Przejdź do głównej treści

Co to jest modem i czym się różni do routera?

| tekst sponsorowany | Internet

Żeby móc korzystać z internetu musimy mieć do dyspozycji urządzenie, które pozwoli nam się z nim połączyć. Modem to rozwiązanie, którego zadaniem jest “przetłumaczenie” sygnału uzyskanego od dostawcy internetu w taki sposób, aby został on odczytany przez komputer. Jakie są rodzaje modemów i czy te urządzenia są związane z routerami?

Co to jest modem?

Modem jest urządzeniem stworzonym do przetwarzania cyfrowych danych na postać analogową w celu przesyłania ich do innego modemu. Innym zadaniem stawianym przed modemem jest przetwarzanie fal analogowych z powrotem na postać cyfrową i przekazywanie ich do komputera. Poszczególne modele tego typu urządzeń różnią się między sobą szybkością transmisji danych. Modemy są dedykowane do różnego rodzaju sieci.

Czy modem jest tym samym co router?

Bardzo często można spotkać się z sytuacją, gdy nazwy modem i router są wykorzystywane zamiennie, podczas gdy w ich przypadku mamy do czynienia z dwoma zupełnie odmiennymi urządzeniami. Główna różnica pomiędzy modemem a routerem tkwi w funkcji dzielenia sygnału internetowego. Co to jest modem? Modem jest sprzętem, który w ogóle umożliwia korzystanie z internetu i jego obecność jest do tego niezbędna. Odgrywa ważną rolę, ponieważ transformuje sygnał otrzymywany od dostawcy na taki, który będzie następnie akceptowany przez urządzenia wykorzystywane przez użytkownika.

Router jest zupełnie innym urządzeniem – dzieli on sygnał na kilka innych urządzeń, nadając im przy okazji osobny adres IP. To dzięki niemu można stworzyć sieć lokalną. Zasadniczo dwa osobne urządzenia – modem i router – mogą ze sobą współpracować, i tak też było jeszcze przed kilkoma laty. Modem zapewniał dostęp do internetu tylko jednemu komputerowi, ale zakup routera przez użytkownika pozwalał na podzielenie sygnału.

Dziś producenci oferują klientom integrację, czyli modemy z właściwościami routerów albo routery wyposażone w funkcje modemów. Dzięki temu uzyskujemy dwa w jednym. Bardzo popularne są też modemy bezprzewodowe, które są w stanie połączyć się z siecią bezprzewodową dostarczoną przez dostawcę internetu.

Jaki wybrać modem?

To, z jakiego będziemy korzystać modemu, uzależnione jest głównie od tego,  w jaki sposób do naszego domu czy mieszkania doprowadzony jest internet. Jeśli korzystamy z sieci w ramach oferty operatora telekomunikacyjnego, to nasze zadanie jest uproszczone. Modemy ADSL, a w zasadzie ADSL+ są zapewniane bezpośrednio przez dostawców internetu. Nie są one dostępne na rynku. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku sieci kablowych czy osiedlowych. Klient nie musi sam szukać modemu - otrzymuje go zazwyczaj na okres obowiązywania umowy do użytkowania za darmo lub niewielkim kosztem.

Sprawa komplikuje się dopiero w momencie, kiedy potrzebny jest nam modem do internetu mobilnego. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup modemu LTE, który będzie odpowiedni również pod sieci 3G i 2G. Modem LTE kosztuje średnio dwa razy więcej niż 3G, ale zapewnia 20 razy większą prędkość. Wybierając modem musimy zwracać uwagę przede wszystkim na maksymalną prędkość. Nie ma sensu kupowanie modemu z prędkością do 150 Mb/s, jeśli i tak nasz operator nie oferuje nam tak szybkiego internetu. Najlepiej wybierzmy modem z dwoma gniazdami antenowymi, co pozwoli nam zwiększyć przepustowość i poprawi jakość sygnału. Sprawdźmy również, czy oferowany modem nie ma blokady simlock.

Nowoczesne modemy Wi-Fi

Dobrym rozwiązaniem są modemy Wi-Fi. Dzięki nim można korzystać z bezprzewodowego internetu bez potrzeby kablowego połączenia komputera z modemem. Klient może np. zamówić też internet bez zobowiązań z UPC i otrzymać urządzenie w postaci ConnectBoX z routerem Wi-Fi. Odpowiednia prędkość internetu i dopasowany do niej sprzęt pozwolą nam oglądać przez internet np. pakiet Canal+ w UPC. Będzie to możliwe również na innych urządzeniach niż komputer.

 

Ponad 1 mln zablokowanych wiadomości od oszustów dzięki wzorcom SMS i aż 75 mln zablokowanych prób wejścia na fałszywe strony - to efekty pracy ekspertów CERT Polska, działającego w instytucie NASK.
LinkedIn to jedna z najważniejszych platform biznesowych na świecie. Posiadanie firmowego profilu na LinkedIn może znacząco zwiększyć widoczność marki, budować zaufanie u klientów oraz wspierać działania rekrutacyjne. Jeśli zastanawiasz się, czy warto założyć profil firmowy na tej platformie, ten...
Hosting to usługa polegająca na wydzieleniu przestrzeni dyskowej na współdzielonym z innymi klientami dysku. Jest ona przeznaczona na pliki składające się na stronę internetową. Serwer, na którym znajduje się ta przestrzeń dyskowa, jest dostępny przez cały czas, dzięki czemu również witryna widoc...
Zastanawiasz się, jak skutecznie promować swoją markę w social mediach? A może chcesz nawiązać współpracę z influencerami, ale nie wiesz od czego zacząć? Nie martw się, w tym artykule podpowiemy Ci krok po kroku, jak wybrać najlepszych ambasadorów dla Twojej firmy!
Wideo to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w nowoczesnym marketingu. Jego potencjał jest ogromny, zwłaszcza w kontekście kampanii mailingowych. E-mail marketing, w połączeniu z atrakcyjnymi wideo, może znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców, poprawić wskaźniki klikalności oraz przynieść le...
W dzisiejszym świecie cyfrowym posiadanie strony internetowej jest nie tylko strategią marketingową, ale również koniecznością dla każdej firmy, organizacji czy osoby prywatnej.
Światłowód zyskuje na popularności jako najnowocześniejsza technologia dostępu do internetu, oferująca użytkownikom ultrawysokie prędkości transmisji danych. W Kaliszu, podobnie jak w wielu innych miastach Polski, rośnie zainteresowanie tym rozwiązaniem. Dostęp do szybkiego i stabilnego internetu...