Skip to main content

Czy warsztaty w kraju są gotowe na serwisowanie aut elektrycznych?

| MP | Moto

Samochody elektryczne szturmem zdobywają polskie drogi. Choć pozbawione są wielu newralgicznych komponentów, które mogą ulec awarii, nie oznacza jednak, że są mniej problematyczne niż te, z napędem spalinowym. O specyficznych wymaganiach aut elektrycznych oraz problemach, z jakimi wiąże się ich naprawa, opowiadają eksperci serwisu autobaza.pl.

Choć wielu entuzjastów nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji wieści zmierzch ery aut spalinowych, zanim dojdzie do rewolucji w tym sektorze minie jeszcze sporo czasu. Unia Europejska co prawda prowadzi politykę zmierzającą do zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji CO2, jednak wciąż nie jest przygotowana ani na produkcję wyłącznie aut elektrycznych, ani na ich utylizację.

Nowe rozwiązania i nowe problemy

Konstrukcje aut elektrycznych są zdecydowanie mniej skomplikowane niż pojazdów spalinowych. Nie posiadają sprzęgła, koła dwumasowego, alternatora czy katalizatora, które w przypadku aut z tradycyjnym napędem często są najbardziej kosztowne w naprawach. Brak w nich także układu wydechowego. Użytkownicy nie muszą też martwić się o wymianę płynów, rozrządu czy stan wtryskiwaczy. Czy to oznacza, że auta elektryczne są mniej problematyczne?

„Ze względu na specyficzną budowę, pojazdy elektryczne wymagają od kierowcy wiedzy i umiejętności ich użytkowania. Najbardziej wrażliwym elementem są ogniwa, które mają określoną żywotność, a ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli samochód jest niewłaściwie eksploatowany. Negatywny wpływ na kondycję baterii ma na przykład długa jazda z bardzo dużą prędkością, która może wpłynąć na znaczny wzrost temperatury ogniw. Problemem jest również nieodpowiednie ładowanie – optymalny poziom naładowania baterii powinien oscylować pomiędzy 80% a 20% pojemności. Zaszkodzić akumulatorowi może także szybkie ładowanie – zbyt często wykorzystywane może być przyczyną awarii lub wpłynąć na utratę pojemności” – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert serwisu autobaza.pl.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że nowoczesne auta elektryczne są przepełnione elektroniką. Cały układ sterowania jest ze sobą połączony poprzez moduł elektroniczny. To on odpowiada za system zabezpieczeń i czujniki oraz monitoring wszystkich wskaźników w aucie. Te elementy mogą ulec awarii z powodu wad fabrycznych, zewnętrznego zużycia lub uszkodzeń mechanicznych.

Największe problemy z naprawą aut elektrycznych

Naprawa auta elektrycznego nie jest jednak tak prosta, jak w przypadku aut spalinowych. Przede wszystkim, aby móc zająć się tego typu pojazdem, mechanik musi mieć specjalne uprawnienia. Z uwagi na to, że akumulatory generują bardzo wysokie napięcie elektryczne, do ich naprawy wymagane są uprawnienia Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) do 1kV.

„Warto wiedzieć, że koncerny dają stosunkowo długą, średnio ośmioletnią gwarancję na akumulatory. Dotyczy ona natomiast wyłącznie jego naturalnego zużycia, czyli w praktyce pojemności, która według producenta w tym czasie nie spadnie poniżej określonego poziomu. W przypadku usterki natomiast gwarancja kończy się po przejechaniu 100 tys. km., wówczas koszty wymiany akumulatora leżą po stronie właściciela, a są one pokaźne – mogą dochodzić nawet do 100 tys. zł” – podsumowuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.

Na szczęście dla właścicieli, uszkodzenie baterii nie oznacza konieczności wymiany jej w całości. Akumulatory mają budowę modularną – składają się z tzw. celi. Wymienia się zatem nie całość, a jedynie uszkodzone moduły. Aby jednak zweryfikować, które elementy zostały uszkodzone i w jakim stopniu, niezbędna jest diagnostyka komputerowa w serwisie dysponującym odpowiednim oprogramowaniem oraz wykwalifikowanym personelem. Niestety, z uwagi na wysokie koszty i specyfikę urządzeń diagnostycznych wciąż wielu właścicieli prywatnych warsztatów nie może sobie pozwolić na ich zakup.

Jakie wyzwania stoją przed warsztatami?

Aby sprostać oczekiwaniom klientów, właściciele muszą zmodernizować swoje warsztaty i dostosować je do wymagań technicznych nowych rodzajów samochodów. Jak powinni się przygotować do obsługi aut elektrycznych?

Najważniejszy jest wykwalifikowany zespół mechaników, którzy posiadają odpowiednie umiejętności i doświadczenie w pracy z układami elektrycznymi. Konieczna jest też znajomość systemów zabezpieczeń i blokad wyłączających prąd w naprawianym modelu. Ponadto serwis wymaga specjalnego wyposażenia i narzędzi, w tym odpowiedniego oprogramowania do diagnozowania problemów z systemami elektronicznymi. Bardzo ważne w tym kontekście jest również bezpieczeństwo i odpowiednie procedury BHP obowiązujące w warsztacie, które zabezpieczą pracowników mających do czynienia z prądem o wysokim napięciu.

Autoiso Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu autobaza.pl oferującym raporty historii pojazdu. Od 20 lat firma dostarcza klientom wiarygodnych danych dotyczących przeszłości pojazdu. Autobaza.pl agreguje dane z wielu wiarygodnych i uznanych źródeł. Współpracuje z zaufanymi podmiotami jak m.in. holenderska fundacja Nationale Auto Pas (NAP). Serwisowi autobaza.pl został również przyznany certyfikowany dostęp do National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS) czyli do Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA.

Dziś autobaza.pl stanowi największą, niezależną bazę danych VIN z historią pojazdów dostępną na rynku europejskim. Działalność firmy ma realny wpływ na jakość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym w Polsce.

Źródło informacji: Autoiso Sp. z o.o.

Jak myć samochód myjką ciśnieniową i nie zrobić szkody?

Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...

Z jakimi problemami musi mierzyć się transport drogowy w najbliższych latach?

Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...

Motoryzacja. W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...

Sprawdź, czy możesz zatankować E10

Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.

Od stycznia zmiana na stacjach paliw

Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...

Auta z USA: historia i fenomen amerykańskich pojazdów

Amerykańskie samochody, symbole wolności i innowacji, zaczęły swoją historię ponad wiek temu. Ford Model T, pierwszy masowo produkowany pojazd, zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny, dając początek erze motoryzacji. Od tamtej pory, samochody z USA stały się nie tylko środkami transportu, ale r...

Czym się charakteryzuje zabudowa typu wywrotka?

Zabudowa typu wywrotka, która montowana jest na bazie samochodu dostawczego do 3,5 tony jest ciekawym i przydatnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców i firm komunalnych. Auto dostawcze jest w stanie wjechać nawet wąskie uliczki i bramy, które są niedostępne dla samochodów ciężarowych.