Przejdź do głównej treści

Nowy rozkład jazdy 2025-2026

| Koleje Wielkopolskie | Wielkopolska

Na Dworcu Letnim w Poznaniu odbyła się dziś konferencja prasowa zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, poświęcona nowemu rozkładowi jazdy - 2025/2026 oraz planom rozwoju regionalnych przewozów kolejowych. Spotkanie otworzył Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego - Wojciech Jankowiak, a szczegółową prezentację zmian i nowości przedstawił Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu UMWW. 

Wojciech Jankowiak - Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, podkreślił, że wchodzący w życie 14 grudnia - nowy rozkład jazdy oznacza kolejny znaczący krok w rozwoju kolei regionalnej w Wielkopolsce. Samorząd sukcesywnie zwiększa liczbę zamawianych połączeń oraz zwiększają pracę eksploatacyjną, która w najbliższym rozkładzie jazdy wniesie 17,58 milionów pociągokilometrów.

- Już za niespełna półtora tygodnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy. Chciałbym przedstawić to, co jako Samorząd Województwa Wielkopolskiego – wspólnie z naszymi przewoźnikami, POLREGIO i Kolejami Wielkopolskimi – przygotowaliśmy dla pasażerów. Tak jak co roku konsekwentnie rozwijamy ofertę i zwiększamy skalę pracy przewozowej. Ten systematyczny wzrost trwa od lat i jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców powiedział Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego - Od lat opieramy naszą politykę transportową na współpracy z dwoma przewoźnikami: Kolejami Wielkopolskimi oraz POLREGIO. Obydwie spółki są dla nas partnerami w realizacji celu, jakim jest coraz lepsza coraz bogatsza oferta przewozowa dla Wielkopolan. Utrzymujemy stabilny poziom pracy wykonywanej przez POLREGIO i równolegle dynamicznie zwiększamy zamówienia w Kolejach Wielkopolskich. Szczególne wzmocnienie przygotowaliśmy dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej. Dzięki dobrej współpracy z samorządami Kalisza, Ostrowa oraz powiatów i gmin ościennych, uruchamiamy 10 nowych par pociągów. Liczymy, że to dopiero pierwszy etap rozbudowy oferty na tej ważnej dla regionu osi komunikacyjnej. Zwiększamy liczbę połączeń także na północy regionu. Pasażerowie z Piły, Krzyża, czy Chodzieży również odczują poprawę dostępności transportowej. Podsumowując: jest konsekwentna i stabilna ewolucja transportu kolejowego w naszym regionie. Kolejne połączenia, nowy tabor, wzrost pracy przewozowej i współpraca z samorządami – to nasze zobowiązania wobec mieszkańców. Jesteśmy przekonani, że kolej w Wielkopolsce będzie rozwijała się dalej, a z miesiąca na miesiąc będzie korzystało z niej coraz więcej pasażerów. – dodał. 

Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu przedstawił, jak intensywnie Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz współpracujące spółki angażują się w rozwój kolei w regionie. Zaprezentowane infografiki potwierdziły wyraźnie pozytywne efekty ponoszonych inwestycji, co przekłada się na liczbę przewiezionych pasażerów oraz wzrost liczby połączeń. W swoim wystąpieniu szczególną uwagę poświęcił uruchomieniu dodatkowych pociągów w aglomeracji kalisko-ostrowskiej, wskazując na wzrost wykonywanej pracy przewozowej realizowanej na terenie województwa - Podjęte działania samorządu oraz spółek kolejowych przynoszą bardzo dobre efekty i stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju oferty przewozowej w Wielkopolsce - powiedział Rober Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu – wprowadzone zmiany są odpowiedzią na rosnące potrzeby przewozowe w regionie oraz są efektem konsekwentnych inwestycji w rozwój transportu kolejowego – dodał. 

Wśród najważniejszych nowości znalazły się:

  1. Zwiększenie liczby uruchamianych połączeń w dobie o ponad 10% - z 646 do 712 – w tym 528 połączeń spółki Koleje Wielkopolskie praz 184 POLREGIO.
  2. Uruchomienie nowych połączeń w ramach aglomeracji kalisko-ostrowskiej.
  3. Przejęcie połączeń na linii Leszno – Głogów przez Koleje Wielkopolskie oraz zwiększenie liczby par pociągów z 7 do 8.
  4. Uruchomienie dwóch dodatkowych par na odcinku Krzyż-Piła (9 par Koleje Wielkopolskie oraz 3 pary POLREGIO).

 

Nowa koncepcja Wolnych Torów – z Parkiem Mozaikowym, tramwajami i zapowiedzią większej ilości zieleni – budzi duże nadzieje. Pytanie brzmi: czy ambitna wizja przetrwa zderzenie z realiami inwestycyjnymi?
W poniedziałek, 10 listopada, w Gębicach (gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki) odbył się finał IX edycji konkursu „Aktywna Wieś Wielkopolska”, organizowanego w ramach programu „Wielkopolska Odnowa Wsi 2020+”. Dziewięć sołectw otrzymało tytuł „Aktywna Wieś Wielkopolska” oraz nagrodę finan…
„Dzieciństwo bez Przemocy” to więcej niż kampania – to apel o odpowiedzialność dorosłych. Wielkopolska dołącza do ogólnopolskiej inicjatywy, by wspólnie chronić najmłodszych przed krzywdą.
Kierowcy jadący z Obornik do Poznania muszą przygotować się na poważne utrudnienia. Od czwartku, 9 października 2025 r., na odcinku ul. Obornickiej między ulicami Złotnicką a Łagiewnicką obowiązuje całodobowy ruch wahadłowy. Prace potrwają do 16 października.
Wielkopolska ma od 03.10.2025 nowego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk, na wniosek generalnego konserwatora zabytków, powołała na to stanowisko Jacka Maleszkę.
Burmistrz Małgorzata Cichostępska w piśmie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu używa stanowczego tonu: „kategoryczne żądanie” i „dalsze zwlekanie jest niedopuszczalne”. Wskazuje kluczowe problemy:
Do końca 2025 roku mają zakończyć się prace przygotowawcze do budowy nowego, ponad 43‑kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 — z Nowej Wsi Ujskiej do Obornik.