawodzie kierowcy ciężarówki, często wyobrażamy sobie długie godziny spędzone za kierownicą, przemierzanie setek kilometrów i nocowanie w różnych miejscach. Ale co z chwilami, gdy kierowca musi odpocząć?
Zastanawiasz się, jaki microcar elektryczny wybrać? Nasz przewodnik pomoże Ci odkryć zalety tych nowoczesnych pojazdów oraz dokonać najlepszego wyboru. Dowiedz się, dlaczego microcary zyskują na popularności w miejskich aglomeracjach, jakie modele warto rozważyć i jakie korzyści niesie za sobą in...
Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...
Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...
Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...
Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.
Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...