Po „nitce” do dwóch torów między Poznaniem a Piłą

Torujemy dwutorową jazdę między Poznaniem a Piłą – w Obornikach, na ważnym odcinku trasy kolejowej, wybudujemy drugi tor i dodatkową „nitkę” mostu na Warcie. W efekcie zwiększymy długość dwutorowego odcinka aż o blisko 10%, co przełoży się na dogodniejsze podróże regionalne i dalekobieżne. Właśnie podpisaliśmy umowę na realizację inwestycji za ok. 100 mln zł (netto) z KPO. Chcemy ją zakończyć w II poł. 2026 r. - informuje rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Radosław Śledziński.
Znacząco zwiększone zostaną możliwości przejazdów między Poznaniem a Piłą (linia kolejowa nr 354) – na ponad 2 km odcinku trasy, między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie wybudowany zostanie drugi, sąsiedni tor, wraz z siecią trakcyjną i rozbudujemy obecną przeprawę kolejową na Warcie, która zyska drugą, dodatkową nitkę. W ten sposób zwiększona zostanie długość dwutorowego odcinka na linii Poznań – Piła. Na przepustowość, a więc możliwość przejazdu większej liczby składów, korzystnie wpłynie także budowa nowej mijanki w okolicach Parkowa.
Radosław Śledzińskie zwraca uwagę na istotne sprawy dla pasażerów:
Zwiększymy komfort podróżnych, dla których przygotujemy dodatkowy peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Wysoka platforma umożliwi wygodne wsiadanie do pociągów wszystkim pasażerom. Zamontujemy wiaty, jasne oświetlenie, ławki oraz czytelne tablice wraz z gablotami z rozkładem jazdy. Z myślą o osobach niewidomych ułożymy ścieżki naprowadzające. Wygodne dojście na pociąg i dobrą komunikację między peronami zapewni nowe przejście podziemne, które wyposażymy w windy.
– Patrząc na sieć kolejową nie sposób dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Zamierzamy systematycznie nadrabiać wieloletnie zaległości. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując „wąskie gardło” w Obornikach poprzez budowę drugiego toru i drugiej „nitki” mostu, a także „mijanki” w Parkowie. Jednocześnie analizujemy możliwości kolejnych prac, które będziemy mogli konkretyzować po 2030 r., kiedy znane będą źródła finansowania w kolejnej perspektywie Unii Europejskiej – powiedział minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk.
– Konieczność budowy drugiego toru oraz przejścia przez rzekę Wartę, plus dodatkowej infrastruktury na dalszej części trasy, uwidoczniła się szczególnie w trakcie wielkiej modernizacji i eksploatacji linii kolejowej Poznań – Piła. Wówczas jednakowoż, ze względu na niewystarczające środki, nie mogło być to realizowane. Obecnie taka możliwość powstaje. Będzie to zdecydowanie służyło podniesieniu standardów i częstotliwości połączeń pasażerskich – powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
– Planując inwestycję, myślimy o dobru pasażera. Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład. Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów – powiedział dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Piotr Bruss.
Inwestycję „Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskiego” realizujemy za blisko 100 mln zł netto (ok. 120 mln zł brutto) z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Prace, na nasze zlecenie, przeprowadzi PORR S.A., który rozpocznie roboty już pod koniec czerwca br. Dzięki temu podróżni skorzystają ze wszystkich efektów prac w II poł. przyszłego roku - dodaje Śledziński.
Budowa dodatkowego toru w Obornikach uzupełni zakończoną w 2019 r. modernizację linii Poznań – Piła. Przeprowadzone prace znacznie skróciły czas przejazdu – najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 70 min, nawet o ok. 35 min krócej niż wcześniej. Kolej stała się „bliższa” dzięki nowym przystankom: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, a podróżni zyskali lepsze warunki na 34 przebudowanych peronach w 22 miejscowościach, m.in. w Pile, Chodzieży i Rogoźnie. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowoczesne urządzenia sterowania oraz wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. Prace, za ok. 500 mln zł (netto), wykonaliśmy przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.