fbpx

Podsumowanie I edycji projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”

Podsumowanie I edycji projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”Uczniowie i nauczyciele z Wielkopolski udowodnili, że szkoła nie musi być nudna. Na zajęciach pozalekcyjnych skonstruowali motocykl, założyli uprawę chmielu i otworzyli pierwszą w Gnieźnie salę astronomiczną. Podczas pracy nad swoimi projektami korzystali z laptopów, tabletów, tablic interaktywnych oraz szerokopasmowego Internetu w szkole. Właśnie poznaliśmy zwycięzców projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”.

To największy edukacyjny projekt systemowy w Wielkopolsce kierowany do młodzieży gimnazjalnej i licealnej – mówi Joanna Ganowicz, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Bierzew nim udział ponad dziesięć tysięcy uczniów i tysiąc nauczycieli ze 105 szkół wybranych w porozumieniu ze starostami, wójtami i burmistrzami  z każdego powiatu.

Projekt chce zmienić polską edukację i przybliżyć ją do zachodnich standardów. Jego głównym celem jest wdrożenie do 2014 r. w szkołach województwa wielkopolskiego nauki metodą projektów przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu, m.in. tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Dzięki temu uczniowie zamiast siedzieć w szkolnych ławkach i szukać informacji w podręcznikach, sami prowadzą badania i pracują nad projektami naukowymi. Metoda projektów zmieniła także rolę nauczycieli. Przestali być osobami tylko przekazującymi wiedzę, a stali się przewodnikami w jej poszukiwaniu.

Szkoła pasji

Podczas pierwszej edycji „eSzkoły” powstało 315 projektów, nad którymi pracowało ponad 4 tysiące uczniów. W każdym liceum i gimnazjum powstały trzy 12- lub 13-osobowe zespoły uczniowskie, które pod kierunkiem opiekuna wybrały temat, opracowały jego założenia, zbierały materiały oraz realizowały zadania. Tematyka prac była dowolna – wszystko zależało od pomysłowości twórców. Uczniowie zainteresowali się ekologią, gwarą, atrakcjami turystycznymi swoich miejscowości oraz historią lokalnych zabytków. Chętnie przeprowadzali eksperymenty fizyczne i chemiczne, badali stan zanieczyszczenia wody czy natężenie hałasu, a nawet asystowali lekarzom podczas prób poprzedzających zabieg medyczny. Chyba sami się nie spodziewali, jak bardzo zaangażują się w pracę nad projektami.– Jak chcecie, mogę wam załatwić cysternę mleka – oferował Michał Szalaty, uczeń II Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie. – A będę mogła wydoić krowę? – pytała jego koleżanka Agata Kaźmierska, podczas omawiania przez uczniów tematu poświęconego mleku.Opis każdego szkolnego projektu, jego wyniki, materiały pomocnicze i zmontowane przez uczniów filmy zostały umieszczone na platformie edukacyjnej, która była podstawowym środowiskiem pracy i komunikacji uczniów, nauczycieli oraz konsultantów projektów.

Szkło i kosmos

Opróczwprowadzenia do szkół nauki metodą projektów i korzystania z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, istotnym celem projektu była popularyzacja pozalekcyjnej aktywności młodzieży. Wszystkie zajęcia związane z realizacją tematów, w tym wycieczki, spotkania i badania, odbywały się po lekcjach, często także w weekendy. Okazało się jednak, że dla uczniów nie stanowiło to żadnego problemu. – Sami dopingowali się do działania – zapewnia Piotr Wróblewski, lider z II LO w Gnieźnie. – Zdarzało się, że z powodu choroby nie było ich w szkole, ale w soboty, na zajęcia projektowe przychodzili i chcieli działać.

Wysiłek zarówno uczniów, jak i nauczycieli został nagrodzony. Internauci oraz Rada Naukowa wybrała 12 najlepszych projektów, których twórcy zostali nagrodzeni podczas uroczystej gali. Do uczniów trafiły laptopy, iPhony, konsole do gier oraz przenośne dyski. Dodatkowo szkoły, w których powstały zwycięskie projekty, otrzymają tablicę interaktywną.

Pierwsze miejsce w kategorii projektu gimnazjalnego zajęli uczniowie z Gimnazjum nr 2 im. Ludzi Spod Znaku Rodła za pracę „Szkło – czy diabli się spodziewali, co z piaskiem nam dali?”. W ciągu kilku miesięcy zgłębiania tego tematu wyprodukowali na własną rękę szkło, zaprosili czeskiego mistrza, aby razem z nim tworzyć kruche dzieła sztuki, a nawet zorganizowali pokaz chodzenia po szkle w wykonaniu prawdziwego fakira. Pierwsze miejsce w kategorii projektu licealnego przypadło projektowi „Bliżej gwiazd” realizowanemu przez uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Gnieźnie. Udało się im otworzyć pierwszą w mieście salę astronomiczną, którą mogą odwiedzać wszyscy miłośnicy kosmicznych podróży. Znajdziemy w niej to, co do poznania wszechświata niezbędne – model układu słonecznego, fragment meteorytu, globus służący do wizualizacji zaćmień, fotografie mgławic oraz prawdziwy galileoskop.

Globtroter i wykłady online

Jednym z elementów projektu „eSzkoła” jest także gra edukacyjna „Globtroter: poznaj Wielkopolskę”. We wrześniu, ponad dwa tysiące graczy uczyło się dzięki niej biologii, chemii, geografii, fizyki i matematyki. Autorami pytań do „Globtrotera” byli sami uczniowie, a wszystkie zagadki powiązane były z ich projektami. Ile ziaren piasku, według Archimedesa, znajduje się we wszechświecie? Jakie właściwości lecznicze posiada glistnik jaskółcze ziele? – to właśnie z takimi problemami musieli zmierzyć się w „Globtroterze”. Podczas gali dziesięcioro uczestników na żywo, za pomocą tabletów, odpowiadało na 20 pytań. Najlepsza okazała się Aleksandra Piaskowska z Gimnazjum w Liścu Wielkim, którą nagrodzono notebookiem. Drugie miejsce zajął Wojciech Dyrka z Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Dąbrowskiego we Wrześni, który w nagrodę dostał iPhona. Trzecie miejsce na podium należało do Jakuba Ratajczyka z Gimnazjum im. Feliksa Szołdurskiego w Nowym Tomyślu, który otrzymał stacjonarną konsolę do gier.

Dwie kolejne edycje „eSzkoły” zapowiadają się jeszcze ciekawiej. Uczniowie będą bowiem uczestniczyć w 32 wykładach online, które poprowadzą profesorowie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz osoby związane z edukacją. W tym samym czasie w kilkudziesięciu miejscach w całym województwie młodzież będzie mogła nie tylko przysłuchiwać się wykładom, ale także zadawać pytania i dzielić się z prowadzącymi swoimi spostrzeżeniami odnośnie szkoły i nauki.

Jesteśmy przekonani, że kolejne edycje „eSzkoły” będą równie udane jak ta pierwsza. Uczniowie i nauczyciele pokazali, że w metodzie projektów tkwi olbrzymi potencjał uatrakcyjnienia lekcji i uczynienia ze szkoły miejsca, w którym młodzież z pełnym oddaniem realizuje pasję poznawania świata począwszy od swojego sąsiedztwa i najbliższej okolicy, po podbijanie kosmosu – dodaje Joanna Ganowicz.

Nagrodzone projekty:

Kapituła konkursu „eSzkoła” złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza przyznała główne miejsca 6 szkołom (3 gimnazjom oraz 3 liceom) oraz dodatkowo wyróżniła 6 projektów (5 gimnazjalnych oraz 1 licealny).

Laureaci głównych miejsc:

I miejsce (nagroda: notebooki dla wszystkich członków zespołu, opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)

* Gimnazjum: projekt „Szkło – czy diabli się spodziewali, co z piaskiem nam dali?” – Gimnazjum nr 2 im. Ludzi Spod Znaku Rodła w Złotowie

* Liceum: projekt „Bliżej gwiazd” – II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie

II miejsce (nagroda: iPhony dla wszystkich członków zespołu, notebook dla opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)

* Gimnazjum: projekt „Fizol, czyli jaki związek ma fizyka ze sportem?”  –  Gimnazjum im. Adama Chodyńskiego w Cekowie-Kolonii

* Liceum: projekt „CHMiEL, czyli Chmielowa Hodowla Miłych i Energicznych Licealistek” – Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie-Skłodowskiej w Wolsztynie

III miejsce (nagroda: konsole stacjonarne dla wszystkich członków zespołu, notebook dla nauczyciela oraz tablica interaktywna dla szkoły)

* Gimnazjum: projekt „Matematyka w ryku silnika” – Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Budzyniu

* Liceum: projekt „H2Obłędni – czyli zawodowo o wodzie” – Zespół Szkół nr 1 im. Stefana Garczyńskiego w Zbąszyniu

Wyróżnienie (nagroda: konsole przenośne dla członków zespołów oraz notebook dla opiekuna)

* Gimnazjum: projekt „Bolewice witką plecione”  – Zespół Szkół w Bolewicach

* Gimnazjum: projekt „Camera Obscura, czyli Poznań w pudełku” – Gimnazjum nr 22 im. Dezyderego Chłapowskiego w Poznaniu

* Gimnazjum: projekt „Wielkopolska Kraina Mlekiem i Miodem Płynąca” – Gimnazjum nr 4 im. Stanisława Staszica w Szamotułach

* Gimnazjum: projekt „Amore Pomidore” – Gimnazjum im. Stanisława Mikołajczyka w Miejskiej Górce

* Gimnazjum: projekt „Coś z niczego, czyli świat trójwymiaru” – Gimnazjum nr 9 im. Jerzego Waldorffa w Poznaniu

* Liceum: projekt „Niesione wiatrem” – IV Liceum Ogólnokształcące im. Karola Kazimierza Kurpińskiego w Lesznie

Partnerzy projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”

Samorząd Województwa Wielkopolskiego

Samorząd Województwa odpowiada za wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji na lata 2010-2020, dzięki której Wielkopolska  ma szansę znaleźć się w czołówce najbardziej innowacyjnych regionów Europy. Jedno z jej założeń mówi o potrzebie tworzenia programów edukacyjnych, które będą promować u dzieci i młodzieży przedsiębiorczość i kreatywność. Samorząd Województwa dąży do udoskonalania systemu edukacji w Wielkopolsce, ale także chce być przykładem nowego podejścia do nauki dla innych regionów naszego kraju. Głównym celem jaki sobie stawia, jest zmiana nastawienia w szkole z promującego posłuszeństwo i naśladownictwo, na działania kształtujące oryginalność
i samodzielność wśród uczniów. www.umww.pl

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Od lat znajduje się w czołówce najlepszych uniwersytetów w kraju. Jest największą szkołą wyższą w północno-zachodniej Polsce z doskonałą kadrą profesorów. Rada Naukowa projektu „eSzkoła– Moja Wielkopolska”, której przewodniczy wybitny pedeutolog prof. Stanisław Dylak składa się z profesorów UAM z wydziału Biologii, Chemii, Geografii, Fizyki, Matematyki oraz Studiów Edukacyjnych. Rada Naukowa jest wsparciem dla opiekunów projektu, służy pomocą naukową w opracowaniu szkoleń dla nauczycieli oraz prowadzi konsultacje w doborze tematyki projektów i metody prowadzenia zajęć
z grupami projektowymi.www.amu.edu.pl

Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej

W 1989 r. OFEK zrealizował pierwszą w historii pilotażową dostawę komputerów PC do szkół. Od tamtego czasu misją fundacji jest promowanie i wprowadzanie nowoczesnych technologii do systemu nauczania. Do 2008 roku Fundacja wyposażyła ponad 5 400 pracowni szkolnych i bibliotek multimedialnych w ponad 60 tysięcy komputerów. OFEK już od kilku lat rozwija program e-szkoły w Wielkopolsce i wprowadza cyfrowe technologie dla nauczycieli i uczniów, zmieniając myślenie o polskiej szkole oraz czyniąc ją nowoczesną i przyjazną uczniom. W 2009 roku z inicjatywy OFEK 75 szkół wzięło udział w programie „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń” oraz „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel”. Dzięki nim szkoły zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy i internetowe platformy edukacyjne. Fundacja kierowała największymi projektami edukacyjnymi w zakresie ICT dla nauczycieli w Polsce, w tym projektami w ramach PAOW Banku Światowego i „Intel Nauczanie Ku Przyszłości” dla 70 tys. nauczycieli. www.ofek.pl