Przejdź do głównej treści

Powrócą kolejowe połączenia na linii Poznań - Piła

| um oborniki | Lokalne

Z końcem września zakończą się najważniejsze prace przy modernizacji linii kolejowej Poznań - Piła. Wszystkie działania zakończone zostaną jesienią 2019r.

Od 30 września br. zaplanowany jest powrót pociągów na trasę Oborniki – Piła. W  pierwszych dniach września zakończą się zasadnicze prace na tym odcinku. Po modernizacji, pod koniec 2019 r. podróż między Poznaniem a Piłą będzie trwać około 80 minut zamiast 120 minut. Wartość realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego to ponad 500 mln zł.

Na jednotorowym szlaku Oborniki Wlkp. – Piła kończą się prace przy wymianie 64 km toru. Prowadzona jest stabilizacja toru przy wykorzystaniu specjalnych maszyn. Na stacjach i przystankach m.in. Oborniki Wlkp. i Chodzież widać efekty prac przy budowie nowych peronów. Perony będą także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zmieniany jest układ torów na stacjach: Oborniki Wlkp., Rogoźno, Budzyń, Chodzież oraz Dziembówko. Wymieniane jest 30 rozjazdów, które zapewnią sprawną jazdę pociągów.

Modernizowane są przejazdy kolejowo – drogowe. Nowa nawierzchnia na skrzyżowaniach zapewni lepszy przejazd aut. Montowane są także nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Trwają prace na trzech mostach kolejowych – na stacji Rogoźno (na rzece Wełnie), na rzece Noteć i na rzece Gwda. Na wiadukcie kolejowym, na ul. Niestachowskiej w Poznaniu czyszczone i zabezpieczane są stalowe przęsła i remontowane betonowe filary i przyczółki. Na potrzeby nowych Lokalnych Centrów Sterowania adaptowane są pomieszczenia nastawni w Poznaniu i Pile.

Zmiany dla podróżnych

Zasadnicze prace na trasie Oborniki Wlkp. – Piła zakończą się w pierwszych dniach września br. Następnie będą odbiory nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przygotowanie linii do ruchu.

Do 29 września br. zastępcza komunikacja autobusowa nadal będzie między Obornikami Wlkp. a Piłą Główną. Pasażerowie składów dalekobieżnych nadal pojadą trasą zmienioną przez Krzyż lub Stargard. Szczegółowe informacje dla podróżnych dostępne są na stronach internetowych przewoźników oraz stronie www.portalpasazera.pl    

Szybciej, bezpieczniej i komfortowo

Projekt Poznań – Piła to jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych województwa wielkopolskiego. Obejmuje m.in. modernizację 134 km torów i budowę 4 nowych przystanków Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo.

Budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja torów znacząco podniosą komfort podróżowania także osobom o ograniczonej mobilności. Na peronach będą nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.

Zwiększy się przepustowość linii obsługującej ruch regionalny oraz dalekobieżny z południa kraju do Kołobrzegu. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 120 km/h a towarowe do 80 km/h. Po zakończeniu modernizacji czas podróży pociągiem z Poznania do Piły będzie trwał ok. 80 min. zamiast wcześniejszych 120 min.

Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa. Na trasie Poznań – Piła, na 63 przejazdach kolejowo – drogowych zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą zamontowane nowe systemy zabezpieczeń – sygnalizacja świetlna lub rogatki. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Poznaniu.

Inwestycja  warta ok. 500 mln zł netto jest współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

źródło: https://www.plk-sa.pl 

 

Długotrwałe prace nad ustaleniem zasad dotyczących wizytówki Obornik zmierzają ku końcowi. Prace nad miejscowym planem zagospodarowania dla terenów nadrzecznych rzeki Warty oraz Śródmieścia będą teraz procedowane przez obornickich radnych.
W niedzielę 15 czerwca blisko 400 osób wystartuje w biegu charytatywnym dla Wiktorii. Wydarzenie odbędzie się w Nowołoskońcu.
Liczba poszkodowanych osób w obornickiej aferze finansowej jest ogromna. Wiele z nich ciągle dowiaduje się, że padły ofiarą oszustwa.
Torujemy dwutorową jazdę między Poznaniem a Piłą – w Obornikach, na ważnym odcinku trasy kolejowej, wybudujemy drugi tor i dodatkową „nitkę” mostu na Warcie. W efekcie zwiększymy długość dwutorowego odcinka aż o blisko 10%, co przełoży się na dogodniejsze podróże regionalne i dalekobieżne. Właśnie…
Od wielu miesięcy ul. Lipowa w Obornikach obok Parku Niepodległości jest podtapiana przez niewydolną kanalizację deszczową. W końcu ma to ulec zmianie. 
Na Stacji Uzdatniania Wody w Obornikach natura lubi zaglądać częściej niż niejeden mieszkaniec. Kaczki, łabędzie, zające, jeże, a nawet sarny – to wszystko już nikogo nie dziwi. Ale ostatnio monitoring zarejestrował gościa wyjątkowego. W kadrze pojawił się łoś. I to nie byle jaki – młody, postawny…
Centrum Rekreacji Oborniki już wkrótce przejdzie długo wyczekiwany remont strefy szatni. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach Sp. z o.o. w ramach programu „Zielona Transformacja Miast” Banku Gospodarstwa Krajowego.