Skip to main content

Silnik Forda znów najlepszy!

| tekst sponosowany | Moto

Silnik Forda 1.0 ecoboost

 

Ford zdobywa „Oscara” dla najlepszego małego silnika już piąty raz z rzędu; co piąty model Forda sprzedawany w Europie jest wyposażony w silnik 1,0 litra EcoBoost.

Pomimo rosnącej konkurencji w klasie konstrukcji o pojemności mniejszej, niż 1 litr, jednostka 1,0 litra EcoBoost już piąty raz z rzędu zdobyła tytuł „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra” podczas gali rozdania nagród Międzynarodowego Silnika Roku.

  • Dziewiąta nagroda dla wydajnego silnika o sportowych osiągach - wcześniej konstrukcja ta trzy razy z rzędu wygrała w klasyfikacji ogólnej i raz zdobyła wyróżnienie dla najlepszego nowego silnika; co piąty model Forda sprzedawany w Europie jest wyposażony w silnik 1,0 litra EcoBoost.

  • Przełomowy silnik 1,0 litra EcoBoost zwyciężył w swojej klasie z uwagi na charakterystykę i kulturę pracy, osiągi, oszczędność paliwa oraz zastosowane rozwiązania techniczne; filozofia EcoBoost jest obecnie stosowana w nowych silnikach Diesla EcoBlue.

    WARSZAWA, 2 czerwca 2016 roku – Już piąty raz z rzędu opracowana przez Forda niewielka jednostka 1,0 litra EcoBoost zdobyła wyróżnienie dla najlepszej konstrukcji w swojej klasie podczas gali rozdania nagród Międzynarodowego Silnika Roku. Jurorzy docenili charakterystykę, osiągi, wydajność paliwową oraz kulturę pracy tego silnika, zwracając również uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne, które wciąż wyznaczają standardy w branży motoryzacyjnej.

    Wydajna, trzycylindrowa konstrukcja EcoBoost uzyskała tytuł „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra” przyznanego przez 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 31 krajów całego świata - silnik ten wygrywał w swojej kategorii każdego roku od momentu wprowadzenia go do sprzedaży. W tym roku jednostka pokonała 32 konkurentów, czyli 19 więcej, niż w roku 2012. Należy zauważyć, że szczególnie w roku 2015 na rynku pojawiło się wiele nowych silników o pojemności poniżej 1 litra, wyposażonych w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

    W roku 2014 konstrukcja 1,0 litra EcoBoost trzeci raz z rzędu została okrzyknięta „Międzynarodowym Silnikiem Roku”, natomiast w roku 2012 jednostka zdobyła również wyróżnienie dla „Najlepszego Nowego Silnika”.

    „Silnik 1,0 litra EcoBoost był rewolucyjną konstrukcją i mimo, że inne firmy zaczęły podążać ścieżką wytyczoną przez Forda, nasza jednostka już od pięciu lat pozostaje punktem odniesienia w tej klasie,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. „Duch innowacji, który pomógł nam stworzyć tę jednostkę jest ciągle wśród nas obecny, dlatego w oparciu o pierwotne założenia tworzymy nowe, oszczędne, czyste i mocne silniki wysokoprężne o obniżonej pojemności skokowej.”

    Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125, 140 KM, a nawet 180 KM w rajdowej wersji Ford Fiesta R2, jest oferowany w 72 państwach na całym świecie. Warto zauważyć, że 140-konna odmiana oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności, niż silnik Bugatti Veyron. Ponadto, drogowa odmiana modelu Formula Ford z silnikiem EcoBoost 1,0 litra o mocy 205 KM pokonała okrążenie północnej pętli słynnego toru Nürburgring w czasie 7 minut i 22 sekund, wyprzedzając tym samym supersamochody z silnikami o mocy ponad 600 KM, jak na przykład Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo czy Pagani Zonda.

    Łącznie w Europie dostępnych jest jedenaście modeli Forda z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 1,0 litra EcoBoost, w tym Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C‑MAX, i Transit Connect, Tourneo Connect i Transit Courier oraz Tourneo Courier, a także Mondeo. Jeden na pięć nowych Fordów sprzedanych w Europie w 2015 roku był wyposażony w tę jednostkę. W przypadku modelu Fiesta były to natomiast blisko dwa egzemplarze na pięć.

    W oparciu o rozwiązania techniczne zastosowane w silnikach EcoBoost Ford rozwija obecnie najnowsze jednostki wysokoprężne o zmniejszonej pojemności skokowej - w tym roku konstrukcja o pojemnosci 2,0 litrów EcoBlue trafiła pod maskę Forda Transita. Nowy silnik jest o 13 procent bardziej wydajny* i ma o 20 procent wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co zawdzięcza zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności, systemu wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem, zintegrowanych kolektorów, konstrukcji typu „pasek w oleju” oraz rozwiązaniom obniżającym tarcie wewnętrzne.

    Globalna rodzina oszczędnych i mocnych jednostek EcoBoost obejmuje obecnie czterocylindrowe silniki 1,5 litra,1,6 litra, 2,0 litra i 2,3 litra oraz konstrukcje V6 o pojemności 2,7 i 3,5 litra. Największy silnik 3,5 litra napędza najnowszego Forda GT, który w tym miesiącu wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

    „Opracowany przez Forda silnik 1,0 litra EcoBoost wciąż może liczyć na głosy jurorów, co świadczy o jego wyjątkowej konstrukcji,”powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący osiemnastej gali rozdania nagród Międzynarodowy Silnik Roku - którą zorganizowano w Stuttgarcie w Niemczech - i redaktor naczelny magazynu Engine Technology International. „To jeden z najlepszych przykładów tzw. downsizingu silnika, pozwalający uzyskać niższe zużycie paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi oraz kulturę i charakterystykę pracy.”

  • # # #

    * Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Zużycie paliwa i emisja CO2 określone są dla wariantu pojazdu, a nie dla pojedynczego samochodu. Zastosowano standardową procedurę testową umożliwiającą porównanie różnych typów pojazdów i pojazdów różnych producentów. Oprócz parametrów samego pojazdu, na zużycie paliwa / energii przez samochód, poziom emisji CO2 i zasięg napędu elektrycznego, wpływ ma również zachowanie kierowcy, jak i inne czynniki pozatechniczne. CO2 jest głównym gazem cieplarnianym odpowiedzialnym za globalne ocieplenie.

 

 

Jak myć samochód myjką ciśnieniową i nie zrobić szkody?

Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...

Z jakimi problemami musi mierzyć się transport drogowy w najbliższych latach?

Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...

Motoryzacja. W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...

Sprawdź, czy możesz zatankować E10

Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.

Od stycznia zmiana na stacjach paliw

Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...

Auta z USA: historia i fenomen amerykańskich pojazdów

Amerykańskie samochody, symbole wolności i innowacji, zaczęły swoją historię ponad wiek temu. Ford Model T, pierwszy masowo produkowany pojazd, zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny, dając początek erze motoryzacji. Od tamtej pory, samochody z USA stały się nie tylko środkami transportu, ale r...

Czym się charakteryzuje zabudowa typu wywrotka?

Zabudowa typu wywrotka, która montowana jest na bazie samochodu dostawczego do 3,5 tony jest ciekawym i przydatnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców i firm komunalnych. Auto dostawcze jest w stanie wjechać nawet wąskie uliczki i bramy, które są niedostępne dla samochodów ciężarowych.