Skip to main content

Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach

W ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności prowadzona jest kampania pod nazwą ROADPOL Safety Days. Podczas tej akcji funkcjonariusze z całej Europy mobilizują siły, by poprzez zwiększony nadzór nad zachowaniem kierowców zapobiegać drogowym tragediom.

W dniach 16-22 września 2020 r. w czasie trwania Europejskiego Tygodnia Mobilności (European Mobility Week) we wszystkich europejskich krajach prowadzona jest kampania pod nazwą ROADPOL Safety Days. Działania te koordynowane są przez Europejską Organizację Policji Ruchu Drogowego ROADPOL oraz wspierane m.in. przez Komisję Europejską i Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). Celem kampanii jest zredukowanie liczby ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym, tak aby przynajmniej jednego, wyznaczonego dnia, np. w Polsce 18 września, nie było ich w ogóle. Dla przypomnienia - w krajach Unii Europejskiej średnio, każdego dnia na drogach ginie około 70 a w Polsce około 8 osób.

Corocznie podczas jednego wrześniowego dnia organizowane są kampanie informacyjne, by uświadomić uczestnikom ruchu drogowego, że każdy z nich może dzięki niewielkim zmianom w swoim zachowaniu na drodze poprawić bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników. Działania te są adresowane zarówno do kierowców, pasażerów, rowerzystów, motocyklistów, jak i pieszych. W celu zaangażowania w kampanię jak największej liczby osób przygotowano deklarację dotyczącą zobowiązań pojedynczych osób do bezpiecznych zachowań na drodze, która dostępna jest na stronie ROADPOL, tłumaczy Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

W Polsce kampania informacyjna oraz wzmożone kontrole drogowe, w tym akcje kaskadowego pomiaru prędkości odbędą się 18 września br. Zaangażowane są w nią wszystkie podmioty, które na co dzień zajmują się bezpieczeństwem w ruchu drogowym: Policja, Państwowa Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe oraz lokalne samorządy. W Warszawie akcja będzie prowadzona na ulicy Puławskiej 148/150, ale w kampanię zaangażowane są także województwa: opolskie, dolnośląskie, wielkopolskie oraz pomorskie.

Niestety dotychczas nie udało się osiągnąć istotnego spadku liczby ofiar w dniach wzmożonych działań nadzorczych i edukacyjnych, choć zdarzają się dni na polskich drogach bez ofiar śmiertelnych. I choć cel jest bardzo trudny, to jednak możliwy do osiągnięcia, przekonuje Anna Zielińska z ITS.

ROADPOL Safety Days to dawny projekt Edward (European Day Without a Road Death) - Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych na Drogach, który w latach 2016-2019 odbywał się pod patronatem Europejskiej Organizacji Policji Ruchu Drogowego TISPOL (w 2020 roku TISPOL zmienił nazwę na ROADPOL). Założeniem projektu była realizacja „wizji zero” - zero osób ciężko rannych i ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w wyznaczonym dniu na europejskich drogach.

Dane porównawcze z poprzednich akcji zwanych „EDWARD” z Polski i Unii Europejskiej. Informacje opracowano w Polskim Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego POBR - www.obserwatoriumbrd.pl

Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach - projekt EDWARD - ofiary w Polsce 2016-2019

tab1

Ofiary wypadków drogowych w Polsce - średnio na dobę

tab2

 

Kiedy myślimy o zawodzie kierowcy ciężarówki, często wyobrażamy sobie długie godziny spędzone za kierownicą, przemierzanie setek kilometrów i nocowanie w różnych miejscach. Ale co z chwilami, gdy kierowca musi odpocząć?
Zastanawiasz się, jaki microcar elektryczny wybrać? Nasz przewodnik pomoże Ci odkryć zalety tych nowoczesnych pojazdów oraz dokonać najlepszego wyboru. Dowiedz się, dlaczego microcary zyskują na popularności w miejskich aglomeracjach, jakie modele warto rozważyć i jakie korzyści niesie za sobą in...
Myć samochód myjką ciśnieniową, nie czyniąc przy tym szkód, to sztuka, którą warto opanować. Myjki ciśnieniowe są potężnymi narzędziami, które mogą nie tylko zaoszczędzić czas i wodę, ale również zapewnić dogłębne czyszczenie pojazdu. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do kilku zasad b...
Nie ulega wątpliwości, że w Europie transport drogowy wciąż pozostaje najwygodniejszym narzędziem logistycznym. Nie może być inaczej na kontynencie, na którym średnia gęstość dróg przekracza wartość 100 km na 100 km kwadratowych. Mimo to, firmy transportowe wciąż borykają się z poważnymi wyzwania...
Przebieg 188 tys. km, wiek 12,7 lat i cena blisko 30 tys. zł – to uśredniona charakterystyka samochodów, które w 2023 roku były najczęściej oferowane w sprzedaży na polskim rynku wtórnym. Statystyki pokazują jednak, że mediana wieku aut z drugiej ręki sukcesywnie spada, a w ofercie rośnie udział ...
Jak pisaliśmy kilka dni temu okazuje się, że nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane nowym typem paliwa E10.
Benzyna z 10-proc. udziałem bioetanolu pojawi się z początkiem nowego roku na stacjach paliw w miejsce popularnej E5 95-oktanowej. Nie wszystkie starsze auta będą mogły być nią jednak zasilane, więc trzeba będzie je tankować paliwem 98-oktanowym, które obecnie jest droższe. Eksperci przewidują je...