Do Piły pociągiem nawet 120km/h!
W ostatnim czasie wiele się mówi o remoncie linii kolejowej na trasie Poznań-Piła. Co jednak zyskamy po jej przebudowie?
Na remont tej trasy poczekamy maksymalnie do roku 2014. Środki na tę inwestycje będą pochodziły z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wg dyrektora Departamentu Transportu UMWW Henryka Szczefanowicza dokumentacja jest niemal gotowa.
Jeden z wariantów przewidywał inwestycję o wartości 1 mld zł. Zrezygnowano z niego. Miały w ramach tych kosztów powstąc dwa torowiska na całej długości trasy Poznań-Piła. Przygotowywany jest teraz budżet o wartości 670 mln zł. W ramach niego zostną wykonane nastepujące prace: przebudowa peronów, wymiana torów, budowa nowych i remont obecnych "mijanek" pociągów na odcinkach jednotorowych, zmniejszenie łuków pozwalających na zwiększenie prędkości kursujących pociagów do 120 km/h. W samych Obornikach przebudowany zostanie tzw. mały dworzec, na którym będą zatrzymywały się pociągi pospieszne. Wyremontowany zostanie także m.in. most kolejowy na Warcie.
Inwestycja przewidywana jest na 2 lata. Warinat optymistyczny przewiduje, że uda się wykonać tak wiele prac w 16-19 miesięcy. Władze wojewódzkie będą składały wniosek o dofinansowanie z UE. W ramach projektu 75-80% środków ma pochodzić z kasy unijnej. Resztę ma pokryć PKP.